DIPA som inte smakar humle

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Hugenottten
Delmäskare
Delmäskare

DIPA som inte smakar humle

Inlägg av Hugenottten »

Hej!
Jag har försökt brygga min första dipa. Enligt Receptet inlagt i Ibrewmaster så ska IBU hamna på 154. Det som är fruktansvärt mysko är att att ölen efter 1 månads lagring inte smakar ett dugg humligt.
Recepet är ungefär:

Dipa

Style: Specialty Beer
Type: Calories: 301
Rating: 0.0 Boil Size: 23.17 L
IBU's: 154.55 Batch Size: 19.99 L
Color: 13.8 EBC Boil Time: 60 minutes
Preboil OG: 1.086
Estimated Actual
Brew Date: - 08/24/2013
OG: 1.091 1.080
FG: 1.030 1.020
ABV: 7.99 % 7.86 %
Efficiency: 70 % 60 %
Serve Date: 08/25/2013 / /

Fermentation Steps
Name Days / Temp Estimated Actual
(none)

Grains & Adjuncts
Amount Percentage Name Time Gravity
6.00 kg 68.97 % Weyermann Pilsner 60 mins 1.038
2.00 kg 22.99 % Weyermann Pale Malt 60 mins 1.038
0.30 kg 3.45 % Briess 2-Row Caramel 20L 60 mins 1.034
0.40 kg 4.60 % Corn Sugar (Dextrose) 60 mins 1.046

Hops
Amount IBU's Name Time AA %
65.00 g 70.67 Chinook 60 mins 13.00
30.00 g 25.07 Chinook 30 mins 13.00
30.00 g 6.51 Chinook 5 mins 13.00
35.00 g 18.89 Chinook 15 mins 13.00
35.00 g 33.41 Chinook 40 mins 13.00
38.00 g Chinook 2 days 13.00

Yeasts
Amount Name Laboratory / ID
1.0 pkg English Ale White Labs 0002

Smaken är småsöt men definitivt inte humlig..

Jag tycker det är obegripligt. Jag har gjort öl som ligger runt 35 IBA som smakar mer humle..

Kan det vara nåt fel på Chinooken?

Grymt tacksam för ideer o kommentarer..
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: DIPA som inte smakar humle

Inlägg av Sebastian Berg »

- Hur gammal var humlen?
- Hur har du förvarat humlen?
- Använder du dig någon form av humlesdtrumpa/hop spider?
- Smakade det normalt för en månad sen?
- Hade du full vörtvolym i koket?
Bild
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Jag förstår inte riktigt receptet. Är humlegivorna i oordning? Du ser hur som helst ut att ha haft mycket humle tidigt i koket och ganska lite sent i koket, vilket bör ge en sjuhelsikes beska, men inte särskilt mycket humlearom.
Hugenottten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hugenottten »

Humlen var högst en månad gammal, förvarad i frysen.Jag körde med frugans strumpbyxor som humlepåsar. Det blev lite oårdning i receptet. Det borde som sagt vara bittert som tusan, men det smakar mer som en belgisk trippel än en Dipa. Man känner humlesmaken när man rapar, men inte när man dricker den.
Jag får väl göra ett nytt försök, men jag byter nog humlesort, och har en större del humle i slutet av koket.
Hugenottten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hugenottten »

Jag kokade förresten hela satsen, och när jag tappade upp den smakade den inte heller speciellt mycket humle..
beardedrabbitbrewery
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av beardedrabbitbrewery »

Du pratar om att den smakar lite söt. Vad fick du för FG? Står ju två saker i ditt recept men vad det uppmätta?

http://www.beardedrabbit.com
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Hugenottten skrev:Humlen var högst en månad gammal, förvarad i frysen.Jag körde med frugans strumpbyxor som humlepåsar. Det blev lite oårdning i receptet. Det borde som sagt vara bittert som tusan, men det smakar mer som en belgisk trippel än en Dipa. Man känner humlesmaken när man rapar, men inte när man dricker den.
Jag får väl göra ett nytt försök, men jag byter nog humlesort, och har en större del humle i slutet av koket.

- Ifall inte humlen var gammal från början ska det inte vara någon fara. För att inte hänga ut någon stackars humleförsäljare kanske vi inte behöver nämna namn. Det kan vara så att du har haft otur och fått någon påse från bottenhyllan.
- Strumpbyxor? Jag är absolut för att komma på praktiska lösningar, sätta prägel på sin produkt etc. Antar att du gjorde på samma sätt förra gången? isf. kör på strumpbyxor, men det kanske är bättre att köra på material som är livsmedelskvalité?
- Ifall det smakar belgisk trippel bör du se över din jästhantering och jäsning. Det låter som att det finns en del fenoler, det är inte typiskt för en DIPA och inte wlp002 heller om man är inom rätt intervall.
- Jag känner igen dessa svårgreppbara smakintryck, den bästa lösningen är oftast att låta någon annan smaka på ölet och beskriva det. Det kan vara så att man har väldigt skilda uppfattningar och framförallt smakbank vilken kan hjälpa till vid en sån här analys.
- Jag tror också på större giva i slutet.

