Vet att jag är ute lite väl sent för att få i ordning en julöl i bra tid, men de senaste helgerna har helt enkelt inte öppnat sig för bryggning.
Förra årets brygd blev inte alls som jag tänkt mig och jag behöver således era åsikter och tankar kring detta års brygd. Min tanke med receptet är att brygga ett öl med lite större kropp och som påminner lite om apelsinchoklad(krokant) i smaken. Osäker på hur jag ska balansera chokladmalten tillsammans med kryddorna så chokladsmaken gör sig påmind men utan att den rostade tonen tar över kryddorna, men även vice versa där kryddorna tar över chokladsmaken! Har även funderingar på om man ska dra ner på Pale Ale malten och istället tillföra socker i form av mörk/ljus sirap, om det kan ge en lite mer karamellig sötma. Lönnsirap såg jag i ett recept, men det känns som om det kan bli lite fel sorts sötma?
Hur som helst, alla åsikter och tankar är välkomna!
3,25 kg Viking Pale Ale (7,0 EBC) Grain 1 76,5 %
0,50 kg Carared (Weyermann) (47,3 EBC) Grain 2 11,8 %
0,30 kg Carafa I (Weyermann) (630,4 EBC) Grain 3 7,1 %
0,20 kg Oats, Malted (4,5 EBC) Grain 4 4,7 %
12,00 g Pride of Ringwood [9,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 16,7 IBUs
16,00 g Challenger [7,50 %] - Boil 20,0 min Hop 6 11,2 IBUs
15,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 5,0 min Hop 7 2,3 IBUs
20,00 g Apelsinskal (ekologisk, riven) (Boil 5,0 mins) Spice 8 -
15,00 g Pomerans - skal (Boil 5,0 mins) Spice 9 -
6,00 Items Kryddnejlika (blomknopp) (Boil 5,0 mins) Spice 10 -
Kryddorna ser väl ok ut och är en smaksak (jag hade kanske halverat ditt recept där). Det du kan tänka på är din beska. Är den för låg kommer det bli sliskigt och kryddigt och det är sällan en bra kombination. Den svarta mörka malten kommer balansera upp detta en del i ditt recept men för att få det bättre (tror jag) hade jag ökat IBUn till 45-50.
Om du vill ha en söt karaktär från någon sirap eller liknande så rekommenderar jag muscovadosocker som faktiskt lämnar en del sötma (lakrits i det mörka och kola/fudge i det ljusa)
Kryddorna gick jag utefter en hemsida där de listade olika kryddor och deras rekommenderade högsta mängd för 20 liter färdig öl. De mängder jag skrivit i är cirka hälften vad som rekommenderades för 20 liter, men nu för min batch på 16 liter, du tror ändå att det kan bli alltför påtaglig kryddsmak?
Ska höja IBU'n också som du säger, men annars ser valet av humle helt okej ut?
Något tips på hur mycket (% av givan) muscovado som är lämpligt, gäller cirka 10% som för de flesta andra sockertyper?
Benkaftw skrev:De mängder jag skrivit i är cirka hälften vad som rekommenderades för 20 liter, men nu för min batch på 16 liter, du tror ändå att det kan bli alltför påtaglig kryddsmak?
För min smak ja, för din smak ingen aning. Högst personligt och jag själv tycker inte mycket smaktillsatser i öl är intressant.
Ska höja IBU'n också som du säger, men annars ser valet av humle helt okej ut?
Ja det tycker jag, du vill inte ha alltför mycket smak och aromhumle som krigar med malten och kryddorna om utrymme.
Något tips på hur mycket (% av givan) muscovado som är lämpligt, gäller cirka 10% som för de flesta andra sockertyper?
Beror på hur mycket du vill boosta utjäsningen som också är en effekt av enkla sockerarter 5-10% brukar vara helt ok. Inget eller kanske max 5% om du vill ha ölen åt det fylliga hållet, ha då även mäsktemp och val av jäst i bakhuvudet.
Jag passar på att låna denna tråd för att ventilera en julkryddningstanke samt en praktisk fråga om sockermängd när man använder frukt och eller muscovadosocker.
Jag har en batch med riktigt mörk ale som bör bli klar om någon vecka.
1. Hur skall man beräkna sockermängd från muscovadosocker VS strösocker om man tänkt göra sockerlag för prime:ning?
2. Har tänkt mig göra göra krydda sockerlagen som jag skall använda och primea med för att inte riskera att hela batchen blir odrickbar om kryddningen blir kalkon.
Jag hade tänkt mig att låta lite russin ligga och gosa i min vaniljigaste rom i ett par dagar tillsammans med lite kryddnejlika, apelsincest och möjligen ett uns muskot. Därefter tänkte jag använda detta och krydda upp den muscovadobaserad sockerlag som jag använder för att prime:a en del av flaskorna med. Min fråga nu är om jag skall ta in sockret från russinen i beräkningen? Ger de ifrån sig så mycket socker att det blir en faktor när jag skall prime:a?
Ca 5-10% mer muscovadosocker skulle jag ta.
Du bör ha med sockret från russinen i beräkningen då en ganska stor del av russinets vikt är sockerarter (ca 60%). Frågan är dock hur mycket av detta som kommer lakas ut i spriten? det vågar jag inte svara på, men inte är det 100% i alla fall.
Körde på receptet ovan, men följde Weinkeller´s förslag på att dra ner kryddorna en aning. Ökade dessutom på bitterhumlen till nästan 40g för att få upp IBU'n till runt 60. Själva bryggningen gick bra, hamnade runt 75% effektivitet och 1.060 i OG. Jäste klart på 3-4 dygn och får nu stå till åtminstone nästa helg, smakade av den idag och då hade den inte någon direkt speciell lukt eller smak, mest bitterhumlen som slog igenom vad gällde smak. Hoppas på att den får lagra till sig en aning och kanske smakerna har hunnit träda fram lagom till julledigheterna.
En fråga dock som dök upp i mitt huvud under avsmakningen; går det att torrhumla (brist på annat ord) fast med kryddorna istället? Eller gör man något liknande som Radhusgrillen skrev tidigare, att låta det ligga och dra i rom/sprit ett tag och sedan häller över det i hinken när det jäst klart alternativt inför tappning?
Enklast är att göra tinkturer och provkrydda i ett glas öl.
Bitterheten kommer ju lägga sig en del när ölen mognar och jästen sedimenterat ordentligt. Gissar på att kryddorna kommer träda fram lite mer då också. Jag tycker kryddorna ska vara väl återhållna och endast ge nyanser i ölet. Kan man namnge kryddan är det för mycket enligt min mening.
Tinkturer, kallas det så när man lägger det i lag?
Håller med dig angående kryddorna, men vill det ska fortfarande ge den där julkänslan både i smak och doft. En lätt kryddighet som för tankarna till julens alla dofter och smaker.
Jo, jag kallar det för tinktur när jag låter kryddor med ganska hög koncentration dra i sprit för att sedan tillsätta detta i små doser tiulls man uppnått rätt smakresultat.