Kolsyra ett 19l Cornelius med 12 liter öl?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kolsyra ett 19l Cornelius med 12 liter öl?
Hej, jag är sugen på att börja kolsyra mina bryggningar via fat istället för att flaskjäsa. 19l Corneliusfat känns som det vanligaste som folk använder men mina nuvarande ölsatser brukar ligga runt 12-13l färdig öl.
Funkar det att kolsyra den mängden öl på ett 19l fat eller borde jag istället satsa på ett 9l fat? Jag antar man "slösar" endel kolsyra om man inte fyller fatet ända upp? Eller tänker jag galet?
Funkar det att kolsyra den mängden öl på ett 19l fat eller borde jag istället satsa på ett 9l fat? Jag antar man "slösar" endel kolsyra om man inte fyller fatet ända upp? Eller tänker jag galet?
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Re: Kolsyra ett 19l Cornelius med 12 liter öl?
Nej då, inte tänker du galet. Du ska ju ändå fylla fatet med CO2 när du använder det till serveringstryck.
Men du måste ha två fat. Häll ölen på det ena fatet (Fat 1). Fyll det andra (Fat2) med vatten. Stäng till och tryck sen ut allt vattnet med CO2. Nu har du Fat2 fullt med CO2. Koppla ihop de två fatens ölutgångar. Koppla in CO2 till Fat 1l, och någon form av kran till CO2-ingången på Fat 2. Släpp på CO2 på Fat 1 och öppna kranen på Fat 2. Nu trycks ölen över från Fat 1 till Fat 2. Se till och var med när det är klart och stäng alla kranar så att du inte får med för mycket blandgas från Fat 1.
Men du måste ha två fat. Häll ölen på det ena fatet (Fat 1). Fyll det andra (Fat2) med vatten. Stäng till och tryck sen ut allt vattnet med CO2. Nu har du Fat2 fullt med CO2. Koppla ihop de två fatens ölutgångar. Koppla in CO2 till Fat 1l, och någon form av kran till CO2-ingången på Fat 2. Släpp på CO2 på Fat 1 och öppna kranen på Fat 2. Nu trycks ölen över från Fat 1 till Fat 2. Se till och var med när det är klart och stäng alla kranar så att du inte får med för mycket blandgas från Fat 1.
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Tack för tipset med vatten, men vad är det man tjänar på att göra på detta sätt istället för att bara använda ett fat och trycka i CO2?
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Då blandas det med vanlig luft. Om du trycker ut vatten så blir det ren CO2 kvar.freakalis skrev:Tack för tipset med vatten, men vad är det man tjänar på att göra på detta sätt istället för att bara använda ett fat och trycka i CO2?
tio Pepe
---------------
---------------
.. fast nog går det rätt bra att bara fylla fatet med kolsyra manuellt i sitt enda fat om man bara ser till att sedan också ventilera ut luften några gånger.
Fast det finns ju andra poänger med att köpa mer än ett fat också.
Fast det finns ju andra poänger med att köpa mer än ett fat också.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Även om det blir lite luft kvar i fatet flyter den ju alltid ovanpå koldioxiden... Man borde inte ens behöva ventilera ut den??
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Det tror jag nog ändå att man vill, faten flyttas ju ibland.
En sak är klar: om man skapar en situation där man inte behöver snåla på koldioxid (läs strunta i sodastream och skaffa en tub) så skapar man bättre förutsättningar för att skapa högkvalitativ öl.
En sak är klar: om man skapar en situation där man inte behöver snåla på koldioxid (läs strunta i sodastream och skaffa en tub) så skapar man bättre förutsättningar för att skapa högkvalitativ öl.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Som det redan nämnts, det räcker med ett fat. Du trycker i gas och sen släpper du ut luft i toppen. Jag brukar göra så 3 ggr innan jag fyller på en sista gång och låter sen fatet stå. Sen fyller jag på allteftersom tills jag har rätt tryck i fatet. Den där vattenlösningen hade jag faktiskt inte hört talas om innan.
Ett ännu enklare sätt är att låta tuben sitta på och trycka i gas hela tiden. Men vi har haft problem med läckage så jag vågar inte riktigt det. Samt att vi oftast har minst 6-7 fat som ska kolsyras samtidigt så det blir en meckig lösning för oss.
Ett ännu enklare sätt är att låta tuben sitta på och trycka i gas hela tiden. Men vi har haft problem med läckage så jag vågar inte riktigt det. Samt att vi oftast har minst 6-7 fat som ska kolsyras samtidigt så det blir en meckig lösning för oss.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Koldioxid må vara tyngre än luft, men är fortfarande fullt löslig och kommer inom en ganska snabb tid vara helt uppblandad.
Jag håller med Björn - skaffa en stor tub och sluta snåla.
Jag håller med Björn - skaffa en stor tub och sluta snåla.
Tack för all kommentarer. Min rädsla var väl mest att det skulle gå åt väldigt mycket mer kolsyra om man inte fyllde fatet ända men det kanske inte påverkar så mycket? Trycket i fatet är ändå så mycket längre än trycket i själv kolsyretuben.
Lutar väl åt att det blir en kolsyretub och inte sodastream patron. Är 2kg en ok storlek? Hittade en 2kg från tyskland för ca 60 euro.
Lutar väl åt att det blir en kolsyretub och inte sodastream patron. Är 2kg en ok storlek? Hittade en 2kg från tyskland för ca 60 euro.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Det beror på hur nära du har till något ställe som kan fylla på den. Själv har jag en 5 kg brandsläckare som jag fyller på ungefär vartannat år. Och det är något omständligt för mig att få den påfylld. Åker från Södermalm till Tumba och hänger på låset när Södertörns Brandservice öppnar. Sen måste jag ta mig till Kista i Stockholms bilköer. Jag har inte hittat något bra ställe norr om stan som kan fylla på en vanlig brandsläckare.freakalis skrev:Lutar väl åt att det blir en kolsyretub och inte sodastream patron. Är 2kg en ok storlek? Hittade en 2kg från tyskland för ca 60 euro.
tio Pepe
---------------
---------------
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
+1 på denna.Olsvamlarn skrev:Som det redan nämnts, det räcker med ett fat. Du trycker i gas och sen släpper du ut luft i toppen. Jag brukar göra så 3 ggr innan jag fyller på en sista gång och låter sen fatet stå. Sen fyller jag på allteftersom tills jag har rätt tryck i fatet.
Prova Mälardalens Brandtjänst i Arlanda stad. Jag har fyllt mina tuber där ett par gånger.tio Pepe skrev:Jag har inte hittat något bra ställe norr om stan som kan fylla på en vanlig brandsläckare.
/PeO