Fatflytt och skum
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Fatflytt och skum
Hej - ni som flyttar fat i samband med tävlingar etc - hur hanterar ni faktumet att ölet skummar enormt de första timmarna (mer för vissa typer) efter en flytt (som ju ofta sker via bil).
Läste en artikel i senaste BYO där de helt riktigt rekommenderar att vänta 24 timmar efter flytt men - om man tex ska ta med sig ett fat till en fest så blir det ju fesjummet om man lämnar det dagen innan!
Läste en artikel i senaste BYO där de helt riktigt rekommenderar att vänta 24 timmar efter flytt men - om man tex ska ta med sig ett fat till en fest så blir det ju fesjummet om man lämnar det dagen innan!
Re: Fatflytt och skum
Hej, intressant frågeställning
Själv har jag väldigt begränsad praktisk erfarenhet i frågan, för egen del har jag bara tagit med mig 5 liters party fat till fest nån gång. Har därför inget "komplett" svar men det jag märkt är att om jag kyler ner ölen ordentligt (typ till 4 grader i ett par dygn) innan transport skummar det betydligt mycket mindre. Få öl skall ju dock serveras i den tempraturen, men det kan ju gå att få upp tempen genom att ställa fatet lite varmt när du väl är framme.
//DC
Själv har jag väldigt begränsad praktisk erfarenhet i frågan, för egen del har jag bara tagit med mig 5 liters party fat till fest nån gång. Har därför inget "komplett" svar men det jag märkt är att om jag kyler ner ölen ordentligt (typ till 4 grader i ett par dygn) innan transport skummar det betydligt mycket mindre. Få öl skall ju dock serveras i den tempraturen, men det kan ju gå att få upp tempen genom att ställa fatet lite varmt när du väl är framme.
//DC
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Till tävlingar som t.ex. SM så brukar det gå att förvara dina brygder i någon form av kylrum el. dylikt från kvällen innan. Det är brukar räcka tycker jag.
Vid kortare resor kyler vi ned så mycket vi kan och sedan försöker vara så försiktiga vi kan vi transport. Sedan blir det lite laborerande med trycket, vi garderar oss alltid med en karaff som vi kan fylla ölet it för avskumning.
Vid kortare resor kyler vi ned så mycket vi kan och sedan försöker vara så försiktiga vi kan vi transport. Sedan blir det lite laborerande med trycket, vi garderar oss alltid med en karaff som vi kan fylla ölet it för avskumning.
Jo, kyla är ju alltid bra. Men - Saison som ska fraktas på en grusväg till byafesten skummar sedan hela kvällen. Det blir lite amatörmässigt sådär..
Jag funderade på vad som skulle hända om man blödde ur allt övertryck innan frakten.. Ska prova vid tillfälle.
Jag funderade på vad som skulle hända om man blödde ur allt övertryck innan frakten.. Ska prova vid tillfälle.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Till SM åker vi alltid dit dagen innan och ställer i kylrum. Det har funkat bra varje gång. Till fester har vi oftast kört dit ölen dagen innan och då oftast tagit med det rullande kylskåpet med tillhörande tappkran. Har dock tagit med små 9-liters fat några gånger och det har funkat hyfsat vad jag kan minnas.
Det kanske inte hjälpte, men det är så vi löst problemet.
Det kanske inte hjälpte, men det är så vi löst problemet.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Re: Sv: Fatflytt och skum
Du kommer få mer skum, eftersom mer kolsyra kommer släppa ur ölet för att uppnå tryckjämvikt.bjolu340 skrev:Jag funderade på vad som skulle hända om man blödde ur allt övertryck innan frakten.. Ska prova vid tillfälle.
Jag hade tryckt på högre tryck istället. Då borde kolsyran lättare stanna i lösning pga övertryck. Frågan om det skummar mindre, det vet jag däremot inte, men ge det ett försök iallafall.
Hur gör proffsen? Lastbilsfraktade fat till pubar måste väl ha samma problem?
Bra poäng där Bee! Fältförsök ska snart inledas. Jag ska bara sluta vara så förbenat förkyld först.. 
Mina minnen från amatörmässigt dabblande med keggar på studentpuben i Linköping var att det ofta gick åt ett par glas skum vid fatbyte så det kanske helt enkelt är så att man inte har en lösning på det där heller.
Mina minnen från amatörmässigt dabblande med keggar på studentpuben i Linköping var att det ofta gick åt ett par glas skum vid fatbyte så det kanske helt enkelt är så att man inte har en lösning på det där heller.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Undra hur mycket en omtappning till ett nytt fat några dagar innan skulle göra för skummningen?
Sent from my SK17i using Tapatalk
Sent from my SK17i using Tapatalk
Inte mycket tror jag - det är väl själva kolsyran som luras ur lösning pga agitationen..?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Tänkte bara att dykröret sitter mot botten där allt grums ligger.
Alla friflygande particklar fungerar ju som nukleerings siter för koldioxiden, dvs ett ställe där bubblorna bildas lättare.
Som Mentos i Cola om man vill ha en tydligare bild.
Alla friflygande particklar fungerar ju som nukleerings siter för koldioxiden, dvs ett ställe där bubblorna bildas lättare.
Som Mentos i Cola om man vill ha en tydligare bild.
Ytterligare en god poäng.
Men: en annan sak. När man snabbkolsyrar öl i korny (lägger högt tryck på och rullar på golvet i en minut eller två) så går det att tappa upp en öl en minut senare. Visst skummar det - men inte så förbaskat som det alltid vill göra när man tagit med sig ett fat någonannanstans och ska försöka bjuda på finöl.
Men: en annan sak. När man snabbkolsyrar öl i korny (lägger högt tryck på och rullar på golvet i en minut eller två) så går det att tappa upp en öl en minut senare. Visst skummar det - men inte så förbaskat som det alltid vill göra när man tagit med sig ett fat någonannanstans och ska försöka bjuda på finöl.