Söker min akilles-häl!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Söker min akilles-häl!

Inlägg av Grindcrusher »

Varning för vägg av text nedan!! :oops:

God afton. Jag efterlyser lite mentorskap i den här tråden, efter en lika lång dags hårt grubblande på gårdagens bryggning. Om någon kan ge lite feedback på min process så vore det extremt uppskattat. Jag har hittills bara bryggt 4 tunnor och har fortfarande massor att lära. Försöker också få koll på min egen utrustning vilket också känns huvudkliande svårt just idag.

Min effektivitet hamnade på drygt 60% igår, och det känns som ett stort nederlag.

Krossning:
Använde min MonsterMill2 första gången igår. Hade ett helvete att få bort metall-fliset, tror jag lyckades få bort allt med hjälp av 2,5kg ris.
Ställde in den med bladmått på ca 1,1mm vilket är fabriksinställningen vad jag förstått. Körde all malt en vända.

Fundering:
Är detta verkligen en bra inställning? Läst att vissa dubbelkrossar malten? Jag skjuter från höften här...

Mäskning:
Mäskade 3,9 kg malt och 10l vatten i en patina 30l, isolerad med 2,5 lager liggunderlag. Börjar med att fylla på med vatten från vattenkokaren, först 100grader, sedan ner på 80grader och sedan sista litrarna blandat kallvatten med vattenkokar-vatten tills jag hamnar på rätt temperatur. Häller i malten och rör om frenetiskt. Landar exakt på 67, vilket är måltemperaturen. Eftersom jag tidigare haft problem med snabbt temperaturfall har jag kört plattan under kastrullen på 1an (av6, gammal spis) för att hjälpa till. Den här gången lät jag tunnan stå utan omrörning i ca 45minuter, så länge termometern visade 66-67, eftersom jag har rätt mycket tomrum i toppen på tunnan och inte vill släppa ut ångan i onödan. Efter 45minuter rörde jag om och tog ett prov för att göra jod-test, vilket i princip visade pyttelite svart. Jag gjorde om processen efter en kvart och hittade inga spår av färgning, så jag antog att all stärkelse var konverterad.
Vid de tillfällen jag rörde om visade sig temperaturen pendla rejält mellan 60 och 75 grader. Termometern landade vid alla tillfällen på 70, så sista biten mätte jag 70grader.

Information som jag inte vet hur jag ska använda:
1. Jag tog ett pH-test vilket visade ca5,5. Gissar att lite mäsk på en tallrik anpassar sig till rumstemperatur ganska snabbt va? Inte räknat med temperaturavvikelser i pH-testet.
2. Jag har mätt deadspace på patinan, som vad jag förstår är volymen i botten på tunnan under kranen, till 3L. Vet inte hur/om detta påverkar mäskningen?

Samtidigt som jag mäskar värmer jag lakvatten till 75 i en 25liters biltema-kastrull, med hjälp av en doppvärmare.

Lakningen:
Jag tippar kastrullen bakåt och skruvar i bazooka-filtret med maltbädden i. Inte för att jag glömt sätta i det, utan för att tidigare sessioner har filtret satt igen redan från mäskning. Det går bra, men är varmt om händerna. :P
Låter kastrullen stå i en kvart så maltbädden får sätta sig.

Medan jag väntar spänner jag upp med en tråd och lite nypor ett rivjärn (!!) ovanför maltbädden. Kranen på biltema-kastrullen är precis ovanför rivjärnet, så att jag kan tappa ut lakvatten ur biltema-kastrullen, ner på rivjärnet, som sprinklar vattnet på maltbädden under.
De första 2-4 litrarna får recirkuleras, sen flyter allt på väldigt fint. Den här gången försökte jag laka saktare än förra gången. Har svårt att uppskatta men jag fick ut 19l på lite över en timme gissar jag?

