Jag försöker lista ut hur jag ska kunna brygga min "öde ö" bitter från sydvästra England, Uley Bitter från Uley Brewery.
Det här har jag skrapat ihop från deras hemsida :
Malt:
Maris Otter (duh), och "roasted crystal malt". Tror ni detta är en mörkare crystal?
Mäskningen:
De skriver att vattnet värms till 73C innan malten blandas ner. Om jag siktar på en mäsktemp på 73C i Beersmith så hamnar jag på 66.3C - skulle ni gissa att deras mycket större system landar ungefär lika, högre eller möjligtvis lägre?
Humle och kok:
Challenger, Fuggle och Goldings. "The hopped wort is boiled for over an hour, and Second Hops, for aroma, are added. The heat is turned off, and the hops are allowed to settle in the copper, forming a natural filter bed."
Tror ni att de menar bittergiva på 60 och sedan flamout? Låter märkligt. Jag kanske överanalyserar texten?
Står också på annan plats "Fuggles and Goldings are our main hops, the one for aroma and the other for taste." men det verkar ju bara vara två givor totalt.
OG är 1040 och ölen är 4%. Den är kopparfärgad, i mina ögon-mått är den ca 21-24 EBC, men svårt att säga.
Tacksam om någon har idéer på detta.
Recept-hjälp
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt: