---
1kg pale ale (Viking)
100g crystal 100 (Viking)
10g Challenger
5g Cascade
15g Cascade
Nottingham flytande jäst
---
Gjorde nog endel misstag som att jag missa temperaturen under mäskning (låg på över 70) och lakning. Däremot gick uppkokningen och tillsättningen av humle bra. Och nerkylningen gick rätt snabbt också. När jag tillsatte jästen så hävde jag först över vörten till ett sekundärt kärl och sen vispa jag runt endel för att försöka syresätta den en smula. Jästen var för 5 gallons så jag tänkte ha i ungefär halva förpackningen, men så fort jag öppna den börja det spruta ur så det blev lite mer än tänkt. Jag la jästen i det sekundära kärlet och sen tappa jag det på jäskärl (2st 5L kärl).
Och nu till mina funderingar: Efter första dygnet så bubbla det ordentligt i jäsrören, men sen dess har det knappt hänt nått. Det bubblar med minuters mellanrum. Det kan väl inte ha jäst färdigt redan? Jag tog aldrig nått hydrometer test innan jäsningen. Men man kan väl inte göra det nu utan att förstöra nått (jag har ingen tapp på kärlen)? Det har legat nu i runt 4 dagar. Temperaturen är 21 grader. Det har bildats en bottensats och skummet på ytan har skingrats. Utseendet påminner lite om nyponsoppa. Oranget och ganska grumligt. Är det helt misslyckat måtro?