Extrakt vs helmäskning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Extrakt vs helmäskning

Inlägg av joh-ande »

Jag har hållit på med extraktbryggning sen i Maj men börjar känna att det är dags att gå vidare.
Är det stor skillnad på resultatet? Det jag bryggt med extrakt har varit väldigt gott så jag undrar om det blir mycket godare med helmäskning eller om det handlar om bekvämlighet.
Kommer jag att få en wow-upplevelse om jag investerar i ett bryggverk och gör ölen från grunden?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Extrakt vs helmäskning

Inlägg av bryggapa »

Nja, jag skulle väl säga att du har större valmöjligheter vad gäller malt och mäskning för att nå önskat resultat. Har själv bara bryggt två batcher extraktöl innan jag började helmäska. Tyckte de blev riktigt bra. Ett alternativ kan ju vara delmäskning som ett steg på vägen.
Det verkar som de flesta hamnar i helmaltsbryggning tillslut och jag tror det beror till stor del att man brygger öl hemma som hobby och man vill ta det till nästa nivå.
Min personliga åsikt är att det går utmärkt att brygga öl på extrakt, det är lite dyrare, men med det sagt så är det lätt att trilla dit och tusenlapparna försvinner på utrustning i stället...
Är du sugen på helmaltsbryggning tycker jag absolut du ska prova. Jag tror inte du får en wow upplevelse i att ölen blir så mycket bättre, utan snarare i att det är roligare och att man får en större känsla av att det är 'min' öl.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Wow-upplevelsen kommer inte nödvändigtvis från slutresultatet utan snarare alla de nya variablerna.
Man börjar tänka receptformulering på ett annat sätt, det finns otroligt mycket att experimentera med i form av maltsorter, omältade råvaror, vattenbehandling, temperaturer etc.
Sammanfattningsvis, som tidigare talare sa, finns det nya möjligheter med helmalt.

Men om man endast ska se på smakförhöjningen finns det andra saker som är viktigare än att börja med helmalt.
Det finns en lista som brewing network har gjort för hembryggarens uppgradering av utrustning där man ville visa på vad som var viktigt för just slutresultatet.

Kommer inte ihåg deras punkter exakt men den första var nog att man ska börja med så kallat "full boil" vilket betyder att man inte späder med vatten i jäskärlet.

Den andra uppgraderingen är ett sätt för att kontrollera jäsning, kort sagt en kyl med universaltermostat. Inte asroligt, men antagligen det som gör störst skillnad.
Bild
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Sebastian Berg skrev:Wow-upplevelsen kommer inte nödvändigtvis från slutresultatet utan snarare alla de nya variablerna.
Man börjar tänka receptformulering på ett annat sätt, det finns otroligt mycket att experimentera med i form av maltsorter, omältade råvaror, vattenbehandling, temperaturer etc.
Sammanfattningsvis, som tidigare talare sa, finns det nya möjligheter med helmalt.

Men om man endast ska se på smakförhöjningen finns det andra saker som är viktigare än att börja med helmalt.
Det finns en lista som brewing network har gjort för hembryggarens uppgradering av utrustning där man ville visa på vad som var viktigt för just slutresultatet.

Kommer inte ihåg deras punkter exakt men den första var nog att man ska börja med så kallat "full boil" vilket betyder att man inte späder med vatten i jäskärlet.

Den andra uppgraderingen är ett sätt för att kontrollera jäsning, kort sagt en kyl med universaltermostat. Inte asroligt, men antagligen det som gör störst skillnad.
Den listan låter ju väldigt intressant. Något minne av vad den hette? Googling på brewing network och list och upgrade gav inte så mycket.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Bild
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Varför skulle det vara så viktigt att späda innan i stället för efter koket?
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

ekstedt skrev:Varför skulle det vara så viktigt att späda innan i stället för efter koket?
De börjar prata om det vid 1h 17 min.
Bild
Skriv svar