Varför brygga hemma?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Varför brygga hemma?
Hej alla på shbf.se
Jag är osäker på om jag ska ta steget till att börja brygga hemma, kanske ni kan hjälpa mig med vägledning?
Varför ska man börja med det när man kan köpa sig några fina hantverksöl på bolaget?
Det krävs tålamod och tid har jag förstått, är det verkligen värt?
Vad är det som är så härligt med att brygga sin egen öl?
Tacksam för svar.
// Emil
Jag är osäker på om jag ska ta steget till att börja brygga hemma, kanske ni kan hjälpa mig med vägledning?
Varför ska man börja med det när man kan köpa sig några fina hantverksöl på bolaget?
Det krävs tålamod och tid har jag förstått, är det verkligen värt?
Vad är det som är så härligt med att brygga sin egen öl?
Tacksam för svar.
// Emil
Re: Varför brygga hemma?
För att det är fantastiskt roligt och spännande! Man grejar och har sig, klurar på recept, intresserar sig på ett helt annat sätt för hur den goda hantverksölen på systemet faktiskt är gjord, och så vidare. Som du är inne på så är det även mycket bra träning för tålamodet.
Det är naturligtvis en mycket speciell och tillfredsställande känsla när man dricker sin egenbryggda öl. Man blir så klart stolt över det man har gjort, precis som man kan bli med andra saker man gör. Och det är väldigt roligt att dela med sig till familj och vänner!
Jag skulle rekommendera att börja i liten skala, med exempelvis ett startkit från Köksbryggeriet. Det är lätt att göra, blir inte massa grejer (vilket annars kan vara svårt om man nybörjare) och blir gott. Det är inte heller så fasligt dyrt så skulle du känna att det inte är något för dig så är det förhoppningsvis hela världen rent ekonomiskt.
Det är naturligtvis en mycket speciell och tillfredsställande känsla när man dricker sin egenbryggda öl. Man blir så klart stolt över det man har gjort, precis som man kan bli med andra saker man gör. Och det är väldigt roligt att dela med sig till familj och vänner!
Jag skulle rekommendera att börja i liten skala, med exempelvis ett startkit från Köksbryggeriet. Det är lätt att göra, blir inte massa grejer (vilket annars kan vara svårt om man nybörjare) och blir gott. Det är inte heller så fasligt dyrt så skulle du känna att det inte är något för dig så är det förhoppningsvis hela världen rent ekonomiskt.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Gillar du att laga mat själv - eller köper du hellre färdiglagad mat?
Samma gäller för att baka, bygga saker, meka, sy kläder, etc.
Om du inte gillar att skapa någonting, orkar lägga ner tiden, pengarna, tålamodet, då är det nog ingenting för dig.
Jag brygger verkligen inte för att få god/annorlunda/egen öl hemma, iallafall är det långt ifrån den viktigaste anledningen.
Jag brygger för att själva bryggandet i sig är för mig enormt givande och roligt, samt att stolt kunna bjuda andra på någonting som jag skapat själv och få höra deras kommentarer.
Jag skulle aboslut kunna brygga varje dag och inte dricka direkt mycket av det själv, om någon bara gav mig pengar som lön så jag kunde överleva på det, så roligt tycker jag det är.
Är det värt det?
Måste man ställa sig frågan är det frågan om det är värt det, jag har aldrig ens tankt tanken på att sluta efter det att jag började.
Någonting går sönder då tänker jag inte "det kanske är ett tecken på att jag ska sluta" utan jag tänker istället "detta måste fixas snarast så jag kan fortsätta brygga!"
Samma gäller för att baka, bygga saker, meka, sy kläder, etc.
Om du inte gillar att skapa någonting, orkar lägga ner tiden, pengarna, tålamodet, då är det nog ingenting för dig.
Jag brygger verkligen inte för att få god/annorlunda/egen öl hemma, iallafall är det långt ifrån den viktigaste anledningen.
Jag brygger för att själva bryggandet i sig är för mig enormt givande och roligt, samt att stolt kunna bjuda andra på någonting som jag skapat själv och få höra deras kommentarer.
Jag skulle aboslut kunna brygga varje dag och inte dricka direkt mycket av det själv, om någon bara gav mig pengar som lön så jag kunde överleva på det, så roligt tycker jag det är.
Är det värt det?
Måste man ställa sig frågan är det frågan om det är värt det, jag har aldrig ens tankt tanken på att sluta efter det att jag började.
Någonting går sönder då tänker jag inte "det kanske är ett tecken på att jag ska sluta" utan jag tänker istället "detta måste fixas snarast så jag kan fortsätta brygga!"
Håller med Janne gnoff Berglund!
Sen kan det vara bra och testa Det Lilla Köksbryggeriet sen är det aldrig fel med en bok eller två, denna brukar vara en bra nybörjarbok, Brygg Öl
Sen kan det vara bra och testa Det Lilla Köksbryggeriet sen är det aldrig fel med en bok eller två, denna brukar vara en bra nybörjarbok, Brygg Öl
// Jonas
Jag har också fått en väldigt mycket större förståelse för smakerna i öl av att brygga hemma. Genom att smaka på råvaror, leta efter felsmaker, testa resultatet av olika jäststammar och många andra saker som kommer med hembryggningen, är jag inte bara en bättre ölbryggare utan också en mycket bättre öldrickare. Jag uppskattar öl mycket mer nu än innan jag började brygga, även om jag var en ölnörd långt innan dess.
