Varför blev min öl sur?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Varför blev min öl sur?
Hej Bryggarvänner
Jag bryggde följande för några veckor sedan.
BIAB med 45 liter vatten.
6 kg Pale Malt
0,4 kg Pilsner Malt
0,2 kg Carapils
0,13 kg Caramunich
Mäskade detta i en timme i 66-67 grader.
Kokade sedan med:
33 g East Kent Goldings vid 60 minuter
16 g East Kent Goldings vid 15 minuter
Avslutade med 1 ml protafloc.
Detta fick sedan stå och kallna över natten för att sedan jäsa i två olika jäshinkar (30 liters)
i primären. Morgonen efter pitchade jag i 1 paket Safale US05 i varje jäshink. OG var då 1045.
Detta jäste bra i 4 dagar då jag fick skaka om hinkarna för att få i gång det en dag till.
Tappade om till sekundär efter ca 6 dagar.
Till sekundären rymdes allt i en 30 liters så jag slog ihop dem. Där fick det ligga ytterligare
10 dagar. SG efter detta var 1008.
Nu när jag haft detta på flaska ca 4 veckor har nästan ingen kolsyra bildats i flaskorna (1
mockasockerbit i varje 50 cl flaska) och ölen smakar fruktigt men riktigt surt. Nästan som ett
vitt vin.
Skulle vara intressant att veta vad detta beror på, alla teorier är välkomna. Jag vill inte råka
ut för detta en gång till.
Jag bryggde följande för några veckor sedan.
BIAB med 45 liter vatten.
6 kg Pale Malt
0,4 kg Pilsner Malt
0,2 kg Carapils
0,13 kg Caramunich
Mäskade detta i en timme i 66-67 grader.
Kokade sedan med:
33 g East Kent Goldings vid 60 minuter
16 g East Kent Goldings vid 15 minuter
Avslutade med 1 ml protafloc.
Detta fick sedan stå och kallna över natten för att sedan jäsa i två olika jäshinkar (30 liters)
i primären. Morgonen efter pitchade jag i 1 paket Safale US05 i varje jäshink. OG var då 1045.
Detta jäste bra i 4 dagar då jag fick skaka om hinkarna för att få i gång det en dag till.
Tappade om till sekundär efter ca 6 dagar.
Till sekundären rymdes allt i en 30 liters så jag slog ihop dem. Där fick det ligga ytterligare
10 dagar. SG efter detta var 1008.
Nu när jag haft detta på flaska ca 4 veckor har nästan ingen kolsyra bildats i flaskorna (1
mockasockerbit i varje 50 cl flaska) och ölen smakar fruktigt men riktigt surt. Nästan som ett
vitt vin.
Skulle vara intressant att veta vad detta beror på, alla teorier är välkomna. Jag vill inte råka
ut för detta en gång till.
Re: Varför blev min öl sur?
Även jag har lite problem med detta, och jag tror att problemet ligger i att vi båda låtit det stå och svalna under natten.
Enligt alla regler så ska man ju kyla så fort som möjligt för att få i jästen så att snejäsningar ska undvikas.
Jag har jäshinkar med tapparna och flaskfyllare, även där kan det vara något problem, jag ska rengöra allt noga till nästa bryggning och kyla med kylspiralen
Salle
Enligt alla regler så ska man ju kyla så fort som möjligt för att få i jästen så att snejäsningar ska undvikas.
Jag har jäshinkar med tapparna och flaskfyllare, även där kan det vara något problem, jag ska rengöra allt noga till nästa bryggning och kyla med kylspiralen
Salle
Här är några förslag till nästa bryggning så får vi se om den blir bättre:
"Detta fick sedan stå och kallna över natten"
Det där med no-chill skulle jag inte ge mig på innan du vet vad du gör så du kan utesluta felsmak pga detta. I princip alla tutorials på hembryggning säger kyl så fort du kan, helst under 20 minuter. Det GÅR att köra no-chill men risken för infektion med den långsamma kylningen utan jäst är relativt stor. Testa med kylspiral nästa gång eller åtminstone kastrull i isbad.
>Detta jäste bra i 4 dagar då jag fick skaka om hinkarna för att få i gång det en dag till.
Skaka om? Det är kanske yeast-rousing du menar och inte något att tillämpa innan man är absolut säker på att det inte är någon jästaktivitet kvar, och då som en sista utväg. Jag skulle hellre pitcha ny jäst men först efter 2 veckor på jäsning. Har du jämn jästemperatur över 18c med US05 så bör den jäsa klart. Häll på jästen, låt stå två veckor och läs av SG igen. Att tappa om till ny hink behövs endast om du ska torrhumla men är inte ett krav då heller. Risken att man som nybörjare sabbar ölet är större än vinsten med flytten. Gör några lyckade batchar innan du börjar flytta till sekundär så utesluter du den risken sålänge.
>Nu när jag haft detta på flaska ca 4 veckor har nästan ingen kolsyra bildats i flaskorna (1 mockasockerbit i varje 50 cl flaska) och ölen smakar fruktigt men riktigt surt. >Nästan som ett vitt vin.
