Jag har en Brewster och har mätt temperaturen överst i mäsken, så jag har två mätpunkter en i botten på kärlet som är den inbyggda och en kökstermometer i toppen på kärlet. Har kontrollerat att dessa visar samma temperatur vid 100 grader, så de är kalibrerade.
Problemet är när jag försöker höja graderna, vid tex mash out så kan den övre termometern visa upp till 10 grader skillnad mot den i botten. Till exempel vid en mashout på 78 grader så sätter jag in 78 grader på Brewstern och låter den gå i 15 minuter på denna temperatur. Vad kökstermometern kommer upp till är då 70 grader och inte 78 grader.
Så när jag lakar så har jag problem med lakningen tills mäsken har höjts till rätt temperatur med hjälp av lakningsvattnet, dvs 78 grader. Undrar om några andra har upplevt detta problem och om det finns någon som har löst problemet. En fundering är om andra RIMS har samma problem eller hur har man löst det på dessa.
Ett sak som kan påverka är att jag har ca 2 liter vatten per kg malt, jag tycker jag får en bra malt smak med detta så jag skulle helst slippa ändra detta.
Problem med värme i mäsken med Brewster
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Nybörjaren
- Delmäskare

Re: Problem med värme i mäsken med Brewster
Du får höja några grader på termostaten och mäta ett medelvärde mitt i mäsken då du får en förlust i slangarna på vägen upp till toppen av mäsken på några grader. Sist satte jag termostaten på 70 i början och sänkte sen till 69 och då fick jag medelvärde på ca 67 grader. VId mashout får du ställa den på max och vänta tills medelvärdet är 78. Problemet är ju att det bara är vattnet i deadspace som håller termostatens inställda värde, det är ju bara några ynka liter vid mäskning.
Så brukar jag göra iaf och det har funkat klockrent. Någon annan som löst det på annat sätt?
/Staffan
Så brukar jag göra iaf och det har funkat klockrent. Någon annan som löst det på annat sätt?
/Staffan
Re: Sv: Problem med värme i mäsken med Brewster
Hur menar du nu? Det här låter som en rejäl råtta i pizzan.Nybörjaren skrev: Ett sak som kan påverka är att jag har ca 2 liter vatten per kg malt, jag tycker jag får en bra malt smak med detta så jag skulle helst slippa ändra detta.
BIAB bryggare mäskar med 4-5l/kg. Menar du att dom inte får någon maltighet i sin öl?
Du ska se att du kan öka mängden vatten utan att förstör.
-
Nybörjaren
- Delmäskare

Nu ska jag villigt erkänna att jag inte har bryggt så mycket och definitivt inte med BIAB
. Jag har dock försökt med samma recept 5 gånger nu men med olika parametrar (för att lära mig förstås). Jag hade en gång 4 liter vatten per kg malt, tyckte då att jag fick en liten "vattnigare" smak än med 2 liter per kg. Kan förstås vara något annat som jag har gjort fel, vet dock bara inte vad som kan ha gått fel... Hmm tål att tänka på
.
Skulle kunna ha mera vatten per kg malt för att få vattnet att rinna igenom malten mera effektivt och på så sätt få upp värmen. Se sedan till att ha termostaten på max. Ska testa detta när jag ska ge mig på stegmäskningen.
Tack för hjälpen
Skulle kunna ha mera vatten per kg malt för att få vattnet att rinna igenom malten mera effektivt och på så sätt få upp värmen. Se sedan till att ha termostaten på max. Ska testa detta när jag ska ge mig på stegmäskningen.
Tack för hjälpen
Rent spontant så borde skillnaden endast bli SG på första vörten. Men du kan ju ha olika temperaturer beroende på hur mycket vatten du använder. Låt oss anta att rims flödet genom bädden blir lägre vid tjockare mäsk och att du då inte tappar temperaturen i mäsken lika lätt, vilket får till följd att du får mer dextriner och maltighet.
Jag är biab-bryggare ingen lakningsexpert så någon annan får gärna uttala sig.
Jag är biab-bryggare ingen lakningsexpert så någon annan får gärna uttala sig.