Gjorde min andra sats öl i lördags. (Den förtsa är buteljerad och provsmakad, mums säger jag)
Det som idag är lite oroväckande är att det inte jäser. Det bubblar inte i röret men däremot så blir det baksug i röret.
Det är en Ale på 12L som är gjord från maltkross. Jästen är London Ale jäst (Brewer's Choice 1028 Activator). Tryckte sönder innerpåsen 4h
innan det vad dags att hälla i den. Dock svälde den inte samt att när jag tittade på innerpåsen var där vätska kvar, detta gjorde jag efter jag satt på locket samt
att jag inte tänkte på att ha handskar på så jag kunde inte hälla i det i tunnan.
Jag har beställt ny jäst och får den förhoppningsvis imorgon.
Hur skall jag göra?
/Johan
Ej jäsande öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Ej jäsande öl
RDWHAHB. Ge det ett dygn. Det kommer säkert igång.
Edit: Nu såg jag att du redan gett det lite tid. Har du kollat att du inte fått krausen? Kan vara otätt och det är därför det inte bluppar i jäslåset. Annars pitcha det nya paketet och hoppas på det bästa.
Edit: Nu såg jag att du redan gett det lite tid. Har du kollat att du inte fått krausen? Kan vara otätt och det är därför det inte bluppar i jäslåset. Annars pitcha det nya paketet och hoppas på det bästa.
Senast redigerad av bryggapa den måndag 2013-06-03 18:37, redigerad totalt 2 gånger.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Re: Sv: Ej jäsande öl
Det har gått 51h, men jag väntar på jäsning eller något tips.bryggapa skrev:RDWAHAH. Ge det ett dygn. Det kommer säkert igång.
/Johan
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Inget skum uppe på ölet?
Har du skum uppe på är jäsningen igång
Har du kran på jästunnan kan du ju ta ett prov och se om det har hänt något med hydrometern
Har du skum uppe på är jäsningen igång
Har du kran på jästunnan kan du ju ta ett prov och se om det har hänt något med hydrometern
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Re: Sv: Ej jäsande öl
Nu har det börjat jäsa, bubblar jättebra. Ser även ett skum genom tunnan.
tjena
någon förklaring på varför det dröjde så?
vi satte en batch som inte började bubbla på ett vettigt sätt och mycket riktigt den kan inte ha jäst ut ordentligt heller....
någon förklaring på varför det dröjde så?
vi satte en batch som inte började bubbla på ett vettigt sätt och mycket riktigt den kan inte ha jäst ut ordentligt heller....
Jästen var troligen inte riktigt pigg.
Det gäller att kolla tillverkningsdatum och att ge jästen tid att komma igång
4 timmar är väldigt kort tid om jästen inte är pinfärsk
Räkna med ett dygn för varje månad efter tillverkningsdatum för att jästen ska komma igång ordentligt.
Jag skulle aldrig skicka i jästen i en påse som inte svällt upp.
För att vara på den säkra sidan se till att knäcka påsen ett par dagar innan bryggningen.
Skaka också om jästen i påsen ordentligt och se till att få med allt.
Nu låter det som att du inte ens tillsatte all jäst som fanns i påsen.
Det gör inte saken bättre.
Det gäller att kolla tillverkningsdatum och att ge jästen tid att komma igång
4 timmar är väldigt kort tid om jästen inte är pinfärsk
Räkna med ett dygn för varje månad efter tillverkningsdatum för att jästen ska komma igång ordentligt.
Jag skulle aldrig skicka i jästen i en påse som inte svällt upp.
För att vara på den säkra sidan se till att knäcka påsen ett par dagar innan bryggningen.
Skaka också om jästen i påsen ordentligt och se till att få med allt.
Nu låter det som att du inte ens tillsatte all jäst som fanns i påsen.
Det gör inte saken bättre.
Härliga tider, strålande tider