Jag är grymt trött på att inte kunna mäta temperaturen under mina bryggningar på ett tillförlitligt sätt. Jag har precis haft sönder ytterligare en termometer, denna gång i 500-kronorsklassen. Därför har min jakt på en ny termometer börjat, men först har jag skrivit av mig lite i ett blogginlägg där jag går igenom de tio vanligaste termometrarna för hembryggare. Tips på prisvärda, stabila, hållbara termometrar tas tacksamt emot!
Den är mitt lågbudgetalternativ men jag gillar att kunna mäta lite noggrannare än vad den kan leverera. Hur lång tid tar det innan du känner att du har ett tillförlitligt mätvärde?
Jadu, det tar iallafall 20 sekunder eller dyl. Under märkningen så lämnar jag den i o läser av vad temperaturen är efteråt också. Ifall temperaturen ligger bra till då så kan man anta att det gått bra. Jag tillförlitar mig mkt på erfarenhet, beräkningar o mina rutiner för att träffa rätt temperatur. Det "brukar" funka
Eg så håller jag med Scrotzan, kör också mäskningen på samma sätt. gött och kunna strössla med termometrarna också, dessutom känns det som övriga felkällor är större än termometerns noggrannhet.
Brukar hitta labbutrustning här, mitt tips rent generellt är väl att gå på labbutr. om man vill ha noggrant. länkar ett par grejer.
Fick en kommentar från HBG2 på min blogg om deras monstertermometer Testo 108 (http://www.nordtec.se/produkter/handins ... -108#tab-3), lite andra sidan av skalan och klockar in på 1300kr inkl frakt. Men noggrannhet på 0,3c ger mig lite högre puls hehe.
Jag ska försöka att inte göra något förhastat men jag är allt bra sugen på att skaffa något rejält. Den gula klassikern som används i många restaurangkök ligger högt upp på listan men den är tyvärr inte vattentålig. Jag har trots allt lyckats få vört över min termometer vid ett tillfälle senaste året så man ska ju aldrig säga aldrig...
Edit: Mitt blogginlägg är nu uppdaterat även med Testo 108an...
Lindh skrev:Fick en kommentar från HBG2 på min blogg om deras monstertermometer Testo 108 (http://www.nordtec.se/produkter/handins ... -108#tab-3), lite andra sidan av skalan och klockar in på 1300kr inkl frakt. Men noggrannhet på 0,3c ger mig lite högre puls hehe.
Jag ska försöka att inte göra något förhastat men jag är allt bra sugen på att skaffa något rejält. Den gula klassikern som används i många restaurangkök ligger högt upp på listan men den är tyvärr inte vattentålig. Jag har trots allt lyckats få vört över min termometer vid ett tillfälle senaste året så man ska ju aldrig säga aldrig...
Edit: Mitt blogginlägg är nu uppdaterat även med Testo 108an...
Den där suktade jag efter när jag skulle investera i termometer för ett halvår sedan, men gick istället på CO's 500kr termometer. Nu ångrar jag mig lite... Det är bara en tidsfråga innan jag köper en ny, och det lutar åt den där.
Om någon har en, eller köper en, så vore en recension väl mottagen uppe i Gästrikland.
Vi kör med någon form av industriell termometer. Vet inte hur man får tag på en sån dock. Jag har ingen möjlighet att lägga upp bilderna direkt här just nu, men lägger ett inlägg längst ned. Scrolla ned lite i inlägget till bilden på mig och farsan, den sitter på väggen snett ovanför min vänstra axel. På bilden under ser ni hur den sticker ned direkt i mäskkärlet. Hur långt ner man vill sticka den går att variera och den går givetvis att plocka bort för att sticka ned på olika ställen samt att montera så att den mäter när locket ligger på.
Grindcrusher skrev:Den där suktade jag efter när jag skulle investera i termometer för ett halvår sedan, men gick istället på CO's 500kr termometer. Nu ångrar jag mig lite... Det är bara en tidsfråga innan jag köper en ny, och det lutar åt den där.
Om någon har en, eller köper en, så vore en recension väl mottagen uppe i Gästrikland.
Jo, vi har ju som sagt en. Den är bra. Få knappar, stora siffror, snabb, vattentät, stryktålig (gummiskal) samt har utbytbar prob. Vi ska skaffa en till i början på nästa år.
martinb skrev:
Jo, vi har ju som sagt en. Den är bra. Få knappar, stora siffror, snabb, vattentät, stryktålig (gummiskal) samt har utbytbar prob. Vi ska skaffa en till i början på nästa år.
Beställde ni av dem direkt? Är det bökigt? Det stod något på hemsidan om att man skall höra av sig om man vill handla...
Jag har standardiserat på givare av typ K, så jag har en handfull sådana givare och ett par passande termometrar av varierande modell. Den ugnståliga givaren (till matlagning och grill) fick jag visserligen ge typ 800:- för, men det fick det vara värt. Om någon av termometrarna skulle lägga av (vilket inte har hänt ännu, bortsett från batteritorsk) så är det bara att plocka fram en annan och koppla till samma givare, och vice versa om givaren skulle få tuppjuck.
Tills för några timmar sedan var jag ägare av en väl fungerande och nyinköpt TFA LT-101. Nu äger jag en icke fungerande nämnd termometer. Min sambo kom på den briljanta idén att använda den som ungstermometer vilket givetvis resulterade i att de plastbeklädda kablarna nu mer saknar plastskyddet
Nu till frågan: var kan jag hitta en ny prob som reservdel? Har kollat på Kjell&co samt Conrad.se men inte kunnat se att de har några lösa reservdelar. Någon som har koll?