Kan man blanda två olika jästkulturer?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fillegak
Delmäskare
Delmäskare

Kan man blanda två olika jästkulturer?

Inlägg av Fillegak »

Hej!

Jag hade tänkt brygga en fruktig DIPA (palealemalt, summer-, galaxy- & amarillohumle) i helgen. Jag köpte en West Coast IPA (Brewer's Choice 1217 Activator) och är lite osäker på om den räcker. Kan jag slänga in min Safale US-05 också? Finns det vissa kombinationer av jäst som kan störa varandra?
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kan man blanda två olika jästkulturer?

Inlägg av strundt »

Jag hade gjort en förkultur på West Coast IPA jästen för att vara säker på att det räcker till.
Fillegak
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fillegak »

Ok. Och om den ändå inte räcker till bör jag avstå från att blanda in en annan jäst, eller?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Det går att blanda dessa jäster eftersom båda är alejäster dock med något skilda karaktärer.
Vore värre med att blanda mer olika jäststammar som en am.ale o belgoale eller veteölsjäst.
Det finns dock ett litet problem och det är att det kan bli svårt att återskapa samma öl om man skulle vilja.
Härliga tider, strålande tider :)
Fillegak
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fillegak »

Jäsningen tycks ha avstannat ca halvvägs. Bör jag separera ölen från jästkakan in i ett annat jäskärl innan jag pitchar in min safale US-05? eller är det bara att köra i samma?
Användarens profilbild
MRCajun
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av MRCajun »

Boken om jäst, yeast av Chris White, säger han att man kan blanda jäst. Då bör man köra fruktig jäst som ger mycket smak först och sen efter ca två dagar köra i en andra jäst som klarar högre alkoholhalt.
cajun.se
Skriv svar