Lycka till!
Bild
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Getingen »

Sebastian Berg skrev:
- Ifall inte humlen var gammal från början ska det inte vara någon fara. För att inte hänga ut någon stackars humleförsäljare kanske vi inte behöver nämna namn. Det kan vara så att du har haft otur och fått någon påse från bottenhyllan.
- Strumpbyxor? Jag är absolut för att komma på praktiska lösningar, sätta prägel på sin produkt etc. Antar att du gjorde på samma sätt förra gången? isf. kör på strumpbyxor, men det kanske är bättre att köra på material som är livsmedelskvalité?
- Ifall det smakar belgisk trippel bör du se över din jästhantering och jäsning. Det låter som att det finns en del fenoler, det är inte typiskt för en DIPA och inte wlp002 heller om man är inom rätt intervall.
- Jag känner igen dessa svårgreppbara smakintryck, den bästa lösningen är oftast att låta någon annan smaka på ölet och beskriva det. Det kan vara så att man har väldigt skilda uppfattningar och framförallt smakbank vilken kan hjälpa till vid en sån här analys.
- Jag tror också på större giva i slutet.

Lycka till!
Om du har en uppfattning om var man inte bör handla humle får du gärna dela med dig av den till mig som är nybörjare. Tycker inte det är att hänga ut någon faktiskt, bara att dela med sig av erfarenheter.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: DIPA som inte smakar humle

Jag handlar gärna min humle från butiker som förvarar den kallt samt korrekt märkning. De butiker jag besökt är Humlegården och PGW på söder.

Humlegården förvarar sin humle i kylrum.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Bild
Hugenottten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hugenottten »

OG var 1080 o FG 1020. Humlen var från humlegården. Jag tror dock inte att det är något fel på humlen. Jag har haft samma humle i en lageröl och den smakar mer humligt än DIPAn. Då använde jag i o för sig inga humlepåsar( strumpbyxor). Det kanske är det som ställer till det? Kanske var strumpbyxorna för täta..?
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Reduceras inte humlesmaken av oxidering? Hur brukar du göra för att undvika det?
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Hugenottten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hugenottten »

Jag har haft humlen i frysen. Men det är möjligt att påsen inte var helt försluten. Är humlen så känslig?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Vissa jäststammar har en förmåga att "äta upp" humlesmak o doft mer än andra jäster.
Råkade själv ut för något liknande med en IPA i våras när jag använde en engelsk ale jäst, London Ale III jäst (Brewer's Choice 1318 Activator).
Ölet fick en snygg maltsmak med trevliga estrar, men humlet hamnade i bakgrunden.

Ett råd kan vara att byta jäst nästa gång, till exempel American Ale II jäst (Brewer's Choice 1272 Activator), eller California Ale jäst (White Labs WLP001).
Tips är att läsa beskrivningen om jästen för att välja den sort som lämpar sig för den öl man vill brygga.
Härliga tider, strålande tider :)
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Min spontana tanke är att humleschemat är felbyggt. Du har mycket humle i början och mitten av koket men väldigt lite i slutet. Sen har du endast 2g humle per liter i torrhumlingen och endast i två dagar. Nu har jag aldrig provat att torrhumla så kort tid, men kan tänka mig att det behövs lite längre tid för att ge maximal effekt. Samt att jag personligen oftast använder 5-6 g/liter i torrhumlingen när jag brygger DIPA, amerikansk barley wine och liknande.

Jag får förresten intrycket att du förväxlar IBU med humlearom. Det är inte samma sak.

Jag sorterade ditt schema för bättre översikt:
65.00 g 70.67 Chinook 60 mins 13.00
35.00 g 33.41 Chinook 40 mins 13.00
30.00 g 25.07 Chinook 30 mins 13.00
35.00 g 18.89 Chinook 15 mins 13.00
30.00 g 6.51 Chinook 5 mins 13.00
38.00 g Chinook 2 days 13.00

Jag hade byggt om det något i stil med det här (utan att ha räknat på IBU och liknande):

50g 60 min
100g 15 min
150g 5 min
100g i 7-10 dagar

Fläskade på med lite mer humle. 20g/liter jämfört med 12g/liter i originalet. Men även om du håller dig kring samma mängd humle och bygger om schemat så kommer du få mer humlearom.

Edit: Kom på en grej till, min erfarenhet är att humlepåsar inte ger samma utbyte av humlen jämfört med att ha den fritt i koket. Så det är ytterligare en anledning till att ha extra humle. Jag har bryggt bra DIPA på 12-13/g per liter men då har vi lagt givorna på de tidpunkter där de ger mest effekt (batch på ca 120-130 liter). Givor kring 30-40 minuter ger inte så värst mycket i min erfarenhet. Sämre bitterhet och sämre humlearom. Bättre då att lägga dessa som antingen bitter eller aromgiva.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Hugenottten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hugenottten »

Tackar för alla kommentarer och tips!
Jag ser fram mot att göra ett nytt försök. Jag provade en massa olika DIPA få öl-SM och tyckte de var svingoda allihop, så det vore väl tusan om man inte skulle lyckas åstadkomma något liknande hemma.. Det lutar åt att testa med någon av de föreslagna jästsorterna+ att jag ändrar humleschemat efter Olsvamlarens proportioner. Kanske jag kompletterar med någon annan humlesort också..
Skriv svar