Bjuda på öl vid öppet hus

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Bjuda på öl vid öppet hus

Inlägg av Olsvamlarn »

I helgen har det varit julmarknad i närheten av Frövifors Maltvänners brygglokal. Föreningen passade därför på att hålla öppet hus och det var många besökare som kom in och tittade vad vi sysslar med. Farsan bryggde på vår nya Braumeister och demonstrerade ingredienserna. Jag har lagt upp lite bilder på Ölsvammels Facebook-sida och Nerikes Allehanda var också inne och snackade med farsan: http://na.se/nyheter/lindesberg/1.22908 ... -frovifors

Nu till min fråga. Får man bjuda på öl vid såna tillställningar? Jag vet att det brukar bjudas på hembrygd lättöl på Skansens julmarknad. Någon som är insatt i vad som gäller?
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Bjuda på öl vid öppet hus

Inlägg av martinb »

Har för mig att det är lättöl som gäller vid just sådan öppen tillställning. Det var många som frågade om smakprov när vi demonstrationsbryggde i centrala Helsingborg förra året men vi fick snällt förklara läget.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Fick en följdfråga från föreningen. Hur är det med försäljning av lättöl? Är det samma krav som för starköl? Hmm kanske borde fråga en jurist om det här.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Jag har för mig att lättöl inte klassas som alkoholhaltig dryck, utan du skulle lika gärna kunna sälja det som saft.
Men en jurist är ju bättre :)
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Anledningen till att vi bjuder på lättöl på Skansen är att slippa problem kan man säga. Iom att lättöl inte är en alkoholhaltig dryck i lagens mening så slipper man ens fundera på vad som är tillåtet i alkohollagstiftning. Risken att IOGT-NTO ska skicka dit 16-åringar för att försöka få dem bjudna försvinner också. Dessutom kan man anse att det även gör att man slipper problem med eventuella besökare som vill prova för mycket.

Sedan skulle jag personligen hävda att jag får bjuda på min öl, oavsett om jag bryggt eller köpt ölen, till vem jag vill. Sälja den är en annan sak.
My hope is hops
Skriv svar