Helt ny och har frågor om recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
X-Ake
Satsbryggare
Satsbryggare

Helt ny och har frågor om recept

Inlägg av X-Ake »

Jag ska brygga min allra första öl just nu och har då all utrustning och kit från Lilla köksbryggeriet. Så det är bara 4 liter öl varje gång.
Tänkte köpa 2 till kit för att träna mig på men har några frågor och tänk på att jag är arbetslös och har inte lust att köpa så dyra redskap så vill helst hålla mig till detta från början och träna på det

Sen efter jag har tränat på de kit så har jag lust att köpa eget och mixa. Kan jag köpa olika jäst, malt och Humle och testa eller går vissa inte ihop med andra?
Finns det någon/några bra sidor för en nybörjare som mig för att veta vad jag kan köra för ingredienser?
Sen skulle drömmen att göra en öl som ingen annan har gjort, finns det någon sån sida där man kan kolla upp det?

Tack i förhand

Christian Åkesson
X-Ake been here
X-Ake
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Helt ny och har frågor om recept

Inlägg av X-Ake »

Kan också nämna att jag har kollat lite runt här och jag har ingen aning vad ni menar när ni skriver som ni gör.

Jag är helt ny så förklara snällt. Har köpt mig en bok också som heter Brygg öl av Henok Fentie och Karl Grandin som jag tänkte läsa
X-Ake been here
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag är också ganska färsk på detta men fråga på forumet (som du redan är inne på) för jag har bara fått hjälpasamma svar hur "dumma" frågorna ens. har varit. Sen är BryggarWiki en bra sida samt även läsa böcker, en bok jag har och läser dagligen är Brygg öl så det blir mina tips på vägen... sen kan man ju kolla på något datorprogram hur det kan vara, ja labba med recepten typ Brewtarget

Detta kanske kan vara något, en kurs!
// Jonas
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Välkommen hit!

Du kommer nog att märka att det finns gott om hjälpsamma människor här, men när du frågar så generellt som du gör är det lite svårt att veta vad man ska svara. Själv hade jag mycket nytta av att läsa bryggarwikin och John Palmers "How to Brew", som finns gratis på nätet i sin första upplaga. (http://www.howtobrew.com) "Brygg öl" har jag inte läst, men det verkar vara en trevlig bok. Läs du den först, så har du nåt att hänga upp frågorna på sen. :)

Det finns väl inga generella sanningar om vad som inte passar med något annat. Man får faktiskt göra precis hur man vill, men i början kan man ha nytta av att försöka efterlikna en stil (inte nödvändigtvis ett specifikt öl) man tycker om, så man vet vad man siktar på och kan förvänta sig för resultat – och enklare kan felsöka om det inte blir som man tänkt sig. Sen kommer det nog inte att vara särskilt svårt att skapa nåt helt nytt och eget eftersom variablerna är så många. Men utgå från vad du själv tycker om att dricka till en början.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Välkommen!

Jag kan bara instämma att How to brew ger dig allt du behöver veta, den är gratis på nätet dessutom. Vill du ha en enklare handbok för att snabbare komma igång så är Brygg öl bra. Det enda jag vill tillägga tilö brygg öl är att den boken fokuserar på att man ska göra 10-literssatser. Lägger man ner 6 timmar så kan man lika gärna göra 25 liter för en hundring till, men det blir svårt om man köper för liten kastrull som Brygg öl rekommenderar. Många med mig började med biltemas 25-literskastrull och även om den har tunn botten så är det väldigt billig mot restaurangkvalitevarianterna (T.ex. patinaseriem). Med andra ord, köp inte en dyr 20-literskastrull för att efter ett halvår inse att du vill köpa en 30/36-liters. Ofta finns billiga kastruller på Myrorna eller loppisar om man vill börja i liten skala...
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

"Brygg öl" var verkligen väldigt enkel, bra om man är helt ny och vill komma igång, men den är mycket långt från att ens täcka in det gamla boken "Ölbryggning" tog upp.
Den kan man istället låna på biblioteket, eller leta rätt på en av pdf-varianterna som säkert flyter runt på nätet.

Om du är OK att läsa på engelska så finns som sagt Palmer's bok på nätet, den kommer du långt med.

