Flaskjäsning hur lång tid? APA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Flaskjäsning hur lång tid? APA

Inlägg av woelj »

Jag bryggde min första APA och tappade den på 50 cl flaskor med 4 eller 8 g socker per liter. Dvs en eller två mockasockerbitar för att se vilken nivå som var lämplig. Nu 9 dagar senare har jag testat bägge och dom var helt platta. Minimalt pys när jag öppnade och ingen som helst kolsyra eller skum i flaska eller glas.

Hur lång tid tar det för kolsyran att bildas? 9 dagar, tre veckor?..hur lång tid tar det för er?
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Flaskjäsning hur lång tid? APA

Inlägg av Mange81 »

Hej

Min flaskjäsningar har visat gott resultat efter 7 dagar, men man har märkt att utjäsningen
varit fullständig efter 2 veckor typ. Frågan är vid vilken temperatur du jäst dem?
Jag låter dem alltid stå i rumstemperatur ca 20 grader. Står de kallar tar det betydligt längre tid.
I värsta fall är inte jästen tillräckligt aktiv och då kan du behöva kröjsa.

Mvh
Magnus
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Dom har stått i ca 18 grader. Höjde till ca 21 grader dom sista dygnen innan flasktappning så den var ganska väl utjäst...kanske för väl.
Väntar nån vecka innan jag provar nästa gång.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

woelj skrev:Dom har stått i ca 18 grader. Höjde till ca 21 grader dom sista dygnen innan flasktappning så den var ganska väl utjäst...kanske för väl.

Ja du kan vänta någon vecka till, sedan kan det spela lite roll vid vilken temperatur man serverar ölet.
Kolsyran utvecklas olika med temperaturen i ölet. Skulle det inte hjälpa är det som återstår att tillsätta lite
jäst i varje flaska och kapsylera om alla.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

woelj skrev:Dom har stått i ca 18 grader. Höjde till ca 21 grader dom sista dygnen innan flasktappning så den var ganska väl utjäst...kanske för väl.
Tolkade inlägget som att du primär/sekundärjäste i 18 grader för att sedan höjas till 21 grader de sista dagarna innan flasktappning. Har det varit 18 grader där flaskorna stått sedan tappning?
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Ursäkta var lite otydlig kanske. Jäsningen, gjorde bara en primär, skedde i 18 grader förutom 21 grader dom sista dygnen. Sedan jag tappat på flaska har dom stått i 18 grader.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Sedan jag började tillsätta lite kolsyrejäsningsjäst vid buteljering så brukar dom vara färdiga efter 4 dygn i rumstemperatur.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Får man fråga hur du gör då? Hur tillsätter du socker, löser jästen och vilken sort?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Höj temperaturen lite, tycker jag. Ett par grader kan göra stor skillnad.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Oavsett storlek på sats tar jag 1 ml med safbrew f2 och har i 0.5 dl kokat vatten som svalnat till 20 grader. Strör det över vattenytan. Efter 15 min kan man röra om snurra den lite så det löser sig o vänta 5-10 min till. Tillsätter det och sockerlösningen samtidigt men separat. Ser till att ölen håller så nära 20 grader som möjligt vid detta tillfälle också förstås. Har fungerat klockrent varje gång. Man kan dessutom kallkrascha ordentligt o inte behöva oroa sig för att kolsyrejäsningen kan ta längre tid än man vill.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Särskild jäst för flaskjäsning var nytt för mig men så är jag ju nybörjare också! Kommer att försöka placera flaskorna där det håller drygt 21 grader för att hjälpa till det som går.
Är det inte risk att grumla upp allt när man tillsätter socker och jäst i jäshinken inför flasktappningen?
Hoppas verkligen att det blir lite kolsyra för den både ser bra ut och smakar riktigt gott!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag tappar naturligtvis om ölen till ett annat kärl så bottensatsen är borta när jag blandar i socker o jäst. :-)
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Misstänkte nästan att det är så det går till. Kanske blir att göra så vid nästa omgång. Har redan recept klart på en ny APA med amarillo.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag rekommenderar dock alltid att fylla kärlet du tappar till med kolsyra innan du tappar om det för att minimera oxidering osv.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Uppdatering: Provade en flaska som stått i minst 22 grader i nästan ett dygn och den hade helt ok kolsyra. Kan vara slumpen men nu har jag hopp om dom andra som också står varmt. Grymt nöjd med min första APA!
Skriv svar