Några funderingar :
1. Jag flyttar aldrig på kranen/rivjärnet. Lakvattnet fylls hela tiden på på samma plats, i den "bakre" änden av kastrullen.
2. Vid 10l, 13l, 17l och 19l stannade jag för att kolla SG. Jag tog ett prov med hydrometer, tog temperaturen på provet och knappade in detta på Brewers friend för att få en justering för temperatur. Min vört kommer ut vid ca 55grader och när jag mätt upp 1.000@55=1.011@20 vid 19l blev jag nervös och avbröt lakningen. Detta gissar jag var ett misstag?

Kok:
Häller av den blöta draven i en plasttunna och svabbar ur Patinan snabbt. Häller tillbaka vörten i Patinan och kokar upp på spisen. 90minuter kok. Kokar bort ca 6l på den tiden, toppade upp till totalt 22l under kok, med vatten från vattenkokaren, men hamnade med 15liter i tunnan. Det sista grumset lämnade jag kvar i kastrullen, gissar att det kan vara någon liter i värsta fall, så kanske 16 kvar i kastrullen efter kok. Kylde med kylspiral, gjorde whirlpool, tappade ut igenom ett siltyg jag spänt över jästunnan.

Funderingar:
Häller ni ut vört med coldbreak(?) i eller försöker ni lämna det kvar i kastrullen? Jag förlorade kanske någon liter som blev kvar i kastrullen.
Nästa gång ska jag koka humlen i humlepåsar, för att få mindre tjaffs i botten på kastrullen.

Den här gången försökte jag kompensera det låga utbytet med att minska volymen, men jag är helt klart lite nedslagen av hur dåligt det utbyte jag får. Antar att det är en kombination av flera saker, gissar krossningen och mäskningen?

Sitter i övrigt i funderingsstadiet till att bygga ett separat mäsk/lakningskärl, så jag kan laka rätt ner i kastrullen. Har bara inte bestämt mig för vilken väg jag skall gå eller vilken lösning som är "bäst". Alla tips välkomna.

VM i lång post. Flytta den gärna om jag lagt den fel.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Söker min akilles-häl!

Inlägg av ekstedt »

Efter att ha skummat igenom ditt inlägg dristar jag mig att påstå att din akilleshäl är att du fokuserar för mycket på detaljer i stället för helheten, att du inte ser skogen för alla träd, att du silar mygg & sväljer kameler, att du plockar päron i stället för äpplen etc. Börja med att förenkla din bryggprocedur och lär dig brygga goda öl som du är hyfsat nöjd med (du kanske redan har kommit dit). Därefter försöker du identifiera svagheter i dina öl och vilka förbättringar du kan göra i din process för att åtgärda dessa svagheter. Här kan du få viss hjälp av att låta SHBF:s domare bedöma dina öl vilket är gratis för medlemmar i SHBF. Du kan även låta andra hembryggare komma med respons.

I processen med att förbättra dina öl är det viktigt att fokusera på en eller max ett par saker i taget, annars är det hopplöst att utvärdera vilka förändringar som gav effekt, och vilka som var meningslösa eller till och med dåliga. Just nu verkar du plocka in varenda litet tänkbart moment som du har läst om någonstans.

Din förmåga att gräva ner sig i detaljer kan vara en tillgång på sikt, men just nu tror jag den kan vara lite hämmande. För en motvikt, låt mig berätta om min egen process som jag har bryggt 120-ish satser med till dags datum, och som oftast ger bra eller mycket bra öl, varav några har blivit prisbelönta.

Jag köper färdigkrossad basmalt i så stor utsträckning som möjligt, övrig malt krossar jag med en Coronakvarn vars inställning jag aldrig har ändrat på. Detta ger mig ett hyfsat stabilt utbyte på 65-70 % vilket jag inte ser någon anledning till att försöka jiddra med.

