Projektarbete hjälp!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Projektarbete hjälp!
Hej!
Vi är fyra killar som ska försöka oss på att brygga Öl som projektarbete.
Vi har ingen tidigare erfarenhet av öl-bryggning, men vi har försökt läsa på så mycket vi kunnat.
Som vi har förstått det är en Ale enklare att brygga en Lager, så vi tänkte börja med en Ale och sedan eventuellt även försöka brygga en lager.
Vi tror vi har rätt ut vilken utrustning vi behöver och tillväga gångs sätt. Det vi skulle vilja ha hjälp med är att få fram ett bra och hyfsat enkelt recept.
Vi hittade ett engelskt recept som vi tyckte verkade bra, vi över satte det till svenska och tänkte posta det här för att få veta om det är vettigt.
Annars får ni gärna visa ett bra och enkelt recept på en enkel Ale som är hyfsat lättdrycken.
Här kommer receptet:
Krossa och koka i (1.9 L) (65.5°C) water i 30 min
(57 g) 55°L British crystal malt
(57 g) British chocolate malt
(28 g) British black malt
Sila ner i kastrullen
(1.9 L) vatten (65.5°C). fyll upp till (5.7 L) total volym.
Koka upp, ta bort från spisen.
Lägg i:
(2.6 kg) Muntons light DME
(23 g) Target (snabela) 8% AA (6.5 HBU) (Humle)
Koka
Fyll upp yill (9.5 L). Koka i 45 minuter
Lägg sedan i:
(14 g) East Kent Goldings (Smakhumle)
(5 ml) Irish moss
Koka i 15 minuter
Kyl i 15 minuter
Häll i i jäskärlet och fyll upp till 19,5 liter.
När temperaturen är under 21 C häll i jästen ( Wyeast’s 1098 British Ale yeast)
Jäs i 7 dagar
Flytta sedan ölen till sekundärjäsningen och jäs i cirka veckor
Tappa ölet på flaska när jäsningen är klar, tillsammans med, 2 kryddmott soker(lag) per flaska..
Tack på förhand.
Vi är fyra killar som ska försöka oss på att brygga Öl som projektarbete.
Vi har ingen tidigare erfarenhet av öl-bryggning, men vi har försökt läsa på så mycket vi kunnat.
Som vi har förstått det är en Ale enklare att brygga en Lager, så vi tänkte börja med en Ale och sedan eventuellt även försöka brygga en lager.
Vi tror vi har rätt ut vilken utrustning vi behöver och tillväga gångs sätt. Det vi skulle vilja ha hjälp med är att få fram ett bra och hyfsat enkelt recept.
Vi hittade ett engelskt recept som vi tyckte verkade bra, vi över satte det till svenska och tänkte posta det här för att få veta om det är vettigt.
Annars får ni gärna visa ett bra och enkelt recept på en enkel Ale som är hyfsat lättdrycken.
Här kommer receptet:
Krossa och koka i (1.9 L) (65.5°C) water i 30 min
(57 g) 55°L British crystal malt
(57 g) British chocolate malt
(28 g) British black malt
Sila ner i kastrullen
(1.9 L) vatten (65.5°C). fyll upp till (5.7 L) total volym.
Koka upp, ta bort från spisen.
Lägg i:
(2.6 kg) Muntons light DME
(23 g) Target (snabela) 8% AA (6.5 HBU) (Humle)
Koka
Fyll upp yill (9.5 L). Koka i 45 minuter
Lägg sedan i:
(14 g) East Kent Goldings (Smakhumle)
(5 ml) Irish moss
Koka i 15 minuter
Kyl i 15 minuter
Häll i i jäskärlet och fyll upp till 19,5 liter.
När temperaturen är under 21 C häll i jästen ( Wyeast’s 1098 British Ale yeast)
Jäs i 7 dagar
Flytta sedan ölen till sekundärjäsningen och jäs i cirka veckor
Tappa ölet på flaska när jäsningen är klar, tillsammans med, 2 kryddmott soker(lag) per flaska..
Tack på förhand.
Re: Projektarbete hjälp!
Om man söker på projektarbete hittar man denna: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=6730
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Länken Jonas tar upp, med samtliga inlägg därunder och övriga länkar som kommer där är en bra start.
Ni kan också läsa här:
http://beersweden.forumflash.com/index. ... gning-101/
Samt gratisboken på nätet (engelska):
http://www.howtobrew.com/intro.html
Det viktigaste är nog inte ert recept, utan att ni kommer fram till vad det är projektarbetet går ut på, vilken slutsats tror ni att ni vill presentera och jobba efter, samt ha klargjort detta med skolan och fått ett OK innan ni drar igång.
Ni kan också läsa här:
Det viktigaste är nog inte ert recept, utan att ni kommer fram till vad det är projektarbetet går ut på, vilken slutsats tror ni att ni vill presentera och jobba efter, samt ha klargjort detta med skolan och fått ett OK innan ni drar igång.
Janne gnoff Berglund skrev:Länken Jonas tar upp, med samtliga inlägg därunder och övriga länkar som kommer där är en bra start.
Ni kan också läsa här:
Okej för det är nämligen vår största fråga, receptet, det är där vi känner oss lite osäkra!
