Europeiska backar?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Europeiska backar?

Inlägg av Foodhead 1 »

Hej på er!

Är det nån som råkar veta hur man kan få tag på tomma backar av lämpligt europeiskt snitt? Jag börjar tröttna på att de svenska röda är för låga för många 33:or och att de svenska blå bara rymmer 15 ynka långhalsar. Drömmen vore stapelbara backar för säg 30 x 33 cl som är något högre än våra röda. Jag vill minnas från ungdomens äventyr i Roskilde att Danmark har backar för 30 flaskor, men jag minns inte säkert. Belgien borde ju ha backar som passar belgiska 33:or, åtminstone. Ja, och så vidare... Men var får man tag i dem i Stockholmstrakten? Går de att beställa hem nånstans ifrån? Jag skulle gärna åka på backjakt/bilsemester om familjesituationen bara tillät, men det gör den inte riktigt just nu.

Tack på förhand för eventuella tips och förslag!

Kalle
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Europeiska backar?

Inlägg av Getingen »

Carlsberg och Tuborg säljer ju sina glasflaskor i backar som rymmer 30 x 33cl i Danmark iaf.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Frågan är om de är höga nog. Det är lite för långt till Danmark för att chansa...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Om du är intresserad av gamla svenska bryggeribackar finns det en herre på tynningö (Stockholm) som har 2000 gamla bryggeribackar till salu.

Letade i telefon och tror att det är det här numret 070-747 11 29 kommer inte ihåg vad han hette.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Europeiska backar?

Inlägg av Foodhead 1 »

Intressant! Hur såg då de gamla svenska bryggeribackarna egentligen ut...? :) Jag får be honom mäta.

Har du själv köpt av honom?
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Det är väl backarna man har vinylskivor i? De är gröna och brandgula iaf.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Bild
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Är det såna backar som är avsedda bör 25 st 33cl standardflaska så passar dom inte så bra för dom nya 33cl-flaskorna. Det saknas 4mm på höjden för att man ska kunna stapla backarna på varandra med flaskor i. Dessutom så går det fortfarande bara i 25 flaskor även om dom nya flaskorna är 5mm mindre diameter på.
/PeO
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Goblintroll »

Coca cola har backar för sina speciella glasflaskor. Jag har inte sett dom utr i handeln men kolla med nån kafé ägare ifall det får att köpa loss. Dom är ju lite högre.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Europeiska backar?

Inlägg av Bee »

Sebastian Berg skrev:Det är väl backarna man har vinylskivor i? De är gröna och brandgula iaf.
Japp.

Nej, jag har inte haft vägarna förbi, men ska köpa ett gäng, har dom vid flaskning och för tomglas.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

De tyska för 20 stycken 50-cl borde väl funka. De flaskorna är ju bara något tjockare än 33-orna men högre. Borde väl ha följt med någon hem från shopping i Puttgarden. Öl i sådana flaskor finns ju på bolaget men kommer väl kanske bara i papplådor hit, eller...?
Björn Petersson
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Tack för tipsen! Närmast till hands känns just nu colabackarna, så det ska absolut undersökas. :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Europeiska backar?

Inlägg av Bee »

Om man inte hittar någon i rätt storlek så kan man ju alltid göra sin egen. Bild
Rymmer 12x50cl med patentkork eller 20x33cl stapelbar också... Har bara snickrat 6st hittills. Tryckimpregnerat virke är ju billigt så det handlar om ett par spänn per back. Blir en del kapande men det är inte så farligt. Tror nog att skruven är lika dyr som virket.
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

En fördel med standardbackar, typ Coca-Cola och dom röda 33cl backarna, är ju att dom är helt gratis. Man får ju tillbaka pengarna när man returnerar dom. Om man inte behåller dom så länge att retursystemet gått i graven.
/PeO
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Snickeri är inte helt uteslutet. :)

Men först ska jag jaga colaback. Så fort familjen bestämmer sig för att sluta vara sjuk så att jag tvingas jobba dygnet runt...
Skriv svar