Att per automatik gå på 25 liter eller mer direkt kan jag kommentera.
Japp, det tar lika långt tid, mer eller mindre, nästan oavsett hur mycket öl (i de skalorna) som du brygger.
Men ölen ska drickas upp också.
Jag gillar att brygga typ 10 gånger per år, men då får jag med min utrustning också ut ungefär 200 liter öl totalt, så mycket öl ricker jag inte hemma. Speciellt inte då jag också gillar att gå på festivalen, krogen, provningar hemma hos kamrater, etc.
Att ha hembryggd öl som står och blir gammal är inte heller direkt roligt.
Så bara för att jag gillar att brygga så får jag också ut långt mycket mer öl än vad jag kan (bör) dricka upp, det funkar itne längre att ta hem polarna och får hjälp att dricka upp ölen, dagens i-landsproblem är att de flesta andra brygger själva och står med samma volymproblem som jag.
Fundera på hur mycket öl som du tror att du vill kunna brygga per gång, svårt i början förvisso, men ändå.

X-Ake skrev: Kan jag köpa olika jäst, malt och Humle och testa eller går vissa inte ihop med andra?
Det är en del som att laga mat, citronpeppar kanske inte går jättebra medhavregrynsgröt. Svartmalt passar inte i en klassisk Kölsch. En veteölsjäst kommer inte att ge dig en ren och fräsch lager.
Att läsa på lite om malt, humle och jäst, samt till viss del vatten och dess sammansättning, ger dig vissa teoretiska kunskaper.
Att hålla koll på volymer, vikter, temperaturer och det alltid lika viktiga renligheten, behövs för att a) veta vad du gjort om något blivit fel eller sjukt bra b) eventuellt kunna fråga om tips eller råd.

X-Ake skrev:Finns det någon/några bra sidor för en nybörjare som mig för att veta vad jag kan köra för ingredienser?
Menar du vad som finns att köpa, vilka recept man kan köra, eller vilka ingredienser som man kan blanda men vilka som inte går bra?

Vad som finns att köpa, som exempel
Humlegården: http://shop.humle.se/
Maltmagnus: http://maltmagnus.se/
PWG: http://www.pgw.se/

Exempel på svenska recept
shbf receptdatabas: http://shbf.se/recept/Receptdb.php

Jag känner inte till någon sida som tar upp vilka ingredienser som tar vilka ingredienser man kan blanda samt vilka man inte kan göra det med.
beardedrabbitbrewery
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av beardedrabbitbrewery »

Håller med övriga om att Brygg öl är en bra start för att få en enkel bild om vad för delmoment som ingår i bryggning men är på inget sätt ingående. Men i början så vill man bara komma igång och då kan detta räcka. Sedan finns ju how to brew och även dess första kapitel är i komma-igång-anda och övriga förklarar mer ingående. Sedan så skulle jag vilja tipsa om:
Brewing Classic Styles https://www.adlibris.com/se/bok/brewing ... 0937381922

För där tas alla stilar (enligt BJCP 2008) upp och de beskrivs lite lätt och sedan finns det ett recept. Då kan man förstå vad för ingredienser som kan ingå i en tysk pilsner, amerikansk IPA eller en brown porter. Men det innebär ju inte att de ska/måste se ut så men man kan få en känsla vad olika ingredienser bidrar med.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Jag gjorde min första omgång i augusti med just Lilla köksbryggeriets sats. Sedan gjorde jag Brygg öl-bokens recept på Hypertropical PIPA samt Pale ale. Rekommenderar dom, de blev väldigt bra och enkla att göra. Speciellt Hypertropical PIPA som bara använde maltextrakt. Tycker också det är roligare att göra många små satser än färre stora, så jag gör fortfarande bara 4-5 liter varje gång. Jag personligen har ingen användning av 25 liter öl (och inte heller någonstans att förvara det), så för min del funkar det alldeles utmärkt att inte gå upp i storlek.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
jdanforth
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av jdanforth »

Liksom ett par andra här så har jag också Lilla Köksbryggeriets prylar och tycker att en liten sats (4 liters kok) passar mig alldeles utmärkt tills vidare. Sen gäller det att lära sig lite mer... jag har också boken "Brygga öl" som jag läst, och har försökt titta på receptdatabasen, men det är en del begrepp som fortfarande är grekiska. Skulle önska att det fanns ett par till "ölrecept for dummies" liknande de som de skriver på Lilla Köksbryggeriet (se exempelvis http://www.koksbryggeriet.se/cgi-bin/ib ... a&ID=10016 ) tillsammans med en inköpslista som passar för dessa små satser på ca 3,5-4 liter öl. Det vore en julklapp :D

Till dess så får man kanske grotta vidare, kanske går det bra att presentera ett recept-förslag här på forumet som man kan få feedback på, och en "reality-check" för att se om det kan funka?

Verkar vara go stämning här på forumt, kul!

