DIY PartyFatkoppling för 152:-

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

DIY PartyFatkoppling för 152:-

Inlägg av Bee »

Jag vet inte hur många som följer både detta och Humlegårdens forum, men detta är en kopia av mitt inlägg där.

Först säger jag tack till scaryeyes och hänvisar till hans tidigare tråd på Humlebladet. kolsyreanläggning partyfat

Så här blev det när jag gjorde min variant.

Delar och pris
Bild
Summa 152kr

Se till att lägga delarna i rengöringsmedel innan ni skruvar ihop. Mitt fick dra i PBW ett par timmar, både med insticksnippel i och ur så det kom åt överallt.

Ihopskruvad
Bild

Hela kopplingen klar
Bild

Kostnader för att komplettera med slang och kran:
Från humlegården
Ölslang 2m 38kr
Tappkran i plast 54kr
Armerad kolsyreslang 1m (6 mm i.d.) 19kr

Från Biltema
Art. 17-243 Insticksnippel 6mm 20kr (till kolsyreslangen)

För tvångskarbonering
Bild
MrP
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: DIY PartyFatkoppling för 152:-

Inlägg av MrP »

Hej!

Är nyfiken på hur du gör tvångskarboneringen rent praktiskt. Drar du ur tryckluftkopplingen och trycker dit en ny bung, eller får den sitta kvar tills det är dags att dricka?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: DIY PartyFatkoppling för 152:-

Inlägg av Bee »

Jag drar ur tryckluftskopplingen och monterar en ny propp.
Eller jag gjorde så. Tröttnade på att ha det i 5l förpackning och köpte Corneliusfat och flaskar allt istället. Tvångskarboneringen blir lite för omständig. Blev lite för mycket mecka med partyfatet. Kommer köpa partyfat med inbyggd tappkran istället som jag kan använda när jag ska ta med på fest.
MrP
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av MrP »

Jag har redan cornelius och tycker det är för stort för att kylas osv - därav intresset i partyfat =) Vad var det som var meckigt? Ser framför mig att man grenar ut en kolsyreslang i fyra och sedan låter fyra fat kolsyresättas i en vecka i kylskåpet - när det är klart drar man ur kopplingarna och ersätter med nya så som du beskriver - sen är det klart?! Eller har jag missat något? Risk för gasläckage under kolsyresättningen?

Är iden att kolsyresätta i cornelius och att sedan tappa över till partyfatet med typ en beergun?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: DIY PartyFatkoppling för 152:-

Inlägg av Bee »

Jag har inte problemet med att kyla Corneliusfat, kan köra två på samma gång i min kyl. Jag körde bara ett partyfat i taget, hade inte prylarna för fler. Men om man karbonerar flera med bilventiler så är det säkert lättare och ingen risk för läckage. Det var själva monteringen, där min snabbkoppling inte slöt riktigt tätt utan hjälp med en snörstump som gjorde det lite omständigt. Hade en idé om att göra en ny koppling som skulle fungera mer som snabbkopplingarna på Corneliusfat, men kostnaden per fat skulle bli som ett begagnat Corneliusfat... Därav att jag köpte Corneliusfat...

Partyfaten med tapp hade jag tänkt mottrycksfylla med min mojäng och plugga igen.
jaxmojs
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av jaxmojs »

Hur fick du ren delarna?
Jag har låtit de dra i diskmedel, kokande vatten osv men de luktar endå olja om tvångskarbonerings nippeln

Kan man köra typ avfettning eller propprens eller vad ska man använda? eller kommer kolsyran aldrig i kontakt med de inoljade delarna i nippeln?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

PBW i 24 timmar funkade för mig.
Skriv svar