Jag mäskar och lakar hink-i-hink utan isolering och brukar tappa 1-2 grader under en timma. Jag skippar utmäskning och recirkulerar och lakar direkt. Jag har aldrig tagit något pH-prov, och jag kollar heller inte SG någon gång under lakningen. När jag gör svagare öl under OG 1050 brukar jag avbryta lakningen något tidigare än annars.

Under koket är det enda diskutabla momentet att jag brukar skumma av innan första humlegivan åker i. Jag använder inte kokpåsar. Jag bergänsar mina hulegivor till 60 minuter 20 minuter och kokslutet.

Jag skippar whirlpool och jag kyler med kopparspiral i 10-30 minuter (beroende på årstid) ner till önskad temperatur. Sedan silar jag genom saftsil ner i hinken. Sedan tillsätter jag jästen (jag rehydrerar ej torrjäst, brukar sparka igång flytande dito med en enliters förkultur två dagar innan bryggdagen) alternativt återanvänder jästkakan från en tidigare bryggning (utan tvättning).

Jag jäser tills bubblandet saktar ner till 1-2 ggr/minut, och därefter ger jag ölet (minst) lika mycket tid till innan jag flasktappar. Om jag vill återanvända jästkakan eller torrhumla tappar jag om till nytt kärl, annars inte. Jag tar endast SG-prov efter koket och i samband med flasktappningen.

Vid flasktappningen kokar jag sockerlag som jag blandar under omrörning med ölet i ett separat tappningskärl. Flaskorna desinficeras med StarSan.

Detta är själva grundprocessenm, sedan får jag naturligtvis göra speciella anpassningar ibland för specifika öl. VIsst finns det utrymme för förbättringar, men jag tar en sak i taget, och just nu är det whirlpool jag funderar på, i synnerhet för humliga öl.

Detta var kanske inte den respons du önskade, men det var mitt uppriktiga svar i alla fall.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Jag köper färdigkrossad basmalt i så stor utsträckning som möjligt, övrig malt krossar jag med en Coronakvarn vars inställning jag aldrig har ändrat på. Detta ger mig ett hyfsat stabilt utbyte på 65-70 % vilket jag inte ser någon anledning till att försöka jiddra med.

Jag mäskar och lakar hink-i-hink utan isolering och brukar tappa 1-2 grader under en timma. Jag skippar utmäskning och recirkulerar och lakar direkt. Jag har aldrig tagit något pH-prov, och jag kollar heller inte SG någon gång under lakningen. När jag gör svagare öl under OG 1050 brukar jag avbryta lakningen något tidigare än annars.

Under koket är det enda diskutabla momentet att jag brukar skumma av innan första humlegivan åker i. Jag använder inte kokpåsar. Jag bergänsar mina hulegivor till 60 minuter 20 minuter och kokslutet.

Jag skippar whirlpool och jag kyler med kopparspiral i 10-30 minuter (beroende på årstid) ner till önskad temperatur. Sedan silar jag genom saftsil ner i hinken. Sedan tillsätter jag jästen (jag rehydrerar ej torrjäst, brukar sparka igång flytande dito med en enliters förkultur två dagar innan bryggdagen) alternativt återanvänder jästkakan från en tidigare bryggning (utan tvättning).

Hej

Ungefär så gör jag oxså, jag tycker att det börjar bli lite för mycket nu med vår bryggning, det blir allt mer avancerat med whirlpool dit och HSA dit, det verkar snart som våra kök har blivit "riktiga bryggerier".
Vi glömmer ju nästan av att det skall va roligt att brygga uppslukade av salter samt olika PH:n

missförstå mej rätt, det är bra med utveckling, men det får inte bli för "labmässigt" att brygga

Därför var det roligt att läsa ditt inlägg ekstedt, så brygger jag och dom flesta av ölen smakar mycket bra, inte alla alltid, men tillräckligt ofta

Bo
PET
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av PET »

Tyvärr har jag inte alls kunskaper nog för att kunna identifiera vad som kan förbättras i din process - får lämna det till andra.