Vi har fått OK av skolan och vi vet hur vi ska presentera vårt arbete. Eftersom vi går natur kommer vi koppla det till de kemiska processerna i bryggningen och det ska nog inte vara några problem. Så som sagt är vi mest osäkra på receptet! Vore bra och veta om detta recept är något att satsa på och om man kan få ut ett OK öl av det.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Det är nästan så att man inte behöver söka - den är pinnad överst i denna forumkategori.Jonas skrev:Om man söker på projektarbete hittar man denna: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=6730
My hope is hops
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Re: Sv: Projektarbete hjälp!
Ni kommer att behöva underlag för arbetet.
Bra böcker i ämnet:
How to brew av John Palmer - ger er en praktiskt och teoretisk överblick på både nybörjar och lite högre nivå.
Yeast av Chris White och Jamil Z. - Antagligen den viktigaste boken för ert arbete.
Och kom ihåg att ölbryggning passar bättre in under ämnet mikrobiologi än kemi...
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Bra böcker i ämnet:
How to brew av John Palmer - ger er en praktiskt och teoretisk överblick på både nybörjar och lite högre nivå.
Yeast av Chris White och Jamil Z. - Antagligen den viktigaste boken för ert arbete.
Och kom ihåg att ölbryggning passar bättre in under ämnet mikrobiologi än kemi...
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Det finns inget behov av att flytta till ett annat kärl för sekundärjäsningen. Låter ölet ligga kvar i primären tills det är dags att buteljera istället. Ang. Receptet så såg det väl ut o fungera men inget jag personligen tycker e speciellt intressant. Vad vill ni göra för öl?
http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN skrev:Det finns inget behov av att flytta till ett annat kärl för sekundärjäsningen. Låter ölet ligga kvar i primären tills det är dags att buteljera istället. Ang. Receptet så såg det väl ut o fungera men inget jag personligen tycker e speciellt intressant. Vad vill ni göra för öl?
Hej tack för att du vill hjälpa oss!
För att svara på vilken öl vi vill göra skulle vi vilja göra en Öl som inte är allt för avancerad och hyffsat lättdrucken. Från vad vi har förstått börjar de flesta med att brygga en Pale Ale. Vi skulle bli mycket tacksamma om vi kunde få ett förslag på ett recept på en inte för avancerad öl som är lättdrucken men ändå god. ( Vi tror dock att vi vill brygga en helmaltsöl eftersom att vi vill ha viss nivå på projektet. )
Mitt förslag för 25 liter.
5kg pale ale malt
0.5kg münchener malt
0.5kg crystal malt
Mäska 68°C
@60 min 70g Cascade
@10 min 30g Cascade
@0 min 50g Cascade
Jäst SafAle us-05
Torrhumlas med 50g Cascade
Borde bli något bra om man gillar humle...
5kg pale ale malt
0.5kg münchener malt
0.5kg crystal malt
Mäska 68°C
@60 min 70g Cascade
@10 min 30g Cascade
@0 min 50g Cascade
Jäst SafAle us-05
Torrhumlas med 50g Cascade
Borde bli något bra om man gillar humle...
-
horrorhead
- Torrhumlare

- Kontakt:
Tycker bee's förslag ser bra ut, jag skulle personligen mäska på lite lägre temperatur typ 64-65 grader då jag gillar lite torrare öl men det är ju högst personligt. Blir väl lite åt snpa-hållet kan jag tänka mig.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag skulle personligen gjort det enkelt för mig. Kört på pale ale malt rakt av och mäska med hink-i-hink-metoden eller BIAB (sök på det så kommer ni hitta bra förklaringar) och sen köra single hop med någon trevlig humlesort som står bra på egna ben och funkar som både arom och bittergiva (så slipper ni ha halvfulla påsar kvar). Ni kan ju ta en favorithumle, men vet ni inget om humle så tror jag inte ni blir besvikna på t.ex. Amarillo eller Citra (finns betydligt fler att välja bland). Kör ett humleschema i stil med 60-15-0 (60 minuter = kokstart, 0 min = slutet) totalt ca 3-5 gram/liter. Om ni vill så kan ni torrhumla med 2-4 gram/liter. Torrhumlingen gör ni när jäsningen är avklarad och låt humlen ligga i ca 1 vecka. SafeAle US-05 brukar ge bra resultat för den här typen av öl. Vill ni att den ska jäsa ut lite extra (mer alkohol, tunnare kropp) kan ni tillsätta lite socker.
OBS! Sätt ingen specifik tid för jäsningen innan bryggning. Låt ölen ta sin tid med jäsningen och ha tålamod. Den kommer jäsa mycket de första dagarna och sen kommer den avstanna och jäsa sakta i ett par dagar/veckor. Normaltiden för mig ligger runt 1 månad från bryggning till flasktappning. Vid monsterbryggningar (över 10% ABV) så kan det ta mycket längre tid än så.
Vill ni göra det ännu enklare så kan ni ju köra maltextrakt rakt av under första bryggningen så får ni grepp om processen. Sen kan ni prova på helmalt under nästa bryggning. Det var så jag började en gång i tiden.
OBS! Sätt ingen specifik tid för jäsningen innan bryggning. Låt ölen ta sin tid med jäsningen och ha tålamod. Den kommer jäsa mycket de första dagarna och sen kommer den avstanna och jäsa sakta i ett par dagar/veckor. Normaltiden för mig ligger runt 1 månad från bryggning till flasktappning. Vid monsterbryggningar (över 10% ABV) så kan det ta mycket längre tid än så.
Vill ni göra det ännu enklare så kan ni ju köra maltextrakt rakt av under första bryggningen så får ni grepp om processen. Sen kan ni prova på helmalt under nästa bryggning. Det var så jag började en gång i tiden.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se