juniorbryggare för fast anställning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
juniorbryggare för fast anställning
Hej!
Jobbar som rekryterare och söker efter en bryggare som gärna har bryggarteknisk utbildning (t.ex. från VBU YH Ludvika) för en heltidsanställning i Stockholmsområdet. Om du är intresserad, har tips och/eller känner någon som skulle kunna passa så hör gärna av dig med kontaktuppgifter/CV till julia.maric@nigelwright.com.
Mvh Julia
Jobbar som rekryterare och söker efter en bryggare som gärna har bryggarteknisk utbildning (t.ex. från VBU YH Ludvika) för en heltidsanställning i Stockholmsområdet. Om du är intresserad, har tips och/eller känner någon som skulle kunna passa så hör gärna av dig med kontaktuppgifter/CV till julia.maric@nigelwright.com.
Mvh Julia
Re: juniorbryggare för fast anställning
Synd att man saknar utbildningen för det börjar klia lite i fingrarna =)
Ett tips är att även posta frågan på Humlegårdens diskussionsforum (humle.se) och bryggforum.nu så når ni fler bryggare.
Lycka till!
Ett tips är att även posta frågan på Humlegårdens diskussionsforum (humle.se) och bryggforum.nu så når ni fler bryggare.
Lycka till!
Tack för svar och tips! Uppsakattas.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Läser utbildningen just nu, men har ett år kvar och har därmed inte tid med en heltidsanställning.
Låter bra dock att det satsas!
Kan även tipsa om att du kan lägga upp info på Beersweden under "Hembryggning", där brukar det vara rätt stor aktivitet:
http://beersweden.forumflash.com/index. ... bryggning/
Det kan också vara värt att öka spridningen med ett inlägg på Svenska Ölfrämjandets sida:
http://www.svenskaolframjandet.se/bidrag
Låter bra dock att det satsas!
Kan även tipsa om att du kan lägga upp info på Beersweden under "Hembryggning", där brukar det vara rätt stor aktivitet:
http://beersweden.forumflash.com/index. ... bryggning/
Det kan också vara värt att öka spridningen med ett inlägg på Svenska Ölfrämjandets sida:
http://www.svenskaolframjandet.se/bidrag
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag kan väl lägga till en rent personlig kommentar också, jag skulle inte söka ett bryggarjobb utan att veta vilket bryggeri det handlade om.
Förstår att de vill gå via rekrytering och inte ta hand om alla ansökningar själva, men skulle kunna öka intresset om det var lite mer klart var i Stockholmsområdet, hur stora de är, etc.
Förstår att de vill gå via rekrytering och inte ta hand om alla ansökningar själva, men skulle kunna öka intresset om det var lite mer klart var i Stockholmsområdet, hur stora de är, etc.
Är man aktuell för det så får man nog reda på det.Janne gnoff Berglund skrev:Jag kan väl lägga till en rent personlig kommentar också, jag skulle inte söka ett bryggarjobb utan att veta vilket bryggeri det handlade om.
// Jonas
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Visst, men jag lägger inte ner tiden att uppdatera CV och skicka ansökan när jag inte ens vet vad jag skall skriva i det personliga brevet, än mindre om jag alls är intresserad av just det bryggeriet.
Isåfall är enda anledningen att söka jobbet "att jag vill jobba som bryggare" och sedan kanske man direkt kommer att tacka nej till en intervju när man får reda på vilket bryggeri det är.
Isåfall är enda anledningen att söka jobbet "att jag vill jobba som bryggare" och sedan kanske man direkt kommer att tacka nej till en intervju när man får reda på vilket bryggeri det är.
Jag förstår inte inställningen överhuvudtaget. Är man intresserad av att jobba som bryggare, oavsett vart så är det väl självklart att man söker jobbet, kanske kommer på intervju o får reda på vilket bryggeri och oavsett vilket bryggeri det är så kommer det vara en värdefull erfarenhet o man kommer med stor säkerhet att lära sig massor och i sämsta fall gå därifrån en erfarenhet rikare.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag kanske är för bortskämd med det yrket jag haft hittills, men jag siktar inte in mig på att flytta över halva Sverige för ett jobb som jag kanske inte vill ha?
