Minimimängd i Corneliusfat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Minimimängd i Corneliusfat

Inlägg av Lindh »

Hej!

Jag har precis beställt Corneliusfat (19l) och undrar vad rekommenderad mängd per fat är och vilken minimimängden är?
Jag har nämligen två jäshinkar med 12 liter i varje som jag vill sätta på fat. Går det att köra 12 liter i ett 19-litersfat eller bör jag flaska dessa två batcher istället?
Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Minimimängd i Corneliusfat

Inlägg av tompaa »

Vad jag har förstått ska det inte vara några problem att inte fylla hela fatet. 12L bör inte vara något problem.
Det som händer när du har mindre öl i fatet är att gasfickan över ölet blir större. Det gör att mer gas går åt för att bygga upp ett tryck i fickan.
Kom ihåg att pysa nån extra gång innan du kolsyresätter ölet för att få ur all luft i fickan!

Jag ska dock påpeka att jag är novis vad gäller Corneliusfat, har tappat på det två gånger. Båda gångerna med batcher på ca 16-17 liter. :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det går alldeles utmärkt. Men det kommer gå åt mer gas innan rätt tryck uppnås.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Grymt, tack för snabba svar! Är riktigt taggad på det här men lite skraj för alla nya prylar. Har köpt en y-koppling för att kunna kolsyra två fat på en gång bland annat. Men det är väl som med allt annat att efter några gånger så gör man det i sömnen...
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Mmm... Om du är tålmodig och låter ölet stå (enl kolsyretabell) är det väl lugnt.
Men om du ska skaka i kolsyra med högre tryck så måste du vara försiktig.
Ölet får väldigt mycket mer kontaktyta mot gasen med ett halvfullt fat än med ett fullt.
Om jag skakar ett fullt 2x5min så skulle jag sikta på att skaka ett halvfullt 1min + 30sek och sedan prova 30min efter att ölet stått.
Tiderna för skakning påverkas också av ölets temperatur.
Skriv svar