Dags för andra satsbryggningen

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Martin_H
Nybryggare
Nybryggare

Dags för andra satsbryggningen

Inlägg av Martin_H »

Hej
Jag är ny på forumet och har hunnit göra en satsbryggning, och nu är det dags för bryggning nr2.
Detta kommer också bli en satsbryggning, men med lite mer finess, precis som erfarenhetsbanken råder oss nya i denna roliga och goda hobby.
Jag ska göra en Coopers Selection IPA och har köpt följande:

färdig volym: 23 l

1x Coopers Selection IPA 1,7 kg
1x Coopers LME Amber 1,5 kg
1x Briess DME golden light 454 g

1x fuggles pellets 100 g
1x safale s-04

Först en humle fråga - Jag hade tänkt torrhumla (vill ha mer humle i nos och gom) med 50 gram i ett par dagar efter det att primärjäsningen upphört. Men eftersom jag har 50 gram pellets kvar så kan man ju göra nåt roligt med dem också. Då tänker jag att man kanske kan koka in 50 gram humle i spraymalten i 5 eller 10 minuter. Hålla det väldigt lätt men ändå få prova på lite förskönande åtgärder. Jag har tyvärr bara en 4,5 l kastrull och funderar på om den volymen räcker för att koka 450 g spraymalt? Hur mycket vatten tillför man egentligen till detta? Hade jag haft större kastrull så hade jag kokat både LME och DME enligt de rekommendationer som finns på forumet och bryggarwikin.

Om det inte är rekommenderat att koka med så liten kastrull så kanske man skulle kunna torrhumla med 100 gram lite kortare tid, eller torrhumla i två omgångar...
Jag vet att det bara är att prova sig fram, men man vill ju ändå höra sig för lite med för- och nackdelar, så kan man ta ställning efter det. Jag vet också att det finns väldigt många trådar som handlar om att uppgradera en ölsats, och jag har nog tusan läst de flesta av dem. :wink:

Vill också passa på att nämna att första ölsatsen, Muntons Gold IPA, blev en lyckad debut. Ingen infektion i vörten, jäsningen gick bra, kolsyran blev behaglig, alkoholvolymen hamnade runt 4 % och inget tillsatt socker! Denna satsen bestod ju av 2 burkar med LME och en påse jäst. Ölet blev helt ok, men lite mera humle och maltsmak skadar ju inte. :wink:

Hälsningar
Martin
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Dags för andra satsbryggningen

Inlägg av Lindh »

Jäs klart, flytta till ny hink utan jästen och torrhumla sedan utan humlepåse med alla 100g i 7-10 dagar i 20c OM du gillar en välhumlad IPA. För allting svagare så kan du göra på andra sätt. Fuggles är dock en brittisk humlesort och kommer kanske inte ge dig den IPAn du önskat. Vad gillar du för IPAs/IPOr/IPAor (språkpolisen hjälp mig)?
Martin_H
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Martin_H »

Jag provade en Jaipur för ett par veckor sedan, förbannat god IPA. St Erik IPA och Punk IPA är några andra som faller en på läppen. Dock vill jag påpeka att jag inte har för avsikt att efterlikna dessa nämnda öl med den bryggningen jag nu skall göra.
Det är ren slump att det blev fuggles humle, lika så med spraymalten, men man ska ju börja nånstans och mitt mål är att denna jäsning skall bli bättre än första.
Men jag funderade på en sak vad gäller torrhumlingen kontra tillsätta humle sent i koket. Båda förfaranden bidrar med smak och arom har jag förstått, men blir det mer smak av humlen när det kokas, och mer arom när man torrhumlar eller är resultatet snarlikt eller kanske omvänt?
Blir det ingen större skillnad så blir det helt enkelt torrhumling för hela slanten, dock i primärkärlet eftersom jag bara ha en jäshink.

Jag tackar så mycket för hjälp och information och återkommer med resultat.

/Martin
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Martin_H skrev:Men jag funderade på en sak vad gäller torrhumlingen kontra tillsätta humle sent i koket. Båda förfaranden bidrar med smak och arom har jag förstått, men blir det mer smak av humlen när det kokas, och mer arom när man torrhumlar eller är resultatet snarlikt eller kanske omvänt?
Blir det ingen större skillnad så blir det helt enkelt torrhumling för hela slanten, dock i primärkärlet eftersom jag bara ha en jäshink.
Det blir skillnad på smaken och doften av humlen eftersom temperatur och tid spelar in på hur humleoljorna utvinns. Det vanligaste är att köra både sen humling i koket och torrhumling för en välhumlad öl. I vilket kombo det ska göras är upp till smaken på bryggaren. Mer än 100g torrhumle per 20 liter anses av många som onödigt eller max vad som går att lösa ut i vätskan. MEN, det finns inga regler, det är det roliga med hembryggning, gör som du vill! Experimentera!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag skulle ha torrhumlat med alltihopa! Eftersom det är andra satsen skulle jag inte bry mig om att flytta till sekundär däremot. Torrhumla när jäsningen är klar o tappa sen direkt på flaska. Enormt mkt mindre som kan gå fel på det sättet. Antar att du använder coopers diy hink också. Då blir det ännu enklare om du låter bli att flytta ölet.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Skriv svar