Bryggeriprojekt #1
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Bryggeriprojekt #1
Vill berätta här om mitt byggprojekt för att delge mina erfarenheter under tiden och få tips och råd.
För att börja med mig själv så har jag aldrig bryggt förut, men tycker om öl och ser helt klart en framtid som bryggpub ägare. Har folk i närheten som brygger, så kunskap finns. En kunskap som jag gärna vill ha själv också.
Jag bestämde mig (tillsammans med några andra) att bryggeri får det bli. Jag gör kanske inte som de flesta som inte har bryggt förut, att börja enkelt, jag kör all in direkt.
För mig är all in detta :
Ett ledigt rum i källaren på ca 10m2 som kaklas och görs fint så att det känns på riktigt.
Vatten, avlopp och ventilation finns och skall förfinas så att det funkar bra för ändamålet.
Vatten dras så man kan fylla tanken med antingen vatten för bryggning (som filtreras innan?) samt en annan kran för rengöring.
Upphöjd ställning för kokare och jäskärl.
Plats för krossning av malt.
Lite hyllor och bänkar.
Lagring finns på annat ställe i källarn.
Har jag glömt nåt?
Utrustning :
Camurri brauer som kan koka 50 l köpt av Maltmagnus.
2stk jäskärl från humlegården.
Maltkross
C fat
Kolsyre grej
Plus en massa annat smått för att brygga.
27 sept :
Nu fixas en ny vägg, skall gjuta grund för den och den tilltänkta glaskubs anordningen för att ställa kokaren på.
Klinkers köpt, grå till färgen och hoppas att jag får på plats det under helgen.
För att börja med mig själv så har jag aldrig bryggt förut, men tycker om öl och ser helt klart en framtid som bryggpub ägare. Har folk i närheten som brygger, så kunskap finns. En kunskap som jag gärna vill ha själv också.
Jag bestämde mig (tillsammans med några andra) att bryggeri får det bli. Jag gör kanske inte som de flesta som inte har bryggt förut, att börja enkelt, jag kör all in direkt.
För mig är all in detta :
Ett ledigt rum i källaren på ca 10m2 som kaklas och görs fint så att det känns på riktigt.
Vatten, avlopp och ventilation finns och skall förfinas så att det funkar bra för ändamålet.
Vatten dras så man kan fylla tanken med antingen vatten för bryggning (som filtreras innan?) samt en annan kran för rengöring.
Upphöjd ställning för kokare och jäskärl.
Plats för krossning av malt.
Lite hyllor och bänkar.
Lagring finns på annat ställe i källarn.
Har jag glömt nåt?
Utrustning :
Camurri brauer som kan koka 50 l köpt av Maltmagnus.
2stk jäskärl från humlegården.
Maltkross
C fat
Kolsyre grej
Plus en massa annat smått för att brygga.
27 sept :
Nu fixas en ny vägg, skall gjuta grund för den och den tilltänkta glaskubs anordningen för att ställa kokaren på.
Klinkers köpt, grå till färgen och hoppas att jag får på plats det under helgen.
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Re: Bryggeriprojekt #1
Lyxigt att kunna bygga om ett rum sådär! Lite avundsjuk 
Detta projekt skall verkligen följas, sjukt spännande.
Funderar själv på ett liknande projekt i pannrummet, försöker dock övertala frun om att få överta tvättstugan i rummet bredvid också. Då skulle jag få ett eget bryggrum på ca 30-35 kvadrat
Vi är dock inte helt överens riktigt än.
Funderar själv på ett liknande projekt i pannrummet, försöker dock övertala frun om att få överta tvättstugan i rummet bredvid också. Då skulle jag få ett eget bryggrum på ca 30-35 kvadrat
Ja det går framåt, lite sakta men det blir nog klart snart.
Jag gör ju saker jag aldrig har gjort förut, kakla, klinkra etc.
Det blir inte perfekt, men det kommer att funka.
Jag gör ju saker jag aldrig har gjort förut, kakla, klinkra etc.
Det blir inte perfekt, men det kommer att funka.
Så...snart vägg på plats och snart golvet klart...snart....snart

Glöm inte att planera in plats för ett kylskåp också där du kan jäsa ölen i en kontrollerad temperatur.
Det finns en yta på 1x2m som är jäsyta (där jag står och fotar ifrån), en liten upphöjd yta där oljan har lagrats förut.

Senast redigerad av woien den torsdag 2013-10-10 06:20, redigerad totalt 1 gång.
Första kaklet jag satt...kunde varit bättre, men det får duga.

Fogningen klar på golv och vägg. Ganska enkelt faktiskt...fast ganska kladdigt.
Nästa steg är målning av övriga ytor.
Dra vatten fram till där bryggverket skall vara.
Sen så är det dags för att det roliga, att installera bryggverk.

Nästa steg är målning av övriga ytor.
Dra vatten fram till där bryggverket skall vara.
Sen så är det dags för att det roliga, att installera bryggverk.

Lite barnarbete också....

Faktiskt ingen Dugges i glaset, men dock en Oppigård Indian Tribute.
Klar med vattenanslutning efter en hel del svärande över oböjbara kopparör.
Nu anslutning till kylare, tvätt och vatten till kokaren.
Nästa grej är att montera avloppsrör för tvättvatten.

Klar med vattenanslutning efter en hel del svärande över oböjbara kopparör.
Nu anslutning till kylare, tvätt och vatten till kokaren.
Nästa grej är att montera avloppsrör för tvättvatten.

Riktigt härligt att se! Du har inget tips på vart man hittar så förstående fruar så man kan få ha ett helt eget bryggrum 
Rummet är ju ett gammalt pannrum, så det var inga problem.
Snart klart för första koket nu, kommer jäst på måndag..mera bilder förhoppningsvis under veckan.
Snart klart för första koket nu, kommer jäst på måndag..mera bilder förhoppningsvis under veckan.
Bara att visa mitt när det är klart..."fint kaklat", ljust och fint.Erzon skrev:Detta projekt skall verkligen följas, sjukt spännande.
Funderar själv på ett liknande projekt i pannrummet, försöker dock övertala frun om att få överta tvättstugan i rummet bredvid också. Då skulle jag få ett eget bryggrum på ca 30-35 kvadratVi är dock inte helt överens riktigt än.