Kokkärl med kant under/runt botten+induktionsplatta?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Vicia_Faba
- Delmäskare

Kokkärl med kant under/runt botten+induktionsplatta?
I jakten på ett lämpligt kärl till den första bryggningen trillade jag över ett 45-literskärl hemma hos en släkting. Lustigt nog är det en kant, ca 2 cm hög runtom kärlets ytterkant.
Hur ska man gå till väga om man vill använda kärlet på en induktionshäll, någon form av 2 cm tjock magnetisk metallplatta för att få fjutt på det hela? Kärlet är i rostfritt och ickemagnetiskt, det mäter 38 cm i diameter så induktionshällen från Kjell och Co är kanske för liten? Eventuellt funderar jag på att vinkelslipa av kanten men bäst vore om man kunde utgå i från hur kärlet ser ut nu. Hittade även denna induktionshäll som kanske funkar bättre med tanke på storleken:
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... 6748.3394/
Tacksam för all tänkbar input!
Hur ska man gå till väga om man vill använda kärlet på en induktionshäll, någon form av 2 cm tjock magnetisk metallplatta för att få fjutt på det hela? Kärlet är i rostfritt och ickemagnetiskt, det mäter 38 cm i diameter så induktionshällen från Kjell och Co är kanske för liten? Eventuellt funderar jag på att vinkelslipa av kanten men bäst vore om man kunde utgå i från hur kärlet ser ut nu. Hittade även denna induktionshäll som kanske funkar bättre med tanke på storleken:
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... 6748.3394/
Tacksam för all tänkbar input!
-
Vicia_Faba
- Delmäskare

Re: Kokkärl med kant under/runt botten+induktionsplatta?
Vidare undran: Tänker inte brygga större satser än 20-30 liter i kastrullen, kan en induktionshäll räcka eller bör man införskaffa en grilltändare? Lutar mot att vinkelslipa bort kanten hursomhelst.
Skulle rekomendera att du kör på en vanlig kokplatta istället, 2kW. Så slipper du krångla med att göra kärlet magnetiskt.
T.ex. denna från Elgiganten; http://www.elgiganten.se/product/hem-oc ... latta-wcp1
Grilltändare/doppvärmare kommer du också behöva för att få rullande kok, även om kärlet är isolerat
T.ex. denna från Elgiganten; http://www.elgiganten.se/product/hem-oc ... latta-wcp1
Grilltändare/doppvärmare kommer du också behöva för att få rullande kok, även om kärlet är isolerat
-
Vicia_Faba
- Delmäskare

Skönt att det fortfarande finns vanliga kokplattor att tillgå, mindre meck och den redan tighta budgeten blev genast lite bättre. Hade inte tänkt så långt eftersom att "alla" verkar brygga på induktionshäll. Tack för länken!
LunganVicia_Faba skrev:Skönt att det fortfarande finns vanliga kokplattor att tillgå, mindre meck och den redan tighta budgeten blev genast lite bättre. Hade inte tänkt så långt eftersom att "alla" verkar brygga på induktionshäll. Tack för länken!
Brygger själv för tillfället i en aluminumkastrull (40 liter) så jag har också en vanligt/gammal kokplatta. Ett varningen finger dock gällande många kokplattor (även vissa induktionshållar om jag fattat rätt) är dock på sin plats! Termosteten har en ful ovana att slå av/på, det är då svårt att få till ett bra kok.
Grilltändare behöver du. Själv har jag provat den som biltema för, men den är i lite väl klen (550 watt om jag kommer ihåg rätt) Jula har en billig 800 watt, men dom har den inte i lager på höst/vinter. Hur mycket extra watt utöver plattan du behöver avgörs även delvis av hur du isolerar den, liggunderlag är klassikern.
Vilken brygg-metod hade du tänkt att köra? om vi pratar all-grain gissar jag BIAB, eller?
Hej
Överlag så verkar det vara vanligt att använda grilltändare av olika w för att öka kokets verkningsgrad. Är inte en grilltändare just vad namnet säjer, att få fyr på kol? Det är ju inga direkt dyra saker, så är säkerheten oxså lägre?
Att stoppa dom i en vört, det är dom väl inte konstruerade för, trots den där saken som stänger av strömmen om någon kabel skulle korsas används, inte vill jag få håret att stå rakt upp om något skulle gå fel bara för att fåe tt lite bättre rullande kok
Bo
Överlag så verkar det vara vanligt att använda grilltändare av olika w för att öka kokets verkningsgrad. Är inte en grilltändare just vad namnet säjer, att få fyr på kol? Det är ju inga direkt dyra saker, så är säkerheten oxså lägre?
Att stoppa dom i en vört, det är dom väl inte konstruerade för, trots den där saken som stänger av strömmen om någon kabel skulle korsas används, inte vill jag få håret att stå rakt upp om något skulle gå fel bara för att fåe tt lite bättre rullande kok
Bo
Hej
Bo
Bo
kponstruktionsmässigt ser jag inte hur de skulle kunna skilja sig från ex. den "doppvärmare" som humle.se säljer, men natruligtvis rekomenderar jag att man har jordfelsbrytare installerad.bohumle skrev:Hej
Bo
Jag kan rekommendera den här. Även perfekt för stegmäskning. http://www.ebay.com/itm/NEW-FAST-Immers ... 4d18d8ab8f
WROOOM! Humlegårdens 3200w doppvärmare håller 48l i rullande kok och den är tillskillnad från grilltändare IP-klassad med gummipackningar till sladden så den är gjord för ändamålet. Jordfelsbrytare ska man ha ändå tycker jag.