Vad är det jag gjort?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jimmy Larsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vad är det jag gjort?

Inlägg av Jimmy Larsson »

Rubriken kanske inte var den bästa, men jag undrar lite över vad det kan tänkas "klassas" som det jag bryggde igår.
Det är min första bryggd och den bestod utav:
8 liter vatten
0,5kg Muntons Spraymalt Extra Light
0,5kg Muntons Spraymalt Light
60min - 8g Columbus (15.9%)
30min - 8g Columbus (15.9%)
15min - 13g Amarillo (8.9%)
15min - 5g Columbus (15.9%)
1pkt White Labs WLP001

Det blev lite drygt 6 liter i jäshinken.
Fick ett värde på 1.066 efter koket. Dock mätt vid 24 grader så enligt omräkningen med Beersmith appen så motsvarar det 1.068 vid 20 grader.
Knappar jag in receptet på i Beersmith appen så bör jag ha fått ett OG på 1.058 och ett IBU på 135,5...
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Vad är det jag gjort?

Inlägg av claeseliasson »

Jag läste produktbeskrivningen av maltextraktet och enligt den skulle ett kilo till åtta liter vatten ge ett OG på 1.045. Med WLP001 så får du som bäst ett FG på 1.009. Det blir alltså ett abv på 4,7. Utan att orkar räkna på humlegiven så skulle jag säga att du gjort en pale ale/IPA. Torrhumla lite också så du får mer arom så passar det perfekt. Tror jag.
Jimmy Larsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jo, reagerade också på att enligt produktbeskrivningen så skulle 1kg spraymalt på 8 liter vatten ge 1.045 men jag fick 1.066 på min mätning.
Kan man verkligen göra så mycket fel på en mätning så det ska kunna bli så fel?
Eller har det att göra med att det efter kok blev strax över 6 liter kvar bara och därav högre OG?
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Vet inte, dels kan hydrometern vara felkalibrerad och dels så mäter den inte rätt när man har för hög temp på vätskan. Kollade du hydrometern innan? Gör en mätning med 20 gradigt vatten, ligger den över eller under nollan? Så kan du se hur den är funtad.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Eftersom vörten reduceras under koket så får du ett högre OG än 1045.
En del av vörten ligger kvar i humlet men OG på 1066 och 6 liter är lite högt.
Det är faktiskt högre än det maximalt teoretiska på rent socker!
Det bör hamna på runt 1060 med 6 liter vört.
Förutsättningen är förstås att det var exakt 1 kg spraymalt och att det är exakt 6 liter du fått ut.
Om du vill så är det lätt att kolla om din mätare visar rätt genom att göra en sockerblandning.
10 viktprocent socker och 90 viktprocent vatten => ska ge SG 1,040 (10 Plato)
15 viktprocent socker och 85 viktprocent vatten => ska ge SG 1,061 (15 Plato)
20 viktprocent socker och 80 viktprocent vatten => ska ge SG 1,084 (20 Plato)

Angående beskan så är den rejält hög.
Jag får fram ett teoretiskt IBU på mellan 85 - 115 (beroende på om du använt kottar eller pellets eller en blandning) .
Nu är det svårt att få så högt IBU i praktiken, men rejält beskt är det.

Angående Beersmith så vet jag inte hur den räknar...
Härliga tider, strålande tider :)
Jimmy Larsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tack för svaren!
Då tänkte jag iallafall rätt med att man kan få högre OG eftersom det kokas bort en del vätska.
Ska försöka göra nån testmätning ikväll så jag vet om det är hydrometern som visar fel eller inte.

1kg spraymalt var det, om nu inte Muntons vägt in påsarna fel. Använde 2st 0,5kg påsar.
Är strax över 6 liter, runt 6,2-6,3...men det gör väl att ett högt OG är ännu konstigare?

Jo beskan känns verkligen hög men det var inget jag reagerade över när jag provsmakade på det jag tappade ur för att mäta OG. Att det var något extremt alltså eller man kanske inte känner utav det pga sötman som var då?

Ang jäsningen, det är märkbar skillnad på "bubblingarna" ifrån igår. Igår (ett dygn efter kok) bubblade det ca 12-13 gånger/min, idag (2 dygn) så är det 6-7 gånger/min.
Kommer det svänga lite fram och tillbaka så det inte är nått att bry sig i eller börjar det redan "mattas av"?
Jimmy Larsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Testad idag att mäta på 20-gradigt vatten och hydrometern visar då ganska precis på noll.

Idag bubblar det ca 2-3 gånger/min. Jag tappade ur lite i mätglaset och fick idag ett värde på 1.020.

Funderar på om det kanske är dags för flasktappning imorgon? Eller bör jag vänta ett tag till?
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Jag tycker du ska vänta, 1.020 känns inte som att det är klart. Vänta tills det knappt bubblar längre, så att jästen gjort sitt. I värsta fall med WLP001 borde du iaf hamna på 1.017-ish. Men säkert lägre än så.
Skriv svar