Nybörjarbrygd - andra omgången

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
IsseBisse
Satsbryggare
Satsbryggare

Nybörjarbrygd - andra omgången

Inlägg av IsseBisse »

Jag bryggde en sats öl i somras enligt följande "recept":

- ca 22 liter vatten
- 1 st Coopers TC Selection India Pale Ale
- 1 st Coopers Brew Enhancer 1
- 1 pkt Safale S-04

Jag tyckte det blev en ok första sats, klart bättre en fulölen på systemet om än långt från dom finare sorterna, och framför allt blev den inte infekterad :wink:. Men nu börjar den ta slut och det är hög tid för omgång två, och gärna med ett lite mer avancerat och förhoppningsvis godare recept! Mina tankar om första satsen var att den var för söt, saknade smaken av humle och hade lite för tydlig alkoholsmak i eftersmaken.

Några tips på hur jag skulle kunna fortsätta?
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Nybörjarbrygd - andra omgången

Inlägg av Olsvamlarn »

Om du inte vill ge dig på helmaltsbryggning så kan du ju göra det något mer avancerat genom att köpa ohumlat maltextrakt, humlen och jästen separat. Om du ska köra vidare på IPA så kan du ju köpa ljust maltextrakt och sen 200 gram humle (allroundhumle). Fixa valfritt bryggningsprogram och knappa in ingredienserna. Då kan du se hur mycket alkohol och beska olika nivåer ger (jag tycker själv detta var lärorikt). Sen tillsätter du humlen utifrån schemat. Jag skulle gjort det lätt för mig och kört på 60-20-0 eller kanske bara 60-0-schema. D.v.s. att du tillsätter en bittergiva när koket börjar och en aromgiva när koket är slut, alternativt också när det kvarstår 20 minuter. När ölen sen jäst klart så tillsätter du 80-100 gram humlepellets i jäskärlet. Vänter ca 7 dagar och flasktappar.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
IsseBisse
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av IsseBisse »

Olsvamlarn skrev:Om du inte vill ge dig på helmaltsbryggning så kan du ju göra det något mer avancerat genom att köpa ohumlat maltextrakt, humlen och jästen separat. Om du ska köra vidare på IPA så kan du ju köpa ljust maltextrakt och sen 200 gram humle (allroundhumle). Fixa valfritt bryggningsprogram och knappa in ingredienserna. Då kan du se hur mycket alkohol och beska olika nivåer ger (jag tycker själv detta var lärorikt). Sen tillsätter du humlen utifrån schemat. Jag skulle gjort det lätt för mig och kört på 60-20-0 eller kanske bara 60-0-schema. D.v.s. att du tillsätter en bittergiva när koket börjar och en aromgiva när koket är slut, alternativt också när det kvarstår 20 minuter. När ölen sen jäst klart så tillsätter du 80-100 gram humlepellets i jäskärlet. Vänter ca 7 dagar och flasktappar.
Det låter som en lagom svårighetsgrad, helmaltsbryggningen får nog vänta lite till. Har du tips på några recept? Jag skulle gärna göra två lite mindre satser (ca 10l) den här gången, och då gärna en IPA och "vanlig" Ale
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Oj, jag missade helt att du svarat här IsseBisse. Kan titta på det ikväll om jag inte glömmer bort. Eller har du redan tagit tag i det själv?
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

IsseBisse skrev:Det låter som en lagom svårighetsgrad, helmaltsbryggningen får nog vänta lite till. Har du tips på några recept? Jag skulle gärna göra två lite mindre satser (ca 10l) den här gången, och då gärna en IPA och "vanlig" Ale
Det finns ett recept i boken Brygg öl på Hypertropical PIPA som använder sig av torkat maltextrakt, men "riktig" humle. Den är ganska så lätt att göra och blev väldigt god. Den har dessutom diskuterats på forumet innan här: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=8023&p=33227
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Om du inte vill köpa 4 påsar med humle så kan du alltid begränsa dig till 1 eller 2 sorter.
Skriv svar