Dåligt rull i koket. Funkar detta ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare

Dåligt rull i koket. Funkar detta ?

Inlägg av Mörtsjön »

Hej !

Besviken som tusan är man. Nyinköpt 25 liters kastrull från Humlegården. Provade den på min keramikhäll. Fullständigt meningslös spis. Läste på forum här och där att induktionplatta från Kjell o Co funkade bra även med 30 liters. Beställd och fick den levererad idag. Provade att hälla på 19 liter 47 gradigt vatten. Lock på. 1 timma tog det sen började det koka fint. Av med locket och 1 minut senare så var det bara sjudande. I med en 470 w grilltändare också. Nja lite bättre. Har även provat med ett liggunderlag runt kastrull men det blev ingen skillnad.

Nu till de mer erfarna bryggarna.
Kolla denna film och döm själva. Går det att koka vört med detta eller ? - Tips mottages gärna :-)

http://youtu.be/ddVC7Wb_wq8

Med vänlig hälsning
Kenneth Reineborn - Mörtsjön.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Dåligt rull i koket. Funkar detta ?

Inlägg av Bee »

Det är ett rullande kok. Inte ett fantastiskt rullande kok men gott och väl tillräckligt. Egentligen räcker det med en rörelse i vörten. Rullningens funktion är att föra upp vätskan till ytan och hjälpa till att avdunsta DMS. Sen har man ju sämre maillard reaktioner vid lägre temperatur men det kanske man inte alltid vill ha. Isåfall kan man ta en mindre mängd vört i en kastrull bredvid och stormkoka.
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mörtsjön »

Tack tack - Där räddade du min bryggar dag - Då kör jag :D
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag kokar upp till 45 liter med kjells 2k och grilltändare på 835w. Claes ohlson liggunderlag som isolering. Ingen dms och ca 4-5 liter avdunsting per timme (beror på mängd vätska såklart). Inget vrålkok men hel ok tycker jag.
Har även monstergrilltändaren från humle.se på 3.2kw men den löser ut propparna i proppskåpet...
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mörtsjön »

Lindh skrev:Jag kokar upp till 45 liter med kjells 2k och grilltändare på 835w. Claes ohlson liggunderlag som isolering. Ingen dms och ca 4-5 liter avdunsting per timme (beror på mängd vätska såklart). Inget vrålkok men hel ok tycker jag.
Har även monstergrilltändaren från humle.se på 3.2kw men den löser ut propparna i proppskåpet...
Tack för tipset om den där monstergrilltändaren. Har 16 A säkrat på en del ställen så den kommer nog sätta sprätt i koket.
Det funkade bra idag. Vört rullar mer än vatten, måste va sockret kanske.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag skulle inte koka mindre än 30 liter med 3,2kw. Det blir för kraftigt kok helt enkelt.
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mörtsjön »

Lindh skrev:Jag skulle inte koka mindre än 30 liter med 3,2kw. Det blir för kraftigt kok helt enkelt.
Sant. Eftersom jag fick ett OK rullkok på min befintliga så borde en 800-900 w räcka fint.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Tycker ändå att du ska köra med liggunderlag runt om ifall du inte tycker det är för meckigt. Det gör skillnad, även om det kan vara svårt att bevisa. Beräkna går om man orkar.
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mörtsjön »

BergkvaraBolaget skrev:Tycker ändå att du ska köra med liggunderlag runt om ifall du inte tycker det är för meckigt. Det gör skillnad, även om det kan vara svårt att bevisa. Beräkna går om man orkar.
Jo, jag körde med liggunderlag under koket sen när jag bryggde. Kan ha gjort skillnad då jag fick helt OK rull.
Skriv svar