Exempel, jag har jobbat som ingenjör i 15 år, ska jag studsa upp och söka ett jobb som råkar vara som "ingenjör"?
Jag tar mycket specifika uppdrag inom exakt det jag vill jobba med.
Men håller du inte med mig och är villig att söka ett jobb precis var som helst som vad som helst så varsågod.
Du vet att man som arbetstagare kan ställa ett eller annat krav också, som att ställa frågor?
Exempel, jag har jobbat som ingenjör i 15 år, ska jag studsa upp och söka ett jobb som råkar vara som "ingenjör"?
Jag tar mycket specifika uppdrag inom exakt det jag vill jobba med.
Men håller du inte med mig och är villig att söka ett jobb precis var som helst som vad som helst så varsågod.
Du vet att man som arbetstagare kan ställa ett eller annat krav också, som att ställa frågor?
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag förstår helt klart inställningen. Att brygga för t.ex. Kopparbergs eller Spendrups känns inte alls lika lockande som att brygga för t.ex. Närke Kulturbryggeri. Då skulle jag hellre köra truck på pappersbruket i hemorten. Så jag tror det är "intresserad av att jobbs som bryggare, oavsett vart..." som gör att du inte förstår inställningen. Alla är inte intresserade av att jobba som bryggare oavsett arbetsplats.
Jag har själv fått förfrågan om att börja jobba för Carlsberg (som säljare) men tackade nej då jag dels inte vill ha den typen av jobb, samt att jag inte vill bidra till att sprida den typen av öl. Samt att jag är en motståndare till sättet de sprider den på.
OBS! Jag är inte utbildad bryggare och inte aktuell för att söka jobbet, bara bidrog med min synvinkel på det hela.
Edit: Mitt svar var till Scrotzarn, inte till Gnoff. Bara så att det inte blev förvirring.
Jag har själv fått förfrågan om att börja jobba för Carlsberg (som säljare) men tackade nej då jag dels inte vill ha den typen av jobb, samt att jag inte vill bidra till att sprida den typen av öl. Samt att jag är en motståndare till sättet de sprider den på.
OBS! Jag är inte utbildad bryggare och inte aktuell för att söka jobbet, bara bidrog med min synvinkel på det hela.
Edit: Mitt svar var till Scrotzarn, inte till Gnoff. Bara så att det inte blev förvirring.
Senast redigerad av Olsvamlarn den tisdag 2013-12-03 14:49, redigerad totalt 1 gång.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Vill inte sprida en massa negativa känslor i en tråd som handlar om någonting spännande, men förstår inte heller varför "man" inte har rätt att ställa lite krav innan man söker en anställning.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Det här är ju en spännande frågeställning som man kan tycka lite olika om.
Jag tänker exakt som gnoff. Varför ödsla tid på CV, papper, ansökningar om man inte vet de viktiga detaljerna, nämligen bryggeriets namn?
Jag tänker exakt som gnoff. Varför ödsla tid på CV, papper, ansökningar om man inte vet de viktiga detaljerna, nämligen bryggeriets namn?
Kollar man på många bryggare som jobbar för helt fantastiska bryggerier idag så har många jobbat på "tråkiga" bryggerier. Mitch Steele på stone jobbade ju för anheuser busch i massor med år o han säger att han lärde sig hur mkt som helst där.
Erfarenhet är erfarenhet. Oavsett vart. Personligen skulle jag aldrig ens anställa någon med den inställningen, blir jobbet lite tråkigt eller om det inte är vad personen ifråga förväntar sig så skulle jag vara orolig för att personen ifråga skulle söka sig vidare o då blir det mer jobb för mig som arbetsgivare.
Men det är enbart mina tankar kring det hela. Om ni är kräsna så stå på er. En vacker dag kanske det perfekta jobberbjudandet dyker upp o då är det bara att att köra.
Erfarenhet är erfarenhet. Oavsett vart. Personligen skulle jag aldrig ens anställa någon med den inställningen, blir jobbet lite tråkigt eller om det inte är vad personen ifråga förväntar sig så skulle jag vara orolig för att personen ifråga skulle söka sig vidare o då blir det mer jobb för mig som arbetsgivare.
Men det är enbart mina tankar kring det hela. Om ni är kräsna så stå på er. En vacker dag kanske det perfekta jobberbjudandet dyker upp o då är det bara att att köra.
