Jag är ny på forumet och har hunnit göra en satsbryggning, och nu är det dags för bryggning nr2.
Detta kommer också bli en satsbryggning, men med lite mer finess, precis som erfarenhetsbanken råder oss nya i denna roliga och goda hobby.
Jag ska göra en Coopers Selection IPA och har köpt följande:
färdig volym: 23 l
1x Coopers Selection IPA 1,7 kg
1x Coopers LME Amber 1,5 kg
1x Briess DME golden light 454 g
1x fuggles pellets 100 g
1x safale s-04
Först en humle fråga - Jag hade tänkt torrhumla (vill ha mer humle i nos och gom) med 50 gram i ett par dagar efter det att primärjäsningen upphört. Men eftersom jag har 50 gram pellets kvar så kan man ju göra nåt roligt med dem också. Då tänker jag att man kanske kan koka in 50 gram humle i spraymalten i 5 eller 10 minuter. Hålla det väldigt lätt men ändå få prova på lite förskönande åtgärder. Jag har tyvärr bara en 4,5 l kastrull och funderar på om den volymen räcker för att koka 450 g spraymalt? Hur mycket vatten tillför man egentligen till detta? Hade jag haft större kastrull så hade jag kokat både LME och DME enligt de rekommendationer som finns på forumet och bryggarwikin.
Om det inte är rekommenderat att koka med så liten kastrull så kanske man skulle kunna torrhumla med 100 gram lite kortare tid, eller torrhumla i två omgångar...
Jag vet att det bara är att prova sig fram, men man vill ju ändå höra sig för lite med för- och nackdelar, så kan man ta ställning efter det. Jag vet också att det finns väldigt många trådar som handlar om att uppgradera en ölsats, och jag har nog tusan läst de flesta av dem.
Vill också passa på att nämna att första ölsatsen, Muntons Gold IPA, blev en lyckad debut. Ingen infektion i vörten, jäsningen gick bra, kolsyran blev behaglig, alkoholvolymen hamnade runt 4 % och inget tillsatt socker! Denna satsen bestod ju av 2 burkar med LME och en påse jäst. Ölet blev helt ok, men lite mera humle och maltsmak skadar ju inte.
Hälsningar
Martin