Men som sagt: om du alltid hellre äter på restaurang, hyr in hantverkare, köper kaffebrödet på konditori och stenlägger rabatten - då njuter du nog bäst av ölen från Systembolaget.
Men som sagt: om du alltid hellre äter på restaurang, hyr in hantverkare, köper kaffebrödet på konditori och stenlägger rabatten - då njuter du nog bäst av ölen från Systembolaget.
Ett annat boktips jag verkligen tycker du skall följa upp är Radical Brewing av Randy Mosher. Den ger en fascinerande inblick i en kreativ hembryggares hjärna, och varför de där "fina hantverksölen" från bolaget inte är en måttstock som särskilt många av oss använder.
Think globally. Drink locally.
Jag började med köksbryggeriets APA och blev såld direkt.
Om du funderar på att prova och har lite dåligt med tålamod så reckommenderar jag starkt att köpa en pumphävert från Humlegården eller MaltMagnus. Tyvärr går den inte ned i Köksbryggeriets jäskärl men när du skall flaskfylla från primekastrullen så kommer livet att bli lättare för dig. Pumphäverten kommer du ju sen ha nytta av resten av livet när du också blivit såld på bryggning. Komplettera med flaskfyllaren också när du ändå beställer
// Reineborn
Om du funderar på att prova och har lite dåligt med tålamod så reckommenderar jag starkt att köpa en pumphävert från Humlegården eller MaltMagnus. Tyvärr går den inte ned i Köksbryggeriets jäskärl men när du skall flaskfylla från primekastrullen så kommer livet att bli lättare för dig. Pumphäverten kommer du ju sen ha nytta av resten av livet när du också blivit såld på bryggning. Komplettera med flaskfyllaren också när du ändå beställer
// Reineborn
Ska meddela om att Emil i själva verket inte finns, han var bara en fiktiv figur som hjälpte oss med en lite undersökning till vår blogg.
Resultatet kan man läsa här:
http://www.twigalleyfour.se/2013/11/val ... ygden.html
Resultatet kan man läsa här:
http://www.twigalleyfour.se/2013/11/val ... ygden.html
Som den "tråkige ironikern" på humle.se så tänkte jag skriva några rader om min erfarenheter på bägge forumena. Jag har varit väldigt aktiv på både humlegårdens forum och shbfs forum och de är två väldigt bra ställen att få svar på nybörjarfrågor. Alla hjälps åt och ställer man en lite mer specifik fråga så kommer du alltid få ett bra och givande svar. Det var mitt fel att diskussionen tog en tråkig riktning, ironi passar inte bra på nätet och jag ska tänka på det framöver. Det vore mycket synd att döma ut Humlegårdens forum pga att en tråd inte gav så bra svar. Sen har SHBF mer läsare än vad humle.se har så där får man ibland mer svar men absolut inte alltid. Många nybörjare vet inte vilket forum de ska ställa en fråga i så de kör samma fråga på flera ställen och diskussionerna tar alltid olika riktningar. Men det är absolut inte så att humle.se är ironikernas tillhåll. /Lindh
Jag dömer iaf inte dig Lindh, tvärtom du har bidragit mycket till dessa forum. Dessutom så är det ingen support som bedrivs.
Jag tycker högst personligen att det är dålig stil att ta upp andras tid med påhittefrågor, att spamma flera forum och för vad? Vad är nästa grej att klä sig som uteliggare och betygsätta soppkök?
Näh, att skåda given häst i mun är vad det är. Skämmes!
Jag tycker högst personligen att det är dålig stil att ta upp andras tid med påhittefrågor, att spamma flera forum och för vad? Vad är nästa grej att klä sig som uteliggare och betygsätta soppkök?
Näh, att skåda given häst i mun är vad det är. Skämmes!
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
nättroll. på shbf. omygaahd.
Jag fastnade nog delvis för att jag kunde använda mina kemikunskaper till nåt vettigt =)
http://www.northernbrewer.com/brewingtv/ (video podcast, för mig var det nyttigt att se nån brygga innan jag testade själv)
http://thebrewingnetwork.com/ (podcasts, massvis med bra info, men mycket dåliga skämt också. "Brew Strong" är bra, rekomenderar också "the Jamil Show" och "Can you brew it")
http://www.northernbrewer.com/brewingtv/ (video podcast, för mig var det nyttigt att se nån brygga innan jag testade själv)
http://thebrewingnetwork.com/ (podcasts, massvis med bra info, men mycket dåliga skämt också. "Brew Strong" är bra, rekomenderar också "the Jamil Show" och "Can you brew it")
Re: Sv: Varför brygga hemma?
Passande att rekommendera denna då: http://youtu.be/O83vd0l-_EwKarl R skrev:nättroll. på shbf. omygaahd.