Frågor angående jäsning (torrjäst)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Frågor angående jäsning (torrjäst)
Hallå hallå. "Jäser" nu mitt andra öl, efter ett eget litet testrecept, och allting gick finemang under mäskning, vörtkok osv osv. men nu när jag tittade till ölen efter 30+ timmar så beter det sig inte riktigt som den förra batchen.
Vid det här laget så bubblade det i vattenlåset och det fanns skum på toppen, men nu så finns det inget skum överhuvudtaget, massor med bottensats och ser inte av någon aktivitet i vattenlåset (läcker inte någonstans utan det är förslutet bra) och det luktar alkohol från vattenlåset (använder vanligt vatten). Temperaturen ligger inom ramen för jästen.
Är det möjligt att det fanns för lite näring till jästen så det jäste bort all näring på mindre än 24 timmar? Läste mig till att jag borde vänta kanske runt 70+ timmar innan jag borde vara för orolig, men känns konstigt om det redan luktar alkohol, en bottensats i klass med den förra ölen.
Sammanfattning; Bottensats utan skum, alkoholdoft, 30+ timmar. Är ölen förlorad?
Vid det här laget så bubblade det i vattenlåset och det fanns skum på toppen, men nu så finns det inget skum överhuvudtaget, massor med bottensats och ser inte av någon aktivitet i vattenlåset (läcker inte någonstans utan det är förslutet bra) och det luktar alkohol från vattenlåset (använder vanligt vatten). Temperaturen ligger inom ramen för jästen.
Är det möjligt att det fanns för lite näring till jästen så det jäste bort all näring på mindre än 24 timmar? Läste mig till att jag borde vänta kanske runt 70+ timmar innan jag borde vara för orolig, men känns konstigt om det redan luktar alkohol, en bottensats i klass med den förra ölen.
Sammanfattning; Bottensats utan skum, alkoholdoft, 30+ timmar. Är ölen förlorad?
Re: Frågor angående jäsning (torrjäst)
Hej
Har det inte börjat jäsa alls? Trettio timmar är bara ett drygt dygn, jag skulle avvakta lite innan jag gör något.
Anders
Har det inte börjat jäsa alls? Trettio timmar är bara ett drygt dygn, jag skulle avvakta lite innan jag gör något.
Anders
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Ölen är aldrig förlorad förrän den är infekterad.
Använde du jästkakan från förra batchen, eller ny torrjäst?
Vad hade du för temperatur på vörten innan du tillsatte jästen?
Syresatte du lika mycket som förra gången?
Är du säker på att allt sitter helt tätt, lock, packning, jäsrör mm?
Har någon gång varit helt säker på att min jäsning inte kommit igång, sedan har det ändå varit en läcka, för den har varit helt utjäst när jag väl kollat.
Du kan alltid sanera/sterilisera en mugg och plocka ut ett prov, mät densitet, skiljer det sig jämfört med OG?
Du kan alltid köpa ett jästpaket till och lägga till.
30h är halvlång tid, men ge den en dag till och mät densitet innan du börjar få panik.
När du får panik, köp en jäst till och lägg till.
Har någon gång varit helt säker på att min jäsning inte kommit igång, sedan har det ändå varit en läcka, för den har varit helt utjäst när jag väl kollat.
Du kan alltid sanera/sterilisera en mugg och plocka ut ett prov, mät densitet, skiljer det sig jämfört med OG?
30h är halvlång tid, men ge den en dag till och mät densitet innan du börjar få panik.
Mja var runt onsdags kl 16:30 som jag hällde i jästen, skakade runt flaskan, korkade igen och ställde ner i källaren (runt 20-21 grader).AndersG skrev:Hej
Anders
Använde en ny jästpåse, vörten låg på runt 21-22 grader (enligt påsen var kunde jästen arbeta emellan 15-25 grader men ultimata var 18-22), skulle nog säga att jag syresatte lite mer än första gången. Jag kan ju inte säga att det sitter tätt till 100% men är en gummikork med hål för vattenlåset som det hela sitter i och korken i sig sitter väldigt långt ner så får se hur jag får loss det senare.Janne gnoff Berglund skrev:Ölen är aldrig förlorad förrän den är infekterad.
Men japp det får helt enkelt bli att vänta någon/några dagar till, ser jag inte någon aktivitet får det nog bli lite mer jäst och testa.
Tackar så hemskt mycket för snabba svar!
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Står hinken förresten direkt på backen och/eller i direkt närhet till en vägg/ytterdörr/fönster?Wallroth skrev: ... och ställde ner i källaren (runt 20-21 grader).
Jag har alltid hinken en bit från alla väggar och dessutom på en bit isolering eller på någonting så det blir en luftspalt mot golvet där det normalt är som kallast.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Har du rejäl jästkaka på botten så har det ju garanterat jäst.