Behöver en "Spark i arsl*t"
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Behöver en "Spark i arsl*t"
Hej vänner!
Jag har hamnat i en svacka och behöver lite hjälp att ta mig ur den!
Efter flytt och flertalet utrustnings haverier så har bryggningen nästan helt avstannat!(har "bara" bryggt 5 IPA, 2 porter och en vattenmelonsvete sen maj)
Som det ser ut idag så brygger jag med BIAB men det tar väldigt mycket på min redan trasiga rygg vilket också tar lite från det roliga med att brygga.
Humlen är nästan färdig för skörd så det ska bli kul att brygga med men jag skulle kanske behöva brygga en helt annan stil.
Så det jag vill ha är tips på någonting som ej är IPA/Porter. Svårighetsgrad spelar ingen roll då jag redan provat det mesta.
Ett roligt recept, ett project eller kanske någonting DU velat prova men inte fått tummen ur ;D
Jag har hamnat i en svacka och behöver lite hjälp att ta mig ur den!
Efter flytt och flertalet utrustnings haverier så har bryggningen nästan helt avstannat!(har "bara" bryggt 5 IPA, 2 porter och en vattenmelonsvete sen maj)
Som det ser ut idag så brygger jag med BIAB men det tar väldigt mycket på min redan trasiga rygg vilket också tar lite från det roliga med att brygga.
Humlen är nästan färdig för skörd så det ska bli kul att brygga med men jag skulle kanske behöva brygga en helt annan stil.
Så det jag vill ha är tips på någonting som ej är IPA/Porter. Svårighetsgrad spelar ingen roll då jag redan provat det mesta.
Ett roligt recept, ett project eller kanske någonting DU velat prova men inte fått tummen ur ;D
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Re: Behöver en "Spark i arsl*t"
Om du lyfter biabsäcken för hand och tycker att den är för tung, så kan du ju dela upp malten i två eller flera säckar, lika mycket att lyfta men lättare lyft.
Salle
Salle
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Vi har aldrig prövat BIAB, utan har kört hink-i-hink hela tiden, nu med 60-litershinkar. Vid senaste bryggningen prövade vi att rimsa med hjälp av en mycket prisvärd pump. (http://shop.solarproject.co.uk/sp2020-e ... -p-10.html) Det innebar en väldigt lättnad för min också ganska bräckliga rygg, så det kanske skulle kunna vara nåt, även om det skulle innebära att du fick överge BIAB.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

...och vad gäller själva ölbiten så fick jag mycket ny energi när jag stack ner en tå i belgoträsket. Inte för att jag hade tappat sugen innan, men det var en helt ny och väldigt spännande värld för mig. Och kul med receptbygge som inte mest handlar om att balansera stora humlemängder hit och dit.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Mjo den pumpen är en del av de haverier som jag utsatts för. (har haft en sedan början av året)Foodhead 1 skrev:Vi har aldrig prövat BIAB, utan har kört hink-i-hink hela tiden, nu med 60-litershinkar. Vid senaste bryggningen prövade vi att rimsa med hjälp av en mycket prisvärd pump. (http://shop.solarproject.co.uk/sp2020-e ... -p-10.html) Det innebar en väldigt lättnad för min också ganska bräckliga rygg, så det kanske skulle kunna vara nåt, även om det skulle innebära att du fick överge BIAB.
Biab är inte mitt favoritsätt att brygga på utan snarare en enkel utväg just nu bara för att få till bryggningar överhuvudtaget.
Det är en intressant inriktning ja. Speciellt då jag personligen inte har hittat någon belgisk öl som jag gillar!Foodhead 1 skrev:...och vad gäller själva ölbiten så fick jag mycket ny energi när jag stack ner en tå i belgoträsket. Inte för att jag hade tappat sugen innan, men det var en helt ny och väldigt spännande värld för mig. Och kul med receptbygge som inte mest handlar om att balansera stora humlemängder hit och dit.
Något favoritrecept?
Det är den här typen av tips jag letar efter inte utrustningsvis, det var snarare en förklaring till den förlorade glädjen i att brygga.
Varför inte en öl som smakar jul?
Enbär och poemeransska) t.ex. som grydda?, knappa 3 gram vardera per liter i slutet på koket?
Själv tänker jag mig visserligen en ale variant (britt) men typ 90% pale ale och 10% karamell (kanske lite vete?) Cahallenger till beska och lite torrhumling, men det kanske är för tråkigt som "bas"
Enbär och poemeransska) t.ex. som grydda?, knappa 3 gram vardera per liter i slutet på koket?
Själv tänker jag mig visserligen en ale variant (britt) men typ 90% pale ale och 10% karamell (kanske lite vete?) Cahallenger till beska och lite torrhumling, men det kanske är för tråkigt som "bas"
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Men jäkla tapatalk. Nu försvann ett jättelångt inlägg. 
