Tillsätta salter
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Tillsätta salter
Jag har bestämt mig för att ge mig på lite vattenbehandling. I väntan på boksläppet nästa månad tänkte jag prova med hjälp av Beersmith och Brewer's friend. Hoppas någon av er som har koll kan fylla i några frågetecken åt mig.
Gävles vatten är som följer :
Ca 55
Mg 4.4
Na 26
SO4 23
Cl 36
HCO3 180
Jag vill få upp Ca och balansera upp SO4 och Cl. Kommer förmodligen tillsätta Calciumklorid och Calciumsulfat. Jag brygger i princip bara engelsk bitter. Kan det vara idé att höja magnesiumet?
Fråga 1 : Tillsätter jag salterna till mäsken, eller mäsken och lakvattnet? Jag toppar ibland upp vattnet på slutet till önskad volym, skall detta vatten också vara behandlat?
Fråga 2 : Finns det några andra sidoeffekter på detta jag behöver veta om? Brewer's friend varnar om man drar i högre halter, men jag hittar ingen information på vad konsekvenserna är. Beersmith verkar ju bara räkna ut tillsatserna helt utan varning för hälsovåda.
Fråga 3 : Är det något mer jag behöver veta eller är det bara att väga, hälla i och köra?
Gävles vatten är som följer :
Ca 55
Mg 4.4
Na 26
SO4 23
Cl 36
HCO3 180
Jag vill få upp Ca och balansera upp SO4 och Cl. Kommer förmodligen tillsätta Calciumklorid och Calciumsulfat. Jag brygger i princip bara engelsk bitter. Kan det vara idé att höja magnesiumet?
Fråga 1 : Tillsätter jag salterna till mäsken, eller mäsken och lakvattnet? Jag toppar ibland upp vattnet på slutet till önskad volym, skall detta vatten också vara behandlat?
Fråga 2 : Finns det några andra sidoeffekter på detta jag behöver veta om? Brewer's friend varnar om man drar i högre halter, men jag hittar ingen information på vad konsekvenserna är. Beersmith verkar ju bara räkna ut tillsatserna helt utan varning för hälsovåda.
Fråga 3 : Är det något mer jag behöver veta eller är det bara att väga, hälla i och köra?
Re: Tillsätta salter
1: Beror på vad du vill uppnå. Bra pH i mäsken för bra mäskeffektivitet eller specifikt pH/vatten i den färdiga ölen, mao varför vill du vattenbehandla?
2: Beroende på vad som överdoseras så kan ölen bli kärv, salt, laxerande osv. Har iofs inte testat själv utan litat på andras erfarenheter och hållit mig inom rimliga gränser.
3: Jag gjorde nyligen en best bitter med följande vattenprofil i mäsken: 149 ppm Ca, 10 ppm Mg, 9 ppm Na, 135 ppm Cl, 201 ppm SO4, den blev skitbra.
2: Beroende på vad som överdoseras så kan ölen bli kärv, salt, laxerande osv. Har iofs inte testat själv utan litat på andras erfarenheter och hållit mig inom rimliga gränser.
3: Jag gjorde nyligen en best bitter med följande vattenprofil i mäsken: 149 ppm Ca, 10 ppm Mg, 9 ppm Na, 135 ppm Cl, 201 ppm SO4, den blev skitbra.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag vill uppnå världens godaste pint naturligtvis!mankan skrev:1: Beror på vad du vill uppnå. Bra pH i mäsken för bra mäskeffektivitet eller specifikt pH/vatten i den färdiga ölen, mao varför vill du vattenbehandla?
Mäsk pH har legat på 5.6 i rumstemperatur de gånger jag mätt, så det borde inte vara något problem. Min referens-öl bryggs i sydvästra England och jag har hittat vattenrapporten från Severn Trent, men de specificerar inte Mg Ca eller HCO3. Total hårdhet som CaCO3 specas.
Dessutom kan vi utgå från att de förmodligen också behandlar sitt vatten, även om de skryter om att de byggt bryggeriet på en naturlig källa.
