Effektivitet braumeister 20 L
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Effektivitet braumeister 20 L
Jag har en braumeister 20 L som jag inte får ut vad jag borde. Har läst om att 80%+ i effektivitet inte ska vara ovanligt men har aldrig fått ut mer än drygt 60% mäskeffektivitet. Jag vet att jag kan kompensera med att tillsätta sockerarter under koket men vill lösa varför jag får ut så lite av mäskningen.
Jag har kört sex gånger och varje gång med 5kg pilsnermalt och 300g carapils. Jag mäskar med 25 L vatten.
Jag bor i Malmö och har provat att vattenbehandlat för att passa de stora mängden ljus malt jag använder.
Jag har använt pH 5.2 en gång för att säkerställa rätt pH vid mäskning.
Jag har kört följande mäskschema:
Proteinrast: 15 min 52 grader
Maltosrast: 35 min 62 grader
Dextrinrast: 35 min 72 grader
Utmäskning: 10 min 78 grader
Maltosrast: 30 min 62 grader
Xmaltosrast: 30 min 67 grader
Dextrinrast: 10 min 72 grader
Utmäskning: 10 min 77 grader
Dextrinrast: 30 min 72 grader
Maltosrast: 50 min 65 grader
Dextrinrast: 50 min 72 grader
Utmäskning: 10 min 75 grader
Mitt vatten:
http://www.vasyd.se/SiteCollectionDocum ... 202013.pdf
Har behandlat det två gånger med följande:
Gypsum CaSO4 7,8g
Epsom Salt MgSO4 5,2g
Calcium Chloride CaCl 2,2g
Och:
Gypsum CaSO4 9g
Epsom Salt MgSO4 5g
Calcium Chloride CaCl 2g
Sista gången körde jag även med rekommenderas dos av pH 5.2.
Jag har testat olika malningsgrad på min coronakvarn med samma resultat. Har dock inte plockat isär den för att se om något kan vara defekt. Kör med skruvdragare och inga stopp så jag tycker mängden okrossad malt är låg men tycker det är svårt att se.
Har undersökt maltbädden efteråt och den är porös och luftig.
Har använt jodtestet och det visar inte på att det finns mer sockerarter att utvinna. Färgen på joden förblir rödbrunt och skakar jag så löses det upp och blir klart och färglöst.
Jag lakar inte utan låter maltröret rinna av under tiden vörten värms. Bör jag även laka med några liter? Jag trodde inte
Har som mest fått ut en OG på 1.060 på 5.3 kg malt och 16 L ner i jäskärl vilket ger en väldigt låg brygghuseffektivitet.
Har lokaliserat det till att det beror på dålig effektivitet av mäskningen då jag lyckas hålla kvar samma effektivitet ner i jäskärl som efter mäskning.
Är tacksam för alla form av tips. Just nu är jag inne på malning och testa färdigmalt och/eller mala ännu finare eller att testa med några liters lakning av maltröret. Annars är jag helt frågande till varför jag får så låg effektivitet.
Tack på förhand!
Jag har kört sex gånger och varje gång med 5kg pilsnermalt och 300g carapils. Jag mäskar med 25 L vatten.
Jag bor i Malmö och har provat att vattenbehandlat för att passa de stora mängden ljus malt jag använder.
Jag har använt pH 5.2 en gång för att säkerställa rätt pH vid mäskning.
Jag har kört följande mäskschema:
Maltosrast: 35 min 62 grader
Dextrinrast: 35 min 72 grader
Utmäskning: 10 min 78 grader
Dextrinrast: 10 min 72 grader
Dextrinrast: 30 min 72 grader
Maltosrast: 50 min 65 grader
Dextrinrast: 50 min 72 grader
Utmäskning: 10 min 75 grader
Mitt vatten:
http://www.vasyd.se/SiteCollectionDocum ... 202013.pdf
Har behandlat det två gånger med följande:
Gypsum CaSO4 7,8g
Epsom Salt MgSO4 5,2g
Calcium Chloride CaCl 2,2g
Och:
Gypsum CaSO4 9g
Epsom Salt MgSO4 5g
Calcium Chloride CaCl 2g
Sista gången körde jag även med rekommenderas dos av pH 5.2.