Kommenterar mest för att jag tycker att de två kommentarerna ovan är trista. Blir antagligen lite extra trött eftersom jag sett liknande tendenser även i andra hobbyforum och om jag helt missförstått era intentioner med svaren så ber jag om ursäkt på förhand ... MEN:

Tipset om att utgå från det enkla och sedan prova sig fram verkar förstås sunt men jag har oerhört svårt att tro att inte trådskaparen själv inser att så vore fallet. Tvärtom får jag uppfattningen att trådskaparen läst på imponerande mycket för att undvika misstag som andra redan begått.

Min poäng är att det måste vara helt upp till var och en hur man går in i en ny hobby utan att mötas av den här typen av respons. Om någon hellre sitter på McDonalds och diskuterar materialet i fälgarna på sin vätternrunda-cykel istället för att träna är det alltså inte upp till mig att ha någon åsikt om. Om någon inte känner för att göra 2000 extraktbryggningar innan den första helmaltsbryggningen eller (gud förbjude) vill vattenbehandla redan första bryggningen så mår väl denne ha all rätt i världen att göra det? Känner man för att investera i/bygga en massa kul utrusning redan innan man börjar brygga så gör man det etc. Det är förstås lika OK som att någon inte utvecklar sitt utövande så mycket alls efter 120 repetitioner.

Och nej - jag känner mig inte själv träffad - har själv börjat lite enklare ungefär som de båda respondenterna tycks anse är den äkta vägen. Och nej jag cyklar faktiskt inte heller ;)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag håller nog med samtliga tidigare kommentarer. Jag har en tendens att grotta-ner mig i detaljer men vill att det ska vara roligt att brygga. Därför har jag valt att fokusera på de bitarna jag tycker är roligast (dvs avvakta med vattenbehandling eller skita i att mäta pH), "whatever floats your boat"... MEN, såfort man kommit till en punkt när man inte får utmaning längre så är det roligt att finslipa tekniken.

