Ölsten och syratvätt
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Ölsten och syratvätt
Hej,
är det verkligen så att det enda som biter på ölsten är salpetersyra+fosforsyra som det står i senaste Bryggaren? Låter som väldigt starka grejor.
Jag letade på Granngården och det de har där är WEBA syradisk - det verkar vara baserat på sulfaminsyra. Räcker det alltså inte med det? Har någon provat?
är det verkligen så att det enda som biter på ölsten är salpetersyra+fosforsyra som det står i senaste Bryggaren? Låter som väldigt starka grejor.
Jag letade på Granngården och det de har där är WEBA syradisk - det verkar vara baserat på sulfaminsyra. Räcker det alltså inte med det? Har någon provat?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Ölsten och syratvätt
Pascal VA5 är baserad på salpetersyra och ska bita på ölsten. Men jag hittar ingen återförsäljare. Känns onödigt att beställa en pall med 24x20 liter...
- assistredo
- Maltrostare

Skulle inte Änglamarks toarengöring (pH 2, oparfymerad ) fungera ? Det bör väl ta bort skiten 
Björn Petersson
Om man känner en mjölkbonde (det gör väl alla!? ) så brukar de ha "Mjölkman sur" i 200l-fat, detta används som en del i diskningen av mjölkmaskinerna. Sist jag hade liknande bryderier tiggde jag till mig ett par dl. På köpet fick jag fatet som är av engångstyp och extremt användbart!
Mjölkman sur är salpetersyra och fosforsyra.
Vilka koncentrationer?bjolu340 skrev:Om man känner en mjölkbonde (det gör väl alla!? ) så brukar de ha "Mjölkman sur" i 200l-fat, detta används som en del i diskningen av mjölkmaskinerna. Sist jag hade liknande bryderier tiggde jag till mig ett par dl. På köpet fick jag fatet som är av engångstyp och extremt användbart!
Tack, riktigt aggresivt var det ju
Skulle också vara intresserad av något alternativ som är rimligt om man inte hänger med mjölkbönder hela dagarna... WEBA syra skulle man ju kunna tänka sig om det fungerar, men det var rätt rejäla förpackningar.
Skulle citronsyra kunna funka?
Skulle citronsyra kunna funka?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p