Tjenare!
Har sökt lite på forumet och Google då jag önskar minska mängden spraymalt i min delmäskning och ersätta den med mer av den riktiga varan. Har dock i dagsläget inte plats att köra en riktig helmaltsbryggning. För att så göra skulle jag vilja veta hur mycket 500 gr spraymalt motsvarar när det kommer till förkrossad malt?
Har sett lite olika bud på detta, bland annat 500gr DME = 800 gr malt men känner mig ganska osäker i frågan.
Allt gott!
//Daniel
Hur mycket vanlig malt motsvarar spraymalt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- FarewellFire
- Satsbryggare

- Kontakt:
Re: Hur mycket vanlig malt motsvarar spraymalt?
Att du har sett varierande uppgifter är ganska naturligt då det beror vilket utbyte just din (del)mäskning har. Med 75 % utbyte får man ungefär att 500 g maltextrakt motsvarar 800 g basmalt. Om du sedan hamnar under eller över ditt tilltänkta OG får du kompensera för detta nästa gång.
- FarewellFire
- Satsbryggare

- Kontakt:
Ah, det förhåller sig så. Tack för infon, får se var jag landar i slutändan.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Om du gör delmäsken först kan du förstås mäta SG efteråt och sedan öka eller minska mängden sprejmalt i koket därefter. Men att hamna på ett exakt OG är förstås inte allt här i världen. 
- FarewellFire
- Satsbryggare

- Kontakt:
Bra tips! Är än så länge så pass ny i matchen att jag nöjer mig med att få till en slutlig procentsats som är mellan 5 och 7. Att alltså sikta mer exakt hör framtiden till. =)