Angående effektivitet så skuta jaga höga siffror. Hamnar du mellan 70-80% så ska du vara nöjd tycker jag. För oss hembryggare spelar ekonomin mellan 75 till 80% ingen roll (typ 5 kr) men för Spendrups blir det stora siffror och allt under 85% är undermåligt för dem. Jag har läst att ca 75% är optimalt om man vill ha bra smak från malten eftersom du får mer malt per liter öl i den färdiga produkten. Men framförallt det du ska sträva efter är att få likvärdiga procenttal varje gång du brygger så du kan förutspå OG ner i jäshinken.
Dubbelkrossa har jag aldrig gjort. Det låter tråkigt =) Försök få hela skal och mindre bitar av kärnan, så lite mjöl som möjligt och mixade skal försvårar lakningen.
Jodtest görs utan några maltpartiklar, enbart vätska. En mäskning är sällan under en timme så chilla med en öl tills det är klart. Det kan uppstå värmefickor i mäsken men inte så kraftiga du skriver om. Blanda runt mäskvattnet innan inmäskning så det är jämn temp, rör i malten i 2-3 omgångar och rör i 15-20 sekunder. Det borde räcka. Sen kan du röra om 1-2 ggr under "mäsktimmen", det borde räcka. Jag skulle gissa att tomrummet i din kastrull är boven i dramat angående temperaturfall, du kan testa med kylväska eller isolerad hink-i-hink och se om problemet försvinner. 75c vill du inte ha i mitten av din mäskning utan endast när du är klar, annars tar du död på enzymerna som ska konvertera stärkelsen till socker. Gärna inte över 68c om det går (beroende på öltyp såklart, gäller inte svarta öl).
Deadspace har du inte med en Bazookascreen. Har du en falskbotten (en platta med 300 hål som täcker hela botten och står upp med fötter ca 3cm från botten) så har du deadspace. Eller mellan de två hinkarna i hink-i-hink-lak/mäskkärl. Deadspace påverkar inte mäskningen men bör räknas med i totala lakvattnet eftersom det recirkuleras först när du ska laka.
Jag undrar om du inte har för lite mäsk för din 30-literskastrull. Kan vara att din maltbädd inte är tillräckligt hög utan för bred för att fungera bra som filter. Har du testat att satslaka en gång istället för flödeslakning? Om du kan tippa hela mäsken så du kommer åt botten av kastrullen så låter det lite för brett kontra högt. Mina mäskar brukar fylla mäsk/laktunnan.
Din lakning låter för kall för att du ska få ut tillräckligt med socker. Det är bra om du håller 75c i lakbädden.
Jag har aldrig upplevt att jag lakat ut för mycket och orkar inte ta SG-prov på lakningen. Jag lakar ut så mycket jag vill ha som pre-boil och kör bara. Inga tanniner hittils.
När du häller din vört fram och tillbaka mellan kastrullen kan du med fördel göra den med en tappkran och silikonslang så ökar du hållbarheten på din färdiga öl och undviker eventuellt kartongsmak pga oxidering.
Jag toppar aldrig upp med vatten utan samlar tillräckligt med pre-boil-volume för att landa rätt. Kokar du bort för mycket ändå så kokar du för kraftigt.
Du gör helt rätt i att skippa sista grumset efter whirlopool. Mängd beror på hur bra du recirkulerat vid lakningen och om du använt humlepellets eller kottar.
När jag får till en bra whirlpool så lämnar jag 1-3 liter junk (beroende på batchsize) i botten om inte silas. Gör jag en humlestinn öl så brukar jag hälla rubbet i silduken.
Att laka ner i kastrullen om det går är perfekt. Man slipper flytta vörten och du kan sätta igång plattan 30 minuter tidigare så det kokar lagom till du lakat klart. Rekommenderas.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag uppskattar all respons. Verkligen stort tack.
Har ingen prestige i mitt bryggande, vilket jag tycker är uppenbart. All respons jag kan få mottages varmhjärtat. Det är extremt intressant att läsa hur ni andra gör!

Jag kan också mycket väl se Herr Ekstedts poäng. Samtidigt är det en omöjlighet att på ett par månader suga upp all information, sedan på en månad översätta all teoretisk information till praktiskt kunnande, och veta vad som är viktigt, och hur viktigt det är, och varför det är viktigt. Jag har inga referenser förutom teori, och jag tar hela tiden två steg fram, ett steg bak.

Dessutom har alla som brygger sina egna erfarenheter och åsikter. Det är ibland väldigt svårt att sålla i denna information. Tråden jag skrev i om förkultur är ett bra exempel. Någon tycker att 1l starter på en svag öl är på tok för mycket. Någon tycker inte det. Alla jäst-kalkulatorer säger något annat. I slutändan måste jag skaffa min egen åsikt och framförallt erfarenhet, med hjälp av detta underbara hav av information.

Precis som PET skriver så har vi alla olika ambitioner och olika sätt att se på bryggandet. En väldigt hög ambition i lag med en smått excentrisk personlighet gör att jag själv gärna läser om allt, och försöker förstå allt, för att kanske sålla fram det viktigaste och adressera det först och det mindre viktiga senare. Vattenbehandligen står på tur, men eftersom Gävles vatten verkar vara skapligt för ale har jag valt att vänta.

Just nu vill jag förstå varför mitt utbyte fastnar vid 60%. Kanske inte så mycket av ekonomiska själ, men mest av allt av känslan att jag inte vet varför, och vill förstå varför det blir 60%. Känslan är att jag gör något fel, som jag inte vet vad det är. Att något påverkar utbytet som jag inte vet hur jag skall adressera.