Självklart ska man ställa krav och vice versa. Men jag är av den tron att man alltid kan lära sig saker oavsett vart man jobbar osv så jag skulle gladeligen ta ett jobb på spendrups lr dyl o ge mig erfarenhet som jag kan ha i ryggen när jag kan söka andra jobb osv.
Sen fullkomligt älskar jag allt som har med bryggning och bryggteknik o suger åt mig all kunskap och erfarenhet jag bara kan. Jobbet är ju mer eller mindre detsamma även om produkten kan skilja sig åt avsevärt i slutändan. Men åter igen. Det är min åsikt.
Det är inte min mening att peka finger åt någon eller vara negativ heller. Alla är vi olika o tänker olika. Tråkigt vore det annars
Sen fullkomligt älskar jag allt som har med bryggning och bryggteknik o suger åt mig all kunskap och erfarenhet jag bara kan. Jobbet är ju mer eller mindre detsamma även om produkten kan skilja sig åt avsevärt i slutändan. Men åter igen. Det är min åsikt.
Det är inte min mening att peka finger åt någon eller vara negativ heller. Alla är vi olika o tänker olika. Tråkigt vore det annars
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag kan också förstå att man vill ta ett jobb för att få en fot in i branschen. Nu står det juniorbryggare vilket jag förutsätter riktar sig mot nyutexaminerade bryggare med liten eller ingen erfarenhet. Färsk från skolan förstår jag om man vill ta vilket jobb som helst bara man får jobba med det man pluggat. Men samtidigt kan jag förstå att man inte tar vilket jobb som helst bara för att jobba med bryggning. Har man inget intresse att jobba för ett industribryggeri (kan komma på flera anledningar) så finns det ju ingen anledning att söka. Har man samtidigt redan ett bra jobb, boende och familj på annan ort så kan det krävas en större morot för att söka.
Sen har jag svårt att förstå resonemanget att inte ta in någon med den inställningen (den lär ju inte söka jobbet). Eller menar du att inte anställa den på ett hantverksbryggeri för att det är det den vill göra? En person som bara tar jobbet för att få något års erfarenhet kommer ju garanterat sluta snabbt, medans en person som vet vad den vill har större potential att stanna kvar. Men jag tror att vi missförstår varandra på den här punkten.
Men om vi återgår till själva ansökan (kul att den dyker upp för övrigt). Det skadar ju inte att vara tydlig med vad det är för jobb som är aktuellt. Vet själv att jag lade mer tid och skrev bättre ansökningar till jobb jag visste vad det var kontra de som bara beskrevs som: "[yrkestitel] sökes" o.s.v. Blev faktiskt kallad till en intervju där jag inte visste vad det var och där jag på intervjun fick veta att det var till ett alkoholföretag. Intervjuaren berättade att hon haft problem med att flera jobbsökare direkt tackat nej och avbrytit intervjun då de inte velat jobba åt ett alkoholföretag. Jag var nog väldigt aktuell för jobbet den gången men sen drogs tjänsten in av andra skäl.
Sen har jag svårt att förstå resonemanget att inte ta in någon med den inställningen (den lär ju inte söka jobbet). Eller menar du att inte anställa den på ett hantverksbryggeri för att det är det den vill göra? En person som bara tar jobbet för att få något års erfarenhet kommer ju garanterat sluta snabbt, medans en person som vet vad den vill har större potential att stanna kvar. Men jag tror att vi missförstår varandra på den här punkten.
Men om vi återgår till själva ansökan (kul att den dyker upp för övrigt). Det skadar ju inte att vara tydlig med vad det är för jobb som är aktuellt. Vet själv att jag lade mer tid och skrev bättre ansökningar till jobb jag visste vad det var kontra de som bara beskrevs som: "[yrkestitel] sökes" o.s.v. Blev faktiskt kallad till en intervju där jag inte visste vad det var och där jag på intervjun fick veta att det var till ett alkoholföretag. Intervjuaren berättade att hon haft problem med att flera jobbsökare direkt tackat nej och avbrytit intervjun då de inte velat jobba åt ett alkoholföretag. Jag var nog väldigt aktuell för jobbet den gången men sen drogs tjänsten in av andra skäl.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se