Hej
Jag funderar lite på hur länge man kan lagra krossad malt innan den blir tråkig/smaklös (eller till och med dålig?)
Är det skillnad på olika maltsorter?
Hur länge kan man lagra krossad malt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Hur länge kan man lagra krossad malt?
Intressant fråga som jag också undrat över. På bryggforum.nu hittar jag en tråd som säger:
"Krossad malt förvaras bäst torrt, mörkt och svalt under 20 grader.
Hållbarhet på rätt förvarad krossad malt är ca: 6 månader".
Någon annan som vet/tycker annat?
"Krossad malt förvaras bäst torrt, mörkt och svalt under 20 grader.
Hållbarhet på rätt förvarad krossad malt är ca: 6 månader".
Någon annan som vet/tycker annat?
*Humble hops*
Hörde på basic brewing podcast och den killen som jag inte e kommer ihåg vad han hette men som var en stor maltleverantör sa att du kan lätt lagra det i tre månader mörkt och svalt. Vissa sorter även längre..
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Använd vakuum-påsar, såna som man kan tömma ut luften ur med en dammsugare.
Mindre luft gör att det håller längre
Mindre luft gör att det håller längre
Läste två veckor i BYO häromdagen. Sen skulle malten bli lite "stale"... Jag skulle mer säga 4-8 veckor å ena sidan. Å andra vill jag helst mala samma dag (eller kvällen innan) jag ska brygga, men det krävs nog smaktester för att reda ut det här...
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag har inget svar på när malten börjar bli dålig. Men en risk med att förvara malt länge är att det kan dra till sig Mott. Det är ett flygfä som verkar älska malt. Vi fick problem med detta i min förra förening då det stod ett par säckar malt i ett förvaringsutrymme som glömdes bort. De stod dock ganska länge, säkert ett år eller så.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se