Här blir jag lite mer fundersam över varför du inte får kolsyra ännu. Jag får oftast en pys i flaska efter 2-3 dagars kolsyrejäsning. Testa att koka upp 1dl vatten med 5g socker per liter öl till nästa gång. Då minskar du risken för infektion av mockabiten.
Riktigt surt låter som infektion eller vinäger. Avsaknad av kolsyra låter som du inte fick någon suspenderad jäst med ner i flaskan vilket jag aldrig varit med om, framförallt inte med US05 som ligger flockulerar ganska dåligt.
Lycka till med nästa batch och berätta gärna hur det går!
"Detta fick sedan stå och kallna över natten"
Det där med no-chill skulle jag inte ge mig på innan du vet vad du gör så du kan utesluta felsmak pga detta. I princip alla tutorials på hembryggning säger kyl så fort du kan, helst under 20 minuter. Det GÅR att köra no-chill men risken för infektion med den långsamma kylningen utan jäst är relativt stor. Testa med kylspiral nästa gång eller åtminstone kastrull i isbad.
>Detta jäste bra i 4 dagar då jag fick skaka om hinkarna för att få i gång det en dag till.
Skaka om? Det är kanske yeast-rousing du menar och inte något att tillämpa innan man är absolut säker på att det inte är någon jästaktivitet kvar, och då som en sista utväg. Jag skulle hellre pitcha ny jäst men först efter 2 veckor på jäsning. Har du jämn jästemperatur över 18c med US05 så bör den jäsa klart. Häll på jästen, låt stå två veckor och läs av SG igen. Att tappa om till ny hink behövs endast om du ska torrhumla men är inte ett krav då heller. Risken att man som nybörjare sabbar ölet är större än vinsten med flytten. Gör några lyckade batchar innan du börjar flytta till sekundär så utesluter du den risken sålänge.
>Nu när jag haft detta på flaska ca 4 veckor har nästan ingen kolsyra bildats i flaskorna (1 mockasockerbit i varje 50 cl flaska) och ölen smakar fruktigt men riktigt surt. >Nästan som ett vitt vin.
Här blir jag lite mer fundersam över varför du inte får kolsyra ännu. Jag får oftast en pys i flaska efter 2-3 dagars kolsyrejäsning. Testa att koka upp 1dl vatten med 5g socker per liter öl till nästa gång. Då minskar du risken för infektion av mockabiten.
Riktigt surt låter som infektion eller vinäger. Avsaknad av kolsyra låter som du inte fick någon suspenderad jäst med ner i flaskan vilket jag aldrig varit med om, framförallt inte med US05 som ligger flockulerar ganska dåligt.
Lycka till med nästa batch och berätta gärna hur det går!
Du har knappt fått någon kolsyra med en mockasockerbit i en 50cl flaska.
1 mockabit i 33clflaska, 1snabbitsockerbit i 50clflaska så blir det nog bra.
Salle
Skickar från telefon därför kortfattad.
1 mockabit i 33clflaska, 1snabbitsockerbit i 50clflaska så blir det nog bra.
Salle
Skickar från telefon därför kortfattad.
Jag har upplevt kolsyra i veteölsnivå med en vanlig bitsockerbit i 50cl så i min bok är det snudd på för mycket. Oavsett borde du ha betydligt mer kolsyra än du beskriver...
Jag tackar och bockar för alla svar.
Vad gäller kolsyran så är det det minsta problemet, det är det sura jag vill bli av med. Jag misstänker också no-chill metoden. Jag har använt den en gång tidigare med gott resultat, men med en mindre batch (10 liter). Det blir att återgå till vattenbad och kylspiral. Tänkte att jag skulle spara tid på no-chill men det finns tydligen inga genvägar till det perfekta ölet
.
Vad gäller kolsyran så är det det minsta problemet, det är det sura jag vill bli av med. Jag misstänker också no-chill metoden. Jag har använt den en gång tidigare med gott resultat, men med en mindre batch (10 liter). Det blir att återgå till vattenbad och kylspiral. Tänkte att jag skulle spara tid på no-chill men det finns tydligen inga genvägar till det perfekta ölet
Nu är en ny 30-liters batch på jäsning. Denna gång kylde jag ner från kokande till 20 grader under timmen så vi får se om det hjälper. Jag kommer även att enbart köra på primär och skippa omtappning till sekundär enligt era rekommendationer.
- Goblintroll
- Torrhumlare

Häll inte ut ölen om du inte är i akut behov av flaskor. Jag hade en batch för ett drygt år sedan som blev sur. Och av lathet lät jag flaskorna stå. Den var jättegod nu i sommar.
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Tackar för tipset, sparar 20 liter...
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

För framtida läsare med samma problem tänkte jag fråga hur du tillämpade no chill-metoden?
Lät du vörten svalna i kokkärlet eller i ett annat kärl?
Lät du vörten svalna i kokkärlet eller i ett annat kärl?
Jag körde whirlpool i kokgrytan och tappade om varm vört till jäskärl och ställde ut under natten ?
Salle
(Jag har ändrat lite konstiga ord som min telefon trodde att jag skrev, jäävllla stavvngningskontoll)
Salle
(Jag har ändrat lite konstiga ord som min telefon trodde att jag skrev, jäävllla stavvngningskontoll)
Jag kylde ner i samma kärl som jag kokade i