Jäsning och priming av öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare

Jäsning och priming av öl

Inlägg av Mattebryggare »

Hej bryggarvänner! Har lite frågor här som jag önskar få besvarade. Har Gjort en mörk ale och använt en jäst som heter safbrew 33 som sägs vara en bra allroundjäst. Og innan jäsning låg runt 1.052 och Fg skulle enl beersmirh landa på ca 1.010, Mitt öl fick jäsa ca 21 dgr i 17-18 graders temp. men fg stannade på ca 1.018, Vad kan detta bero på? Fel jäst? För lite jäst? Batchen är på 20.5 liter och enl. specen för jästen ska 1pkt räcka till 20-.30 liter vört. Jag tog dessvärre jästen direkt från kylen och tömde i den i vörten. borde kanske låtit den bli vörttempererad först eller vad säger ni?

Min andra fråga gäller priming av ölet innan buteljering, Räknade ut att mängden socker för primingen skulle vara ca 117 gram, dvs ca 6 gram/liter öl. Min fråga är hur mycket vatten ska man använda till denna mängd socker? Kan man blanda med låt säga 4 dl vatten (vilket jag gjorde) och koka upp eller är det viktigt att "vetenskapligt" räkna ut mängden på något sätt? Tacksam för svar.
halvakustisk
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Jäsning och priming av öl

Inlägg av halvakustisk »

hallå,
om första frågan kan jag bidra med lite egna erfarenheter. bryggde som du en (ljus) ale (pilsner, vete och lite cara ruby) som landade på OG 1054, jäste med S-33 precis som du och fick ut ett FG på endast 1020. blev konfys och kollade upp S-33 lite närmare (det verkar vara lite olika bud på vad en egentligen är till för, så jag använde den mest för att se hur det blev). nåväl, på andra forum (kollat runt på engelskspråkiga främst) uppger folk att den just kan jäsa ut dåligt. har sen dess provat ölet och det smakar helt ok, även om jag inte blir helt klok på jästprofilen just. men rätt neutral skulle jag säga. eller profillös om man så vill. kommer att köra på andra jästtyper för ale hädanefter. såväl 04 som 05 är bättre, enligt mitt tycke.
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Jag brukar använda så lite vatten som möjligt. Blanda vatten (börja med 1dl) och socker i en kastrull och koka i 15-20 min. Fyll på mer vatten om inte allt socker löser sej. Men det brukar det göra. Låt svalna.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Man kan köra 100g/dl vatten utan problem i min erfarenhet. "sockerlösning" som man får när man gör glukosbelastning osv på sjukhuset innehåller 75g/dl :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Har inte så mycket att gå på men kan det vara så att du helt enkelt ställt in en för hög utjäsning (attenuation) i BeerSmith? Vid vilken temp mäskade du?
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Olsvamlarn skrev:Har inte så mycket att gå på men kan det vara så att du helt enkelt ställt in en för hög utjäsning (attenuation) i BeerSmith? Vid vilken temp mäskade du?
Bifalles. BeerSmith verkar ha räknat med över 80 % skenbar utjäsning, men enligt detta produktblad: http://www.fermentis.com/wp-content/upl ... SFBS33.pdf verkar jästen ifåga ha en normal skenbar utjäsning på 70 %. Med lite specialmalt och eventuellt högre mäsktemperatur är nog FG 1018 ungefär vad man kan förvänta sig.
Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattebryggare »

Mäsktempen låg runt 64 grader.
Räcker det inte med att koka sockerlagen typ 2 minuter eller tills sockret är upplöst ordentligt?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Mattebryggare skrev:Mäsktempen låg runt 64 grader.
Okej, då är 65 % skenbar utjäsning en smula lågt, men inte osannolikt lågt på något sätt.
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Mattebryggare skrev: Räcker det inte med att koka sockerlagen typ 2 minuter eller tills sockret är upplöst ordentligt?
Ska helst va sterilt, eller så nära man kan komma i köksmiljö.
Skriv svar