Bra falskbotten MLT? (HERMS)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Bra falskbotten MLT? (HERMS)

Inlägg av Ceder »

Hej, håller på att bygga ett HERMS

Har en detaljfråga avseende MLT och falskbotten som jag skulle behöva hjälp med. Som MLT nyttjar jag en 30 liters rostfri kittel som jag köpte av en här på forumet. Utöver att det finns tappkran (ventil) så har den även en falskbotten.

Falskbotten som finns är gjord av en rostfri plåt (2 mm tjock?) med borrade hål. Har inte räknat hålen, men det är är hundratals (gissar att hålen är 2 mm, och knappt 1 cm C-C mellan, men jag har inte mätt) Jag är lite orolig att malten kommer sätta igen hålen samt att för mycket "grums" kommer att komma igenom och sätta igen filtret innan pumpen.

Funderar därför att ha en dubbel falskbotten, dels den befintliga men ovanför den även typ ett "stekskydd", som denna; http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Kastru ... ydd-85865/. Tanken är att detta finare nät skall se till skalkross etc. inte sätter igen filter och pump. Vad tror ni om det? eller är det helt onödigt? Kan det t.o.m. vara så att denna övre finmaskiga falskbotten kommer sätta igen och blockera genomströmingen? (jag vill ju helst inte behöva rör om HELA tiden :wink: )

Antar även att om jag kör dubbla falskbottnar så behöver de vara ett litet avstånd mellan dem (typ en centimeter) för att underlätta genomströmmning.

Någon med erfarenhet hur man bör kontruera en falskbotten i en MLT och kan ge lite råd?

(provkörde för övrigt cirkulationen från MLT till kopparsprialen i HLT tillbaka till MLT med vatten idag och det fungerar! måste säga att det är SÅ kul att bygga detta :D )

Mvh

Ceder
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bra falskbotten MLT? (HERMS)

Inlägg av Karpen »

Jag har ingen aning vad som är optimal storlek på hål, men själv körde jag 4 mm om jag kommer ihåg rätt (kan ha varit 5 mm också). Har varken haft problem med att de satt igen eller för mycket grums till pumpen. Inte alls vad du frågade, men hoppas det kan hjälpa ändå :)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tack för svar :)

Din egen erfarenhet, med betydligt större hål så behövs ingen finmaskig falskbottten. Är det rätt uppfattat?
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Karpen »

Helt rätt uppfattat
Skriv svar