/Johan
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

jdanforth skrev:kanske går det bra att presentera ett recept-förslag här på forumet som man kan få feedback på
Shoot bara, vi hjälper gärna till!
Om det är något jag verkligen tycker om med hantverksölkulturen är att alla är så galet hjälpsamma och delar med sig, även proffsen.
Mil ifrån andra subkulturer/kulturutövningar där alla ska hålla på sitt.
X-Ake
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av X-Ake »

Förlåt om jag inte svarat sen nu, har haft fullt upp (sen hade jag glömt kryssa i om jag har blivit besvaras). Jag har läst vad ni har skrivit och sparat alla sidor ni rekommenderade och som några skrev. Här verkar det vara ett riktigt grymt forum och ni verkar trevliga. Så tack för alla svar jag fått. Men tänkte bara höra om 2 frågor till.

Som jag skrev tidigare så skulle drömmen vara att skapa en öl som ingen annan har gjort, är då den här sidan http://shbf.se/recept/Receptdb.php där man kan kolla om någon har redan gjort ölen? Jag kan förstå att det är svårt att hitta på en helt ny öl när man är nybörjare som jag är men tänkte efter en lång tid. Skulle då vilja sätta ett namn på mitt öl och tävla med det

Sen så rekommenderar några av er att jag ska fortsätta med det som Det Lilla Köksbryggeriet har (alltså 2 - 7 liter kastruller och deras 5-liters jäskärl). Jag har kollat runt vart man kan köpa ingredienser men då köper man typ 1 kilo Malt och 100 gram Humle, mm. Min fråga är då hur vet jag hur mycket jag ska blanda i de redskap jag har nu?
X-Ake been here
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

X-Ake skrev: Som jag skrev tidigare så skulle drömmen vara att skapa en öl som ingen annan har gjort, är då den här sidan http://shbf.se/recept/Receptdb.php där man kan kolla om någon har redan gjort ölen? Jag kan förstå att det är svårt att hitta på en helt ny öl när man är nybörjare som jag är men tänkte efter en lång tid. Skulle då vilja sätta ett namn på mitt öl och tävla med det
Vet inte riktigt hur du definierar en helt ny öl. Om du bara menar ett eget recept med en unik kombination av malt, humle, jäst, mäsktemp, koktid, humleschema etc. Så lär det inte vara några problem, bara att sätta dig ner och plita ner. Men om du ska komma på något helt unikt som en ny ölstil så blir det nog svårare och länken här ovan lär inte täcka en särskilt stor del av alla öl som brygts. Har själv klurat på lite egna idéer men det visar sig alltid att någon hembryggare eller komersiell bryggare gjort något liknande tidigare. Men sluta inte fundera och jaga för det.

Sätta ditt namn på det och tävla tycker jag helt klart du ska göra oavsett. Att ställa ut sitt egna öl på en tävling är förbaskat roligt.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
X-Ake
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av X-Ake »

Tack för svaret :)

Men hur vet jag hur mycket av Malt - Humle - Jäst och vatten jag ska använda när jag har bara en 5 liter jäskärl. Eller är det här jag ska experimentera? För jag har köpt färdigt kitt från det lilla köksbryggeriet men det stod inte hur vikten på det man använde
X-Ake been here
X-Ake
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av X-Ake »

Sen en till fråga som jag har väldigt svårt att hitta svaret på där det inte står som grekiska för mig.

Hur gör du alkoholen starkare eller svagare i din öl?

Vänliga Hälsningar
Christian ÅKesson
X-Ake been here
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Du ökar alkoholhalten genom att ha mer i mer malt eller maltextrakt (pulvret/DME) i vörten som ska jäsa.
Malten ger socker (därmed högre densitet/högre OG) vilket jästen äter upp så det blir mer alkohol i ölet.

Du kan räkna ut det hela såhär: Startmängden socker - slutmängden socker delat på 7.5 ger alkohol i volymprocent.
Mängden socker mäts med en hydrometer som ser ut som en klumpig termometer som man har i ett smalt rör med den kokade avsvalnade vörten i.
På den termometern finns en streckad skala som anger hur mycket socker det är i vätskan genom archimedes princip genom att läsa av vattenytan mot skalan. Vatten har 1.000ö vid 20c.
Dvs. Startdensitet/socker OG 1.050 - slutdensitet FG1.010 = 40. 40/7.5=5.3% alkohol.
Slutdensiteten vet du inte innan du jäser utan när det är klart för flaskning, men en tumregel är att ca 3/4-delar jäser ut beroende på jäst såklart. 1.015-1.010 är rimliga och ganska vanliga värden.

En bild före jäsning.
Bild
Skriv svar