Med risk för att ställa en dum fråga; är det mängden salt som tillsätts eller är det slutnivåerna i vattnet som gör att ölet får dåliga biverkningar? Dvs kan jag se på vattnets värden efter behandling om det kommer vara laxerande, eller syns det på hur mycket jag tillsätter av en specifik salt?
Här har du en länk till palmers guide om vattenbehandling, han går igenom innom vilka ramar du ska hålla dig och hur du går till väga:) http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-1.html
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Tack, läst den men det var ett tag sedan. Ska ta en till titt.rosen1991 skrev:Här har du en länk till palmers guide om vattenbehandling, han går igenom innom vilka ramar du ska hålla dig och hur du går till väga:) http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-1.html
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Raskat igenom kapitlet igen här på morgonkvisten, hittar ingenting på var eller hur jag skall tillsätta salterna?
Jag har som sagt en plan på att tillsätta CaSO4 och CaCl, men jag vet inte hur/var/när. Mäsk och lak?
Jag har som sagt en plan på att tillsätta CaSO4 och CaCl, men jag vet inte hur/var/när. Mäsk och lak?
Mäsk. Jag är ganska säker på att det är vad experterna skulle svara. Man tillsätter alla salter för den totala mängden vatten i mäsken.
-
vetikatten
- Torrhumlare

Om man ska följa en vattenprofil bör man väl ändå behandla allt vatten man använder genom hela bryggningen.
Men om ditt ph redan ligger bra och du vill balansera klorid/sulfat så skulle du ju lika gärna köra ner det i koket, typ.
Men om ditt ph redan ligger bra och du vill balansera klorid/sulfat så skulle du ju lika gärna köra ner det i koket, typ.
1) +1 på Bee, till mäsken
Fix, i principles of brewing chemistry säger att man ska ha låg Ca2+ i lakvattnet, för att inte vaska ut andra smaker (så låg man kan, inom rimliga gränser). Om jag kommer ihåg rätt. Antar att du kan göra som vetekatten säger att tillsätta till koket eg för klorid/sulfat-balansen, men det är andra regler som gäller
"Boiling the water reduces alkalinity and precipitates chalk. The chalk is assumed to remain in the water until the 'decant water' box is checked." -citerat från brewers friend
Normalt mellan 50 och 200 ppm Ca2+ i mäsken
Magnesiumet vet jag inget om
2) klorid/sulfat-balansen är viktig. I övrigt 2: enligt Mankan
3) Väg helst inte om du inte har en bra våg. stor skillnad på effekt bara på grammet. volym kan funka bra, kan också funka dåligt.
Jag brukar peta i lite CaSo4, lite NaCl och lite Lactras (för pH)
Sen är jag inte spec rutinerad på det här, så på sätt och vis är det vanskligt att ge rekommendationer alls. Disclaimer...
Fix, i principles of brewing chemistry säger att man ska ha låg Ca2+ i lakvattnet, för att inte vaska ut andra smaker (så låg man kan, inom rimliga gränser). Om jag kommer ihåg rätt. Antar att du kan göra som vetekatten säger att tillsätta till koket eg för klorid/sulfat-balansen, men det är andra regler som gäller
"Boiling the water reduces alkalinity and precipitates chalk. The chalk is assumed to remain in the water until the 'decant water' box is checked." -citerat från brewers friend
Normalt mellan 50 och 200 ppm Ca2+ i mäsken
Magnesiumet vet jag inget om
2) klorid/sulfat-balansen är viktig. I övrigt 2: enligt Mankan
3) Väg helst inte om du inte har en bra våg. stor skillnad på effekt bara på grammet. volym kan funka bra, kan också funka dåligt.
Jag brukar peta i lite CaSo4, lite NaCl och lite Lactras (för pH)
Sen är jag inte spec rutinerad på det här, så på sätt och vis är det vanskligt att ge rekommendationer alls. Disclaimer...
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag hittar ingen övertygande förklaring när jag googlar.
Det måste ju krylla av folk här inne som gör detta? Hur gör ni?
Det måste ju krylla av folk här inne som gör detta? Hur gör ni?
