Glögg

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Glögg

Inlägg av johansjogren »

Vet att detta är ett ölforum men glögg görs ju på svagdricka som ju ändå är ganska likt öl så jag tänkte att frågan funkar nog ändå.

Jag tänkte brygga en liten sats, har köpt 4 liter svagdricka och jag mailade maltmagnus och frågade vilken jäst dom rekommenderade och därför har jag nu en påse alejäst.

Kryddningen är jag inte så orolig för men jag blir lite osäker på mängden socker jag ska tillsätta, GPs dunderglögg har 0,5kg per liter men dom har även vanlig hushållsjäst. Tror ni proportionerna funkar ändå?

Sen har jag sett att många har potatis i, vad fyller den för funktion?

Ska man koka den med kryddorna eller bara blanda?

Många frågor hoppas att någon har lite mer koll än mig ;)
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Glögg

Inlägg av TwofoldBrewing »

Mitt tips är att gå efter GPs recept helt och hållet. Blir gott som tusan!
Jag gjorde en sats förra året och använde vanlig bakjäst. Allt blandas kallt.
Det känns ju dock, nu när man är så jävla petig med hygienen när man gör öl, som att det är rätt stor risk för infektioner när man gör på det viset... Min blev jättebra och jag jäste dessutom i en vanlig hink med perforerad plastfolie över.
Den är tydligen godare året efter om man har någon kvar, så i år blir det större sats.

Jag är också tacksam för tips å tricks.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Glögg

Inlägg av Bee »

Min teori:
Eftersom man jäser primärt med socker och allt blir uppätet av jästen så finns det inget/väldigt lite för andra "baggar" att tugga på efter att man tappat det på flaska.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Det är ju rätt starkt också. Många kryp trivs inte i högre alkoholhalter.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Tror min är 16%... Har en alkoholmätare för vin ska pröva med den. Dessutom körde jag slurry av us-05,lite bakjäst och all jäst som kom med fruktresterna från fruns krikonvin. Så det borde jäst ut allt som går.
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Någon som har en gissning till vad potatisen gör? Den lär ju inte vara en krydda?
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Glögg

Inlägg av TwofoldBrewing »

Stärkelse/socker till alkoholen.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Fortsätter på en gammal tråd för att slippa skapa en ny. Jag har ju köpt hem ingredienser för att göra GPs dunderglögg såhär lagom inför jul.

Däremot tänkte jag mig gå på någon av de jästerna som jag redan har hemma. Vad tror ni andra, ska jag köra US-05 eller WLP099 (eftersom glöggen ju verkar bli väldigt alkoholstark)? Och vad kan tänkas vara lagom mängd, alltså antal paket respektive storlek på förkultur?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

US-05 kan få svårt att orka med, jag skulle rekommendera en vinjäst, det finns många sorter som torrjäst som borde vara enkla att använda.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jag är en av dem som tycker grundreceptet är åt helvete. Du får en bra mycket bättre glögg utan potatis och med en starkvinsjäst samt med mindre mängd socker i från början. När jäsningen börjar lugna ner sig kan man ha i mer socker i form av sockerlag om man vill maximera utjäsningen.

Vill du ha en trevlig glögg till jul rekommenderar jag att du börjar med den redan innan sommaren. Stark dryck kräver lagring och klarning för att bli riktigt bra.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Det blir 25 liter. Det är över ett år till nästa jul. :) jag skrev inte vilken jul jag menade.

Skämt å sido,. Kommer ju att splitta batchen så man kan ju laborera lite. Gör verkligen potatisen av sig så mycket? Vad skulle vara en lämplig nivå på sockret?

Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

dernebo skrev:Det blir 25 liter. Det är över ett år till nästa jul. :) jag skrev inte vilken jul jag menade.

Skämt å sido,. Kommer ju att splitta batchen så man kan ju laborera lite. Gör verkligen potatisen av sig så mycket? Vad skulle vara en lämplig nivå på sockret?

Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se
Potatisen har ju ingen som helst bidragande effekt förutom en grogrund för bakterier. För att kunna ha någon nytta av potatisen måste den kokas/ugnsbakas och mäskas med enzymer från tex malt. Max 250g/l socker vid start och sedan 50-150g beroende på jästens alkoholstyrka i sockerlag när jäsningen börjat lugna ner sig.

Tänk på att svagdrickan ofta innehåller sötningsmedel så man behöver ingen större restsötma från extra socker om man nu inte vill brygga något skitsött.
Vanlig dunderglögg med bakjäst stannar runt 70-90 i oechslegrader vilket motsvarar ca190-250g/l socker. Kommersiell glögg ligger på ca 60g/l om jag inte missminner mig.
tm_brewing
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av tm_brewing »

Jag tycker detta e en intressant tråd! Jag har gjort GP receptet i ett par år och vi tycker den är god :roll: ! Kan verkligen tänka mig ett annat recept och förfarande men inte haft tid att sätta mig in i det. @Weinkeller: Du känns väldigt kunnig, har du ett recept i bakfickan och förfarande du kan dela med dig av? @dernebo: Hur blev det? Hur gjorde du? @Bee: Du har tillsatt US-05 tidigare! Kan du beskriva skillnaden i smak jämfört med GP receptet? På detta forum finns så grymt många fantastiskt kunniga människor så om vi alla slår våra kloka huvuden ihop kanske det kan bli ett SHBF recept!!!!!!! De hade jag tyckt varit kul. Ett glöggrecept vi kan göra och kommentera efteråt :) :?:
magnus_a
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnus_a »

Här kommer mitt recept från förra året.
Glöggen blev väldigt lyckad och omtyckt av många.

19l färdig glögg.
6 veckor primärjäsning
2 veckor sekundär

15l Svagdricka
6kg Socker
20g Kardemumma
22g Nejlikor
4st Pomeransskal
1kg Russin
2 pkt bakjäst
2 bitar Ingefära (10cm/st)
3 Kanelstänger

Silade av allt efter 6 veckor och lät stå i 2 veckor på sekundärjäsning.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

tm_brewing skrev: @Bee: Du har tillsatt US-05 tidigare! Kan du beskriva skillnaden i smak jämfört med GP receptet?
Har bara gjort receptet en gång. Den då jag hade i US-05 så det är svårt att göra en jämförelse. Dessutom kastades det i fruktresterna från fruns krikonvin vilket bidrog med en hel del smaker.(både bra och dåliga) så jag kan bara beklaga att du inte får något svar. :-)
Skriv svar