Börjar om. Mina sparkar satt visst på fel ställen.
Vad krånglar med pumpen? Vi har bara använt den en gång, men var mycket nöjda.
Jag var själv skeptisk till belgiskt öl tills vi bryggde vår första tripel. Receptet har förbättrats sen dess och jag håller just nu wlp500 som favorit. (Länkar senare, det var nämligen så tapatalk hängde sig.) På systemet finns tyvärr inte många exempel på vad jag uppskattar åt det belgiska hållet. Westmalles och La Trappes triplar är bra. Chimay kan sin sak. Rochefort 8 och 10 är ganska underbara.
Saison, då? Vi bryggde en till sommaren efter mycket enkelt recept som blev dundergod. Den franska jästen slog den belgiska i både smak och utjäsning. Vi jäser just nu en apa med den som nog kan bli fin.
Länkar till blogginlägg om ovanstående följer.
Hoppas du får gnistan åter!
/kalle.
Tripel:
http://foodheadbrewery.blogspot.se/2013 ... i.html?m=1
Saison:
http://foodheadbrewery.blogspot.se/2013 ... n.html?m=1
Saisonapa och rims:
http://foodheadbrewery.blogspot.se/2013 ... s.html?m=1
Börjar om. Mina sparkar satt visst på fel ställen.
Vad krånglar med pumpen? Vi har bara använt den en gång, men var mycket nöjda.
Jag var själv skeptisk till belgiskt öl tills vi bryggde vår första tripel. Receptet har förbättrats sen dess och jag håller just nu wlp500 som favorit. (Länkar senare, det var nämligen så tapatalk hängde sig.) På systemet finns tyvärr inte många exempel på vad jag uppskattar åt det belgiska hållet. Westmalles och La Trappes triplar är bra. Chimay kan sin sak. Rochefort 8 och 10 är ganska underbara.
Saison, då? Vi bryggde en till sommaren efter mycket enkelt recept som blev dundergod. Den franska jästen slog den belgiska i både smak och utjäsning. Vi jäser just nu en apa med den som nog kan bli fin.
Länkar till blogginlägg om ovanstående följer.
Hoppas du får gnistan åter!
/kalle.
Tripel:
http://foodheadbrewery.blogspot.se/2013 ... i.html?m=1
Saison:
http://foodheadbrewery.blogspot.se/2013 ... n.html?m=1
Saisonapa och rims:
http://foodheadbrewery.blogspot.se/2013 ... s.html?m=1
Det enda ja tänkte bidra med här är lite erfarenhet. Jag körde också biab ett tag o det var hemskt drygt åt ryggen. Efter en bryggdag var jag helt slut ärligt talat. Men sen skaffade jag en kylväska med filter o en helt ny värld öppnades upp. Nu kör jag bara satslakning och ryggen är extremt tacksam.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Tack Foodhead 
Pumpen var jag också jättenöjd med! Jag använde den till en simpel version av ett herms system. Den funkade felfritt tills den bokstavligen brann upp under sista bryggningen. Det var rätt mycket vete i den batchen som kan ha bidragit då vörten var ganska trög
Tyvärr verkar länken till eran Saison försvunnit!
Ska nog brygga någonting i stil med eran trippel ändå eftersom det är lättare att uppskatta ett öl man kan modifiera själv.
@ScrotzaN:
Jo jag håller nog med, slutade köra med kylväskan när pumpen la av och började med BIAB eftersom jag i min enfald trodde det skulle vara lättare att lyfta påsen än 30 liter vört. Jag räknade inte med att det skulle vara ett statiskt lyft för att låta vörten rinna ur ordentligt. Det blir nog till att dra fram gamla trofaste till nästa bryggning och ta hjälp av frugan för att lyfta upp vörten efter. Alt skaffa en bättre pump
Pumpen var jag också jättenöjd med! Jag använde den till en simpel version av ett herms system. Den funkade felfritt tills den bokstavligen brann upp under sista bryggningen. Det var rätt mycket vete i den batchen som kan ha bidragit då vörten var ganska trög
Tyvärr verkar länken till eran Saison försvunnit!
Ska nog brygga någonting i stil med eran trippel ändå eftersom det är lättare att uppskatta ett öl man kan modifiera själv.
@ScrotzaN:
Jo jag håller nog med, slutade köra med kylväskan när pumpen la av och började med BIAB eftersom jag i min enfald trodde det skulle vara lättare att lyfta påsen än 30 liter vört. Jag räknade inte med att det skulle vara ett statiskt lyft för att låta vörten rinna ur ordentligt. Det blir nog till att dra fram gamla trofaste till nästa bryggning och ta hjälp av frugan för att lyfta upp vörten efter. Alt skaffa en bättre pump
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Japp där är boven, fast betydligt snabbare att få hem från UK för ungefär samma peng