Hej,
Är det någon som vet hur länge färdigblandad Saniclean (alltså 1 msk Saniclean till 6 l vatten) håller? Om jag ser till att det inte dunstar - genom att förvara i sprayflaska, eller i bunke med plast över - så borde väl lösningen vara verksam även efter något dygn?
Hur länge håller färdigblandad Saniclean?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Hur länge håller färdigblandad Saniclean?
Det beror på hur kalkrikt ditt vatten är. Förr sa man att grumlig starsan/saniclean inte fungerade men det har tillverkan bestämt sagt att så inte är fallet. Det är pHt på vätskan som är det viktiga. Jag brukar ha färdigblandad starsan i en sprayflaska för det mesta och en vecka känner jag inte är något bekymmer. Inga infektioner alls hittills (peppar peppar).
Citat från tillverkaren Five Stars: "If kept at a pH of 3 or below SANICLEAN will remain effective for a week at a time"
Citat från tillverkaren Five Stars: "If kept at a pH of 3 or below SANICLEAN will remain effective for a week at a time"
Ok, tack Lindh!
Förresten - tack igen för tips om en lätt ale, som jag bad om råd om för 5 veckor sen. Ikväll knäckte vi första flaskan, succé! Så god... Jag är nog kass på att kritisera min egna baby i o för sig. Men lätt o syrlig fick vi den.
Förresten - tack igen för tips om en lätt ale, som jag bad om råd om för 5 veckor sen. Ikväll knäckte vi första flaskan, succé! Så god... Jag är nog kass på att kritisera min egna baby i o för sig. Men lätt o syrlig fick vi den.
Grymt roligt!! Keep brewing!
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Om man vill ha lång hållbarhet kan jag rekommendera att använda destillerat/RO-vatten. Jag kör med batterivatten från Biltema till min spray-flaska.
Det blir grumligt för att karbonaterna reagerar med tensider i starsan/saniclean. Tensiderna minskar ytspänningen så att medlet ska komma åt bättre. Blir det grumligt fungerar det sämre (olika folk från Five Star har sagt lite olika saker), men pH är det viktigaste, ska vara under 3 eller 3,5 beroende på var man läser.