Flaskjäsning hur lång tid? APA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
letsdrinkbeer
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Flaskjäsning hur lång tid? APA

Inlägg av letsdrinkbeer »

Jag har 8 brygg satser i bagaget och har haft någon behöv av extra jäst vid flaskjäsning.
En gång hade jag flaskorna stående för kallt (13C) och efter 2 vecka ölen ingen kolsyra als. Då fick jag ställe de i ett varmare plats och skaka de lätt för att får upp jästen igen. 2 vecka efter var de kolsyrade.
letsdrinkbeer
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

ScrotzaN skrev:Jag rekommenderar dock alltid att fylla kärlet du tappar till med kolsyra innan du tappar om det för att minimera oxidering osv.
Om man vill vara jätte noggrann är det kanske bäst att fylla kärlet med kolsyra men jag tror att det är inte så viktigt för vi hembryggare.
Jag har aldrig gjort det innan och har ingen lust nu hellre att köpa en kolsyraflaska. Din öl kommer bli bra och håller länge utan.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Flaskjäsningen tar hand om den mesta syren så är man bara försiktig och inte plaskar så räcker det bra.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Ikväll tittade jag till flaskorna och såg nåt lite märkligt. När jag vickade flaskan lite fram och tillbaka tyckte jag mig se sockret på botten, precis som när man blandar saft. Man kan se det mer trögflytande sockret göra "strimmor" i vattnet. Sockret verkade helt enkelt inte löst i ölen. Nu har jag ruskat om dom och ska prova en till om nån dag.

Ni som primar med mockasockerbitar...hur vet man att sockret löser sig? Är det risk att den mängden luft i flaskan syresätter ölen om man skakar den?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jästen kommer tugga i sig den... Den kommer dessutom använda eventuellt syre som löst sig i ölet. Den aeroba metabolismen är mycket energirikare än den anaeroba, dvs den som gör kolsyra och alkohol.
Relax, don't worry, have a homebrew.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

ScrotzaN skrev:Oavsett storlek på sats tar jag 1 ml med safbrew f2 och har i 0.5 dl kokat vatten som svalnat till 20 grader. Strör det över vattenytan. Efter 15 min kan man röra om snurra den lite så det löser sig o vänta 5-10 min till. Tillsätter det och sockerlösningen samtidigt men separat. Ser till att ölen håller så nära 20 grader som möjligt vid detta tillfälle också förstås. Har fungerat klockrent varje gång. Man kan dessutom kallkrascha ordentligt o inte behöva oroa sig för att kolsyrejäsningen kan ta längre tid än man vill.
Vad gör du med F2-jästen som blir över? Sparar du den eller tar du en ny påse till varje flaskning?
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Sockerbitarna kan ta lite tid på sig att lösa upp sig, prova vänd några flaskor ett par gånger och låt stå en vecka
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Flaskjäsning hur lång tid? APA

Inlägg av ScrotzaN »

Patrik-b skrev:
Vad gör du med F2-jästen som blir över? Sparar du den eller tar du en ny påse till varje flaskning?
Jag försluter påsen med en klämma o använder samma påse igen. Har inte haft några problem hittills. :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
letsdrinkbeer
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Försöker med ett sockerlag i framtiden. Det är mycket mer pålitligt än sockerbitar tycker jag.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

ScrotzaN skrev:Man kan dessutom kallkrascha ordentligt o inte behöva oroa sig för att kolsyrejäsningen kan ta längre tid än man vill.
Hur mycket försämras/fördröjs kolsyrejäsningen om man kallkraschat ölen och inte kreusar när man buteljerar ölen?

Jag har gjort ett par batcher och kallkraschat dessa men märkt att samtliga fått rätt halvdant med kolsyra. Efter lite mer läsning på forumen har jag fått för mig att det är just kallkraschningen som är boven. Med en ny batch i garderoben som jag tänkt flaska till helgen har jag således hamnat i ett dilemma...
- Kallkrascha och få klar öl med dålig kolsyra (om jag inte tillsätter extra jäst)
- Strunta i kallkraschen, få ett grumligare öl men med bra kolsyra...

Verkar finnas många skolor och åsikter.
Känns ju lite sådär att öppna ett helt paket jäst för att ta en ml..

Edit:
- För att förtydliga så har jag varje gång gjort sockerlag på ca 6g socker per liter som jag blandat med ölen innan buteljering. Flaskorna har stått i rumstemperatur, ca 21 grader.
Retsticka men ingen taskvört
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

I min erfarenhet så blev det så mkt sämre kolsyra att jag tycker det är värt att tillsätta jäst. Jag återförsluter påsen med jäst med en påsklämma o använder igen. Har fungerat bra på en 5 satser hittills.
letsdrinkbeer
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Min uppfattning är att du kommer får bra kolsyra även om du kallkrascha men det tar kanske längre tid. Därför behöver man har en liten mer tålamod. Jag vet att visa mikrobryggerier kallkrascha för en vecka sedan buteljera som vanligt med ett sockerlag. Ett alternativ är att ställe dina flaskor i kylskåpet för några dagar efter de hat fött kolsyran. Det har samma effekt som att kallkrascha men du kommer får mer jäst på flaska botten istället.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

letsdrinkbeer skrev: Ett alternativ är att ställe dina flaskor i kylskåpet för några dagar efter de hat fött kolsyran. Det har samma effekt som att kallkrascha men du kommer får mer jäst på flaska botten istället.
Så egentligen kan man skippa kallkraschen och låta stå i kylskåp någon dag extra då jag ändå häller upp ölen försiktigt för att kunna lämna bottensatsen med jästavfällning kvar i flaskan?!
Så får det bli med helgens omgång att flaska...
Retsticka men ingen taskvört
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Skillnaden mellan att kallkrascha o inte är att ölet blir klarare snabbare och du får mindre bottensats. Jag skulle beskriva skillnaden som att när du inte kallkraschar så får man en ganska ansenlig bottensats på kanske 1-2 mm i flaskan beroende på. Med kallkrasch så får du bara en tunn film på botten som mer eller mindre är skitsamma om den kommer med i ölet eller inte.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

ScrotzaN skrev:Skillnaden mellan att kallkrascha o inte är att ölet blir klarare snabbare och du får mindre bottensats. Jag skulle beskriva skillnaden som att när du inte kallkraschar så får man en ganska ansenlig bottensats på kanske 1-2 mm i flaskan beroende på. Med kallkrasch så får du bara en tunn film på botten som mer eller mindre är skitsamma om den kommer med i ölet eller inte.
Tack... då "klarnade" det lite mer i mitt huvud kring just vad kallkrasch är :)
// Jonas
Skriv svar