Jag har testat olika malningsgrad på min coronakvarn med samma resultat. Har dock inte plockat isär den för att se om något kan vara defekt. Kör med skruvdragare och inga stopp så jag tycker mängden okrossad malt är låg men tycker det är svårt att se.
Har undersökt maltbädden efteråt och den är porös och luftig.
Har använt jodtestet och det visar inte på att det finns mer sockerarter att utvinna. Färgen på joden förblir rödbrunt och skakar jag så löses det upp och blir klart och färglöst.
Jag lakar inte utan låter maltröret rinna av under tiden vörten värms. Bör jag även laka med några liter? Jag trodde inte
Har som mest fått ut en OG på 1.060 på 5.3 kg malt och 16 L ner i jäskärl vilket ger en väldigt låg brygghuseffektivitet.
Har lokaliserat det till att det beror på dålig effektivitet av mäskningen då jag lyckas hålla kvar samma effektivitet ner i jäskärl som efter mäskning.
Är tacksam för alla form av tips. Just nu är jag inne på malning och testa färdigmalt och/eller mala ännu finare eller att testa med några liters lakning av maltröret. Annars är jag helt frågande till varför jag får så låg effektivitet.
Tack på förhand!
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Re: Effektivitet braumeister 20 L
Om jag inte är helt ute å cyklar så är 5,3 kilo malt på 20 liter och OG 1.060 nästan 80%, strax under. Men jag har en massiv förkylning och den kan helt klar grumla mitt omdöme.
Själv har jag aldrig använt en BM. En tanke till är att jag tror att du inte behöver alla de mäskraster du kör på. Som jag förstått det så behövs nästan bara rasten mellan 62-68C. Och den kanske du körde lite kort. Det är ju bara där du får ut det förjäsningsbara. De flesta kör den på 60-90 min. Har själv aldrig kört några andra raster och mitt procenttal ligger mellan 75-80 varje gång. Även jag kör en Corona maltkvarn.
Jag är dock ingen expert på det här. Finns de som kan ge dig betydligt klarare svar.
Själv har jag aldrig använt en BM. En tanke till är att jag tror att du inte behöver alla de mäskraster du kör på. Som jag förstått det så behövs nästan bara rasten mellan 62-68C. Och den kanske du körde lite kort. Det är ju bara där du får ut det förjäsningsbara. De flesta kör den på 60-90 min. Har själv aldrig kört några andra raster och mitt procenttal ligger mellan 75-80 varje gång. Även jag kör en Corona maltkvarn.
Jag är dock ingen expert på det här. Finns de som kan ge dig betydligt klarare svar.
Tack för ett snabbt svar!
Har aldrig fått ut 20 L utan 16 L som mest med en densitet på 60. Men en tanke är att det finns lite mer att mäska ut med några liter vatten på 78 grader över maltröret som står och droppar av.
Har aldrig fått ut 20 L utan 16 L som mest med en densitet på 60. Men en tanke är att det finns lite mer att mäska ut med några liter vatten på 78 grader över maltröret som står och droppar av.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Om bryggverket är på 20 liter så borde det vara svårt att få ut mer än 16 efter koket. Kör själv på en biltema kastrull på 24 liter. Kokar alltid bort cirka 4-5 liter. Beror ju lite på hur bra kok man får. Och om du mäskar på 78 grader får du ju bara ut ofärjäsbara sockarter.
Hej
Om jag använder 5,3 kg total malt så mäskar jag in med ca 15 liter vatten. Prova med köpt krossad malt och jämför
Bo
Om jag använder 5,3 kg total malt så mäskar jag in med ca 15 liter vatten. Prova med köpt krossad malt och jämför
Bo
Färdigkrossad malt är inköpt och det är nästa sak att testa.