I övrigt tror jag, efter att ha bryggt en till sats på 60% igår med väldigt(!) flaxig mäskning, att jag ska överge min mäsk och laknings-annordning för att konvertera en kylbox. Någon som har några tips? Bästa kylboxen? Bazooka, falskbotten eller manifold? :D

Lindh;
Din lakning låter för kall för att du ska få ut tillräckligt med socker. Det är bra om du håller 75c i lakbädden.
Jag prövade laka med 78gradigt vatten igår, samt ha locket på så mycket som det gick för att hålla temp. Tror det kom ut runt 60grader i andra änden ändå. Ska ta tempen på maltbädden nästa gång. :wink:
Jag undrar om du inte har för lite mäsk för din 30-literskastrull. Kan vara att din maltbädd inte är tillräckligt hög utan för bred för att fungera bra som filter. Har du testat att satslaka en gång istället för flödeslakning? Om du kan tippa hela mäsken så du kommer åt botten av kastrullen så låter det lite för brett kontra högt. Mina mäskar brukar fylla mäsk/laktunnan.
Jag har mäskat 2,5l/kg malt och det blir inte så mycket i en 30l patina. Brygger svag öl, ca4kilo malt och 10l vatten. Gissar att du har rätt i att detta är en faktor. Kanske skulle prova satslakning istället.
Deadspace har du inte med en Bazookascreen. Har du en falskbotten (en platta med 300 hål som täcker hela botten och står upp med fötter ca 3cm från botten) så har du deadspace.
Är inte deadspace området i botten på kastrullen, under kranen? Jag är förvirrad. Under min avrinning på patinan (bazookafiltret) ryms 3L i alla fall. Jag trodde en del av sockret kunde fastna där i botten och inte lakas ur, men jag kanske har missförstått.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Grindcrusher skrev:
Jag kan också mycket väl se Herr Ekstedts poäng. Samtidigt är det en omöjlighet att på ett par månader suga upp all information, sedan på en månad översätta all teoretisk information till praktiskt kunnande, och veta vad som är viktigt, och hur viktigt det är, och varför det är viktigt. Jag har inga referenser förutom teori, och jag tar hela tiden två steg fram, ett steg bak.

Dessutom har alla som brygger sina egna erfarenheter och åsikter. Det är ibland väldigt svårt att sålla i denna information. Tråden jag skrev i om förkultur är ett bra exempel. Någon tycker att 1l starter på en svag öl är på tok för mycket. Någon tycker inte det. Alla jäst-kalkulatorer säger något annat. I slutändan måste jag skaffa min egen åsikt och framförallt erfarenhet, med hjälp av detta underbara hav av information.
Precis! Det finns inte alltid något exakt svar på vad som är rätt i alla lägen, av olika skäl. Ibland handlar det ju om personliga preferenser, så det går inte bara att läsa sig till hur man ska göra, man måste prova själv också. Och i den processen tror jag det är en fördel om man håller sin process så enkel som möjligt inledningsvis. Eller som Einstein påstås ha sagt "Make things as simple as possible, but no simpler".

Hur detta rent praktiskt ska gå till är förstås svårare, men ett tips är ändå att inledningsvis vara lite mer restriktiv med att införa moment i bryggprocessen, om det inte finns tydliga skäl som väger för. Och att vara skeptisk mot saker som påstås i forum. Om somliga hävdar att ett visst moment är viktigt medan andra hävdar att det inte alls är viktigt, så är nog en bra preliminär bedömning att det förmodligen inte är särskilt viktigt.

Jag tror också att det är bättre att i första hand utgå från ett fåtal etablerade källor för kunskaper än ett forum. Boken "How to brew" av John Palmer har jag haft mycket nytta av, även om jag inte följer hans metod slaviskt (rehydrering av torrjäst exempelvis). Det finns även en del bloggare som har skrivit bra "nybörjarkurser", exempelvis Martin Jonsson (martinj.net) som är en mycket duktig hembryggare med samma höga ambitionsnivå som du själv.

