Få kylen att gå lägre än 2,5°C
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Få kylen att gå lägre än 2,5°C
Har precis skaffat ett kylskåp av modell lite äldre Electrolux samt en extern termostat-mojäng. Härom dagen ville vi kallkrascha en batch för första gången och kör (alltid) kylens egna reglage på max, och ställde in externa på runt 0 till -1. Men kylen vill inte gå lägre än 2,5, sen slår den av kylningen.
Är det någon som har tips på vad man kan göra för att få den sluta upp med sådana dumheter? Kan man plocka ut givaren till kylens termostat och sätta den utanför skåpet eller kan man justera något så max på reglaget betyder ännu kallare?
Per & Martin
Är det någon som har tips på vad man kan göra för att få den sluta upp med sådana dumheter? Kan man plocka ut givaren till kylens termostat och sätta den utanför skåpet eller kan man justera något så max på reglaget betyder ännu kallare?
Per & Martin
Re: Få kylen att gå lägre än 2,5°C
Kylskåp är inte designade för att ge minusgrader. Jag får ner mitt tröskverk till runt 0an i omgivande kyltemp men det tar lång tid innan tempen inuti två jäshinkar sjunkit till de graderna. Jag går i tanken om att lägga i några frysklampar vid kraschning för att hjälpa till något men i övrigt har jag inga förslag. Det finns säkert någon här som kan säga hur man fifflar med inbyggda termostaten, jag kommer följa denna tråd med nyfikenhet!
Jag köpte ett nytt kylskåp o det är inge som helst problem med den. Har inte testat hur lågt den går men 0 gradigt är inga problem. Den kanske är gammal o trött lr något?
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Jag har ett Bocsh-skåp (nu rätt gammalt) och det är inga problem att få frysgrader i det heller (på gott och ont :-).
Snart så är partyt över - äntligen.
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Re: Sv: Få kylen att gå lägre än 2,5°C
Jag tänker att det inte borde vara omöjligt eftersom kylen själv slår ifrån kylningen vid 2,5. Lampan lyser fortfarande så det är ju bara kylaggregatet som stängs av...
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Iom att du redan har en extern termostat kan du ju helt enkelt bara koppla bort den interna. Sätt en bygling mellan inkommande spänning och utgående till kompressorn kommer det att lösa ditt problem. Och som vanligt... koppla inget om du inte vet vad du gör!TwofoldBrewing skrev:Kan man plocka ut givaren till kylens termostat och sätta den utanför skåpet eller kan man justera något så max på reglaget betyder ännu kallare?
Per & Martin
Det ska ju finnas justerskruvar för att trimma termostaten till ett annat temperaturområde, ska själv försöka få min att kunna gå till -1°C.
Om man reglerar temperaturen med en yttre regulator så borde man väl kunna köra med en frysbox istället, då borde det inte
vara något problem att komma ner till 0 eller -1 grad.
Anders
vara något problem att komma ner till 0 eller -1 grad.
Anders
Ja det är ju ett vanligt koncept, men det ger visst en del problem med kondens och det är jobbigt att lyfta i och ur faten.
Själv tycker jag att det är bekvämt med kylen, jag använder den främsta för kolsyrning och för att hålla det dryckesutbudet kylt. Den går ner till 1°C så det är bara grädden på moset som saknas.
Själv tycker jag att det är bekvämt med kylen, jag använder den främsta för kolsyrning och för att hålla det dryckesutbudet kylt. Den går ner till 1°C så det är bara grädden på moset som saknas.
Om någon skruvar eller kopplar förbi något i sin kyl vore det grymt intressant med bilder på förfarandet!
Jag gjorde det på min kyl (det får ju inte vara för moderna grejor med elektronisk termostat förstås).
En enkel förklaring finns här: http://www.wineloverspage.com/rscellar.shtml
En enkel förklaring finns här: http://www.wineloverspage.com/rscellar.shtml
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det finns en tråd på humle med bilder på hur termostaten i kylen är kopplad: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5217Lindh skrev:Om någon skruvar eller kopplar förbi något i sin kyl vore det grymt intressant med bilder på förfarandet!
om man vill koppla bort termostaten så är det bara att koppla ihop den bruna kabeln (fasen) med den svarta (kompressorn) med en sådan här:

Det finns liknande att köpa på biltema, jula m.fl.
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Grymt!
Verkar inte så bökigt. Tack för svaren!
Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Verkar inte så bökigt. Tack för svaren!
Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Kan för övrigt meddela att vi för tillfället upplever motsatt problem då kylen står i ett förråd som visar sig inte orka upp i mer än 15°. Det löste vi lätt med en frostvakt från rusta(likadan som finns på BT fast lite dyrare). Väldigt effektivt.
Har ni skruvat fast frostvakten inuti kylen eller värmer ni rummet med den?TwofoldBrewing skrev:Kan för övrigt meddela att vi för tillfället upplever motsatt problem då kylen står i ett förråd som visar sig inte orka upp i mer än 15°. Det löste vi lätt med en frostvakt från rusta(likadan som finns på BT fast lite dyrare). Väldigt effektivt.
Har samma problem då min kyl står i förrådet som sitter ihop med garaget. Känns lite drygt att ha element igång året om där inne för att sedan kyla. Även på högsommaren så blir det ibland för svalt i förrådet för att jäsa 19c. Torrhumla är inte tal om så det bärs (pun intended) en del på hinkar fram och tillbaka (och upp för trappen via barngrinden arghh).