Angående 20 L braumeister så går det inte att få ut 20 L om jag inte lakar, något som inte är nödvändigt enligt manualen men om färdigkrossad malt inte ger något så får lakning bli nästa sak att testa. Trodde dock inte det behövdes då pumpen i braumeistern cirkulerade vattnet under hela mäskningen.
Tack för alla tips!
Angående 20 L braumeister så går det inte att få ut 20 L om jag inte lakar, något som inte är nödvändigt enligt manualen men om färdigkrossad malt inte ger något så får lakning bli nästa sak att testa. Trodde dock inte det behövdes då pumpen i braumeistern cirkulerade vattnet under hela mäskningen.
Tack för alla tips!
Visst går det att få ut 20l 1.060 med en BM. Det vanliga är nog dock att man lakar ur det sista ur maltbädden (efter att man lyft pipan). Det går ju att göra det olika krångligt - egentligen ska det ju vara färdigbehandlat vatten vid rätt temperatur - men jag har ibland bara spolat på med det varmaste vattnet i duschen och det har funkat alldeles utmärkt det med.
Om du ska ha 20l i hinken behöver du ju ungefär 25 liter pre-boil om du ska koka en dryg timme - bortkok är väl ungefär 3 liter per timme och man får lämna ett par liter i botten för att inte få med grumset.
Med detta (och noggrann koll på PH) brukar jag få ut ca 1250 Öschlepoäng av 5 kg malt, dvs 22l 1.057 och därför 20l i hink.
Om du ska ha 20l i hinken behöver du ju ungefär 25 liter pre-boil om du ska koka en dryg timme - bortkok är väl ungefär 3 liter per timme och man får lämna ett par liter i botten för att inte få med grumset.
Med detta (och noggrann koll på PH) brukar jag få ut ca 1250 Öschlepoäng av 5 kg malt, dvs 22l 1.057 och därför 20l i hink.
Ja, att laka driver upp effektiviteten väldigt mycket! Jag brukar räkna med 76-79% men utan lakning är det snarare drygt 60. Jag mäskar in med 23 liter, lakar med 5 liter. Med 3 liter avkokning/grums och 5 liter förlorade i 5 kg malt blir det 20 liter i tunnan.
Mitt trick för lakning är att använda en vattenkokare som värmer 1,7 liter vatten till 76 grader och häller på det. Under tiden det rinner igenom värmer jag 1,7 liter till och upprepar två gånger. Dock så bör du se till att inte överbelasta säkringarna, eftersom du krämar på med över 4kW. Jag stänger alltid av min BM under lakning därför.
Mitt trick för lakning är att använda en vattenkokare som värmer 1,7 liter vatten till 76 grader och häller på det. Under tiden det rinner igenom värmer jag 1,7 liter till och upprepar två gånger. Dock så bör du se till att inte överbelasta säkringarna, eftersom du krämar på med över 4kW. Jag stänger alltid av min BM under lakning därför.
Tack för tipsen! Nästa gång blir det till att laka.
Den färdigkrossade malten var finare krossad än den jag gör själv med coronakvarnen.
Effektiviteten landade på måttliga 62% med färdigkrossad malt men då lakade jag inte utan ville bara ändra på en sak åt gången.
Den färdigkrossade malten var finare krossad än den jag gör själv med coronakvarnen.
Effektiviteten landade på måttliga 62% med färdigkrossad malt men då lakade jag inte utan ville bara ändra på en sak åt gången.
För att jag skal få bättre effektivitet så pauser jag BM en 3-5 ganger under mäsking och rörer i malten. Dette vil göra det litt mer "grumsete", men det bryr jag mig inte om. Når jag lakar så kör jag först en runde på 1,5 - 2,5 L vatten och efter att jag har ventet en stund så tar jag ut ca. halvparten av malten och kör en ny runde med 1,5-2,5 L vatten. jag krossar også min malt mer enn tidligere. dette tillsamman har ökt mitt utbytte och det kör jag stort sett varje gång.
Det låter ju lite som att man förlorar poängen med ett automatiskt bryggverk..
