Hej på er,
Efter min 4e bryggd hemma så slog det mig när jag höll på att diska, kan man förvara utrustningen (slev, kylsprial, termometer, sil och falskbotten bla.) I en balja med rengörnongsmedel i mitt fall "Chemipro Oxi" men även t.ex starsan.
Eller kommer utrustningen sakta frätas bort då (kanske inte så sakta )
Min erfarenhet är att det börjar bildas någon form av beläggning av StarSan efter ett tag, vilket jag tror kan ha att göra med att själva kärlet jag använt är av plast och då sakta bryts ner. Men om du enbart har metall och glas i ett kärl av metall eller glas ser jag inga anledningar till att det skulle skada. Men kanske börjar det rosta fort?
Jag ser ingen nytta med det eftersom starsan tappar sin rengörande effekt efter en viss tid när pH stigit.
Slev, falskbotten och kylspiral blir rent när du kokar det så där räcker med att du diskar av smuts motsvarande när du diskar en kastrull i köket. Termometer och sil kör du med starsan eller PBW/VMP om det behövs. Med det sagt: Rengör allt som inte blir varmt under bryggdagen med PBW/VWP efter användning, spraya med starsan före användning med t.ex. en blomspruta så måste du inte blanda starsanbad hela tiden. Jag tycker folk överlag slösar med starsan väldigt mycket. Jag gör av med 0.75 liter utspädd starsan per bryggning och då rengör jag rejält före jäst-pitch och sprayar ner även öppna ytor, utsidan av hinken, händer mm, har bryggt över 1000 liter utan någon infektion. Min termometer blir ren genom att den kokas i vörten en minut nära kokets slut, sen spolar jag den rent när bryggdagen är slut. Kylspiralen sköljer jag av och kör med en svamp/diskborste efter koket, sen kokar den sista kvarten av koket och blir desinficerad.
Då fortsätter jag som jag gjort tidigare. Sprayar osv. Och struntar i att blanda massor med "badvätska" Var bara en tanke jag fick igår efter bryggningen att om man la allt i ett bad så var det bara att köra nästa gång eftersom man redan diskat och rengjort efter
Det här med att spreja med StarSan som jag märker att somliga gör, har det verkligen någon effekt? StarSan kräver ju en kontakttid på tre minuter och på den tiden hinner väl vätskan rinna/dunsta bort?
Nej - Star San verkar på 30 sekunder. Det är nog Saniclean du tänker på - som är den avskummade varianten. Den kräver 3 minuters kontakttid.
edit: Nej - när jag kollade på five stars hemsida så var svaret inte så tydligt. Mitt svar baserade jag på en intervju jag hörde på BN med en kille på Five Star. Han tyckte iallafall att blomsprutan var en alldeles utmärkt lösning.
Jag tror han säger i intervjun att den rekommenderade tiden är 3 minuter men att dom sett tillräcklig effekt efter 30 sekunder. Tror att det är lite av en amerikansk disclaimer att säga 3 minuter för att vara på den säkra sidan.
Jag har läst tre min också (står det inte på flaskan?), men skummet fungerar lika bra samt att det är fuktigt med starsan. Måste inte blötläggas utan bara fuktas med statsan. Eller måste och måste, jag har ju aldrig haft någon infektion så jag vetju inte, men jag ändrar inget som fungerar bra...
Kollade på min flaska nu och det står 3 minuters kontakttid på etiketten som Humlegården har klistrat dit, men på originaletiketten står det att sprejflaska funkar bara det blir en minuts kontakttid.
Alla lösningar som funkar är förstås bra. Själv fyller jag en balkonglåda med starsanlösning. Perfekt till avlånga saker som hävert, slevar och slangar.
Jag har en massa prylar i ett bad av starsan som jag byter ut varje eller varannan bryggning. Någon som kan utveckla mera detaljerat kring det här med att ha starsan längre perioder i plastkärl? Det är inget som jag hört något om nämligen.
Bee skrev:Jag tror han säger i intervjun att den rekommenderade tiden är 3 minuter men att dom sett tillräcklig effekt efter 30 sekunder. Tror att det är lite av en amerikansk disclaimer att säga 3 minuter för att vara på den säkra sidan.