Du menar att man justerar salterna för de 19 liter man tänker ha i tunnan på slutet? Eller för lakvatten, mäskvatten, kokförlust och eventuellt top-up-vatten?Bee skrev:Mäsk. Jag är ganska säker på att det är vad experterna skulle svara. Man tillsätter alla salter för den totala mängden vatten i mäsken.
-
vetikatten
- Torrhumlare

Ladda ner episoderna om vattenbehandling från bryggradion vet jag 
Två timmars prat om vatten och salter typ
Två timmars prat om vatten och salter typ
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Jag brukar ha i mina salter i malten innan jag mäskar in. Förut behandlade jag vattnet för sig men det brukade sluta med att jag missade lakvattnet. Så för enkelhetens skull har jag i allt i malten beräknat på planerad volym i jäshinken.
Rätt vetefan men det funkar för mig
Rätt vetefan men det funkar för mig
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Det beror som sagt på varför man vill vattenbehandla (att man vill "uppnå världens bästa pint" räcker tyvärr inte som vägledning).
1. Vill man justera mäskens pH är det förstås i mäskvattnet man skall tillsätta salterna.
2. Vill man förstärka/balansera malt/humle och/eller öka kalciumnivåerna (och andra salter) för jästens skull så är väl enklast att tillsätta i koket.
3. Vill man efterlikna ett visst områdes bryggvatten är det som påpekats allt vatten (men betänk att det kan ju mycket väl vara så att bryggarna i detta område själva vattenbehandlar)
Eftersom jag brygger i mjukt vatten brukar jag nöja mig med lite kalcium i koket för jästens skull. Kalciumsulfat och kalciumklorid eller både och beroende på om jag vill förstärka malt eller humle eller varken eller.
Edit: efter att ha läst tråden en gång till verkar det som att det nog är (2) du är ute efter. Tillsätt i koket således.
1. Vill man justera mäskens pH är det förstås i mäskvattnet man skall tillsätta salterna.
2. Vill man förstärka/balansera malt/humle och/eller öka kalciumnivåerna (och andra salter) för jästens skull så är väl enklast att tillsätta i koket.
3. Vill man efterlikna ett visst områdes bryggvatten är det som påpekats allt vatten (men betänk att det kan ju mycket väl vara så att bryggarna i detta område själva vattenbehandlar)
Eftersom jag brygger i mjukt vatten brukar jag nöja mig med lite kalcium i koket för jästens skull. Kalciumsulfat och kalciumklorid eller både och beroende på om jag vill förstärka malt eller humle eller varken eller.
Edit: efter att ha läst tråden en gång till verkar det som att det nog är (2) du är ute efter. Tillsätt i koket således.
Re: Sv: Tillsätta salter
Jag menar för allt vatten du använder.Grindcrusher skrev:Du menar att man justerar salterna för de 19 liter man tänker ha i tunnan på slutet? Eller för lakvatten, mäskvatten, kokförlust och eventuellt top-up-vatten?
Om du använder totalt 34l i hela processen, så ta hänsyn till det. Vanligt vatten är rätt dåligt på att lösa en del salter, mäsken har ett lägre pH vilket gör det lättare för t ex gips att lösa sig. (Gymnasiekemisten talar..)
Själv är jag inte så petig, jag brukar använda ca 30l totalt och tillsätter gips och jodfritt salt för den mängden, i mäsken. Men sen om det blir 28 eller 33 liter lägger jag inte så stor vikt vid. Om jag brygger igen så gör jag likadant. Klorid/sulfat balansen är det jag brygger på, dvs om jag vattenbehandlar. I framtiden kanske jag ger mig på fler salter och djupare analyser.
Sen vill jag bara säga att det går att brygga jättegod IPA, saison, brown ale, lager mm på vanligt Stockholmsvatten utan att tillsätta salter.
Då vi båda bor i Gävle kan jag absolut tänka mig att lära mig av det du kommer fram till.
Jag har varit sugen på att testa http://shop.humle.se/tillsatser/vattenj ... 4-oz-113-g
Jag har varit sugen på att testa http://shop.humle.se/tillsatser/vattenj ... 4-oz-113-g