Jag gör inget annat än att se till att pH ligger i rätt intervall och får effektivitet 80+%.
Eller: Det beror ju lite på hur man räknar här. Man kan ju räkna mäskningseffektivitet och man kan räkna brygghuseffektivitet. Brygghuseffektiviteten kan man påverka genom att släppa ner mer grums i jäskärlet, dvs genom att luta BM mer eller mindre vid avtappningen.
På samma sätt påverkas brygghuseffektiviteten av humlemängden i ölet.
Det jag talar om här är mäskningseffektiviteten, dvs hur mycket extrakt jag utvinner ur malten. Där brukar jag räkna med att vid 5 kg malt ha en teoretisk max på 1500 Öschlepoäng och vid receptdesignen brukar jag utgå ifrån att jag av de 1500 utvinner 1250, dvs 83%.
Det brukar i sin tur efter lite svinn för humle och annat gojs längst ned i grytan innebära någonstans kring 20 liter OG 1.055 vilket ju är 1100 Öschlepoäng och därmed ca 73% brygghuseffektivitet.
Jag tror faktiskt inte på att öka mäskningseffektiviteten ytterligare.
Jag gör inget annat än att se till att pH ligger i rätt intervall och får effektivitet 80+%.
Eller: Det beror ju lite på hur man räknar här. Man kan ju räkna mäskningseffektivitet och man kan räkna brygghuseffektivitet. Brygghuseffektiviteten kan man påverka genom att släppa ner mer grums i jäskärlet, dvs genom att luta BM mer eller mindre vid avtappningen.
På samma sätt påverkas brygghuseffektiviteten av humlemängden i ölet.
Det jag talar om här är mäskningseffektiviteten, dvs hur mycket extrakt jag utvinner ur malten. Där brukar jag räkna med att vid 5 kg malt ha en teoretisk max på 1500 Öschlepoäng och vid receptdesignen brukar jag utgå ifrån att jag av de 1500 utvinner 1250, dvs 83%.
Det brukar i sin tur efter lite svinn för humle och annat gojs längst ned i grytan innebära någonstans kring 20 liter OG 1.055 vilket ju är 1100 Öschlepoäng och därmed ca 73% brygghuseffektivitet.
Jag tror faktiskt inte på att öka mäskningseffektiviteten ytterligare.
Grabbarna på TBN, pratar ju om att jaga högre effektivitet än 75% ger sämre smaker. Bättre att använda mer malt istället.
Det är ju dock det som är poängen. BM är en magisk liten maskin men den hanterar inte mer än lite styvt 5 kg malt.
Tack för all feedback!
Kom idag upp på en mäskeffektivitet på 79% och en brygghuseffektivitet på drygt 72%
Meckade lite med kvarnen och malde finare än tidigare. Blev jämnt och fint. Lakade också med 4 liter vatten när maltröret stod och rann av.
5,5kg malt slutade med 20 L i jästkärlet på OG 1.061.
Kom idag upp på en mäskeffektivitet på 79% och en brygghuseffektivitet på drygt 72%
Meckade lite med kvarnen och malde finare än tidigare. Blev jämnt och fint. Lakade också med 4 liter vatten när maltröret stod och rann av.
5,5kg malt slutade med 20 L i jästkärlet på OG 1.061.
-
letsdrinkbeer
- Helmaltsbryggare

Hur fin målade du malten?
Med min Braumeister får jag rund 71% total brewhouse effektivitet enligt Beersmith.
Jag brukar börjar med 25l och lakar med 2.5l för att OG sänks för mycket om jag läka med mer än dessa. Jag har testad med 3-4L men träffa inte rätt OG.
Jag måla malten vid 1mm.
Med min Braumeister får jag rund 71% total brewhouse effektivitet enligt Beersmith.
Jag brukar börjar med 25l och lakar med 2.5l för att OG sänks för mycket om jag läka med mer än dessa. Jag har testad med 3-4L men träffa inte rätt OG.
Jag måla malten vid 1mm.