Tillräckligt med jäst?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Tillräckligt med jäst?

Inlägg av tompaa »

Hej på er,

Jag ska brygga en pale ale och har ett beräknat OG på 1.064 (18L) i jästunnan och MrMalty säger att jag behöver 1.1 paket torrjäst (Safale US-05).
Jag har redan planerat att rehydrera 1 paket med 2dl vatten, tror ni det räcker?
Det är fjärde gången jag brygger, inte haft så på gränsen till 1 paket innan.

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Tillräckligt med jäst?

Inlägg av Foodhead 1 »

Javisst!
Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tompaa »

Då kör jag på det!
Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tompaa »

Hur är det egentligen om jag har i mer jäst, bara för att vara säker?
Ger det bara mer jästsmak i ölet, eller faller jästen ner till botten då allt som går att jäsa ut har jäst ut?
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

tompaa skrev:Hur är det egentligen om jag har i mer jäst, bara för att vara säker?
Ger det bara mer jästsmak i ölet, eller faller jästen ner till botten då allt som går att jäsa ut har jäst ut?
Jag är som du novis, men spenderat oskäligt många timmar på internet och i böcker, för att få ett svar på frågan: hur mycket jäst är för mycket jäst.

Den information jag hittar verkar peka på att det är lätt att pitcha för lite jäst, men relativt svårt att pitcha för mycket. Å andra sidan verkar konsekvensen av att pitcha för lite jäst inte värre än att du får fler estrar och mer av jästens karaktär i den färdiga ölen. Ju mer jästen behöver föröka sig, desto fler estrar. Med det sagt, det enda vittnesmålet jag läst av någon som pitchat för mycket var någon här på forumet som pitchat enorma mängder i en 10l batch, varpå jästen blivit stressad och lagt av.

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad om du använder 1 paket, men jag tror inte heller det spelar någon större roll om du pitchar två paket. Jag hade personligen använt 1 paket.

Det här är min högst personliga (teoretiska) lekmannamässiga åsikt, och snart kommer det rasa in folk som har mer erfarenhet och inte håller med mig.

Här är en intressant länk : http://byo.com/stories/item/1717-yeast- ... omebrewing
Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tompaa »

Tack för ett bra svar!
Det är nog egentligen det jag undrade :wink:
Jag kör på ett paket som jag gjort tidigare batchar och hoppas det funkar denna gång med, har dock högre OG denna gång.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

1 paket fungerar utmärkt till det där. Det var förövrigt jag som pitchade för mkt i 10 L satsen. Men det var galet mkt större mängder för mkt jäst än vad vi snackar om här. Som dom skrev tidigare så tror jag inte att det gör någon skillnad.

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Skriv svar