Det verkar vara en bra strategi att ta ett helhetsgrepp på mäskning och lakning. Här finns det lite olika varianter, och du kan vara trygg med att det nog funkar oavsett vad du väljer. Välj i stället efter vad du tycker verkar passa dig. Själv valde jag när det begav sig hink i hink-lösningen eftersom det innebar att jag slapp mekande med kopplingar och dylikt, även om det var extremt tråkigt att borra drygt 600 hål.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Tänkte bara skriva, utifall någon läser tråden och sitter i liknande utbytes-problematik, att sedan jag bytte mäskningskastrull till biltemas gick mitt utbyte upp till 71%. Det var antagligen som Lindh misstänkte höjden på maltbädden som spökade.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Jag har följt tråden. Kul att du återkommer med din lösning. Jag har fått enormt dåligt utbyte själv sen jag bytte från saftsil till hink-i-hink. Jag kör flödeslakning. Funderar på att prova satslakning. Jag brygger små satser på ca 4 liter. Jag använder 5 liters hinkar, så de är höga och inte breda.

Det blir problem inför nästa recept när jag ska prova en ny teknik (satslakning) som jag hoppas få bättre utbyte från, det kan bli för alkoholstarkt om jag räknar med ett dåligt utbyte, men får ett högre och vice versa. Får räkna med vad bästa och sämsta gissat utbyte kan bli och sikta mitt emellan.

Mina två senaste landade på 52% och 55%.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Saltakatten skrev:Jag har följt tråden. Kul att du återkommer med din lösning. Jag har fått enormt dåligt utbyte själv sen jag bytte från saftsil till hink-i-hink. Jag kör flödeslakning. Funderar på att prova satslakning. Jag brygger små satser på ca 4 liter. Jag använder 5 liters hinkar, så de är höga och inte breda.

Det blir problem inför nästa recept när jag ska prova en ny teknik (satslakning) som jag hoppas få bättre utbyte från, det kan bli för alkoholstarkt om jag räknar med ett dåligt utbyte, men får ett högre och vice versa. Får räkna med vad bästa och sämsta gissat utbyte kan bli och sikta mitt emellan.

Mina två senaste landade på 52% och 55%.
Frustrerande att använda samma teknik som andra gör, och ändå inte få ett "normalt" utbyte. Jag satt också i tankarna att prova satslakning, om så bara för att jämföra. Skriv gärna sen och berätta vad skillnaden blev.

Receptmässigt kunde du kanske skissa på tre olika recept, baserade på tre olika utbyten, mäta preboil och sedan använda rätt humlegivor/volym för att hålla balansen i receptet. Jag har gjort så en gång. Tyvärr mätte jag preboil gravity fel och öste i på tok för mycket humle. Det straffar sig att vara optimistisk. Hehe.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Vi har hållit oss till våra gamla hinkar i snart 5 år nu och har inte ändrat processen speciellt mycket, utan mest förfinat den.
Vi dubbelkrossar malten, först på 1.7mm och sedan på 1.2mm, förut körde vi en gång på 1.3mm, vilket inte var speciellt bra.
Annars är det standard 2.5l/kg på de flesta brygderna (om det inte är stegmäskning då vi ofta landar över 3l/kg).
Flödeslakning på ca 2 minuter/liter med 75-78-gradigt vatten, ingen utmäskning.

Vi snittar 70% på total effektivitet (inkl kok, bortfall av humlerester, varmdruv etc.). Igår hade vi en öl på 68% och en på 72%. Som mest har vi hamnat på 80% och lägst runt 50%, trots samma process där skillnaden har varit maltbasen. Komplex maltbas med höga målvärden gav sämre utbyte än en mindre komplex maltbas med lägre målvärden.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej
martinb skrev:Flödeslakning på ca 2 minuter/liter med 75-78-gradigt vatten, ingen utmäskning.
Det var ett högt flöde tycker jag. Min flödes lakning efter års testning brukar ligga på 0,45 liter/min

Bo
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

2 minuter/liter = 0,5 liter/minut
Skriv svar