Jäst på en dag?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Zoulz
Nybryggare
Nybryggare

Jäst på en dag?

Inlägg av Zoulz »

Tjena, jag är nybörjare. Håller på med mitt första lilla projekt, vilket ska bli ett pale ale. Tänkte göra en liten sats eftersom det är första försöket, så sikta på 10L. Använde följande recept:
---
1kg pale ale (Viking)
100g crystal 100 (Viking)

10g Challenger
5g Cascade
15g Cascade

Nottingham flytande jäst
---
Gjorde nog endel misstag som att jag missa temperaturen under mäskning (låg på över 70) och lakning. Däremot gick uppkokningen och tillsättningen av humle bra. Och nerkylningen gick rätt snabbt också. När jag tillsatte jästen så hävde jag först över vörten till ett sekundärt kärl och sen vispa jag runt endel för att försöka syresätta den en smula. Jästen var för 5 gallons så jag tänkte ha i ungefär halva förpackningen, men så fort jag öppna den börja det spruta ur så det blev lite mer än tänkt. Jag la jästen i det sekundära kärlet och sen tappa jag det på jäskärl (2st 5L kärl).

Och nu till mina funderingar: Efter första dygnet så bubbla det ordentligt i jäsrören, men sen dess har det knappt hänt nått. Det bubblar med minuters mellanrum. Det kan väl inte ha jäst färdigt redan? Jag tog aldrig nått hydrometer test innan jäsningen. Men man kan väl inte göra det nu utan att förstöra nått (jag har ingen tapp på kärlen)? Det har legat nu i runt 4 dagar. Temperaturen är 21 grader. Det har bildats en bottensats och skummet på ytan har skingrats. Utseendet påminner lite om nyponsoppa. Oranget och ganska grumligt. Är det helt misslyckat måtro?

Bild

Bild
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Jäst på en dag?

Inlägg av Foodhead 1 »

Det låter inte alls särskilt konstigt. Ale kan vara snabb i början, men det innebär inte att det är _helt_ klart. Låt stå!

Att det är grumligt tyder också på att jäsningen är igång. Det lägger sig med tiden, när jäsningen avstannat.

Att mäta SG nu är kanske onödigt, eftersom det inte ger en bild av ditt OG. Däremot kan förstås en mätning nu jämförd med en mätning om ett par dagar visa om det jäser. (Men det gör det nog.)

Sen tyckte jag att det lät som onödigt många omtappningar av kall vört. Nog för att den ska syresättas, men det är också det infektionskänsligaste momentet. Men var du noggrann med rengöring innan så gick det säkert bra.
letsdrinkbeer
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av letsdrinkbeer »

Hej

2 grejer jag märkte som kan vara anledningen till att den jäste ut så snabbt är att du hade bara 5L vort i kärlen med mycket jäst och att dina kärl står nära den värmeelementen i bilden.
Du borde kanske har de i ett svalare ställe i framtiden på grund av att temperaturen i kärlen ökas väldigt mycket vid jäsning.
Zoulz
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Zoulz »

Tack! Då ska jag ha mer tålamod. Tänkte aldrig på att det kanske gick fort pga de små 5L kärlen. Bra poäng! Jag har en temperaturmätare på ett av kärlen som säger 21 grader. Men ska leta efter ett bättre ställe att jäsa på. Jag var rätt försiktig med renlighet när jag gjorde det. Använde star san på samtliga kärl och verktyg. Enda jag inte desinfektera var jäsrören i sig.

Tack för tipsen! Uppskattas!
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Hej

En fundering jag fick var mängden malt.
Jag kanske har missförstått något men 1kg basmalt
och 100g karamellamlt till 10l det blir inte mycket.

Om mina beräkningar stämmer ger denna mängd till 10l med ett utbyte på 75%
en alkoholhalt på strax över 3 vol%. Kanske är meningen men mängden maltos att jäsa ut
är inte så stor vilket med kanske kan vara en anledning till den snabba utjäsningen.

Rätta mig gärna om jag har fel.

//Mange
Zoulz
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Zoulz »

Aha, det låter också mycket troligt. Jag är inte så hemma på hur man mäter saker än. Anledningen att det bara blev 1kg var mest för att kastrullen jag använde för mäskningen inte tar mer än 4L. Funderar på att köra BIAB eller köpa en större kastrull i framtiden. Tack för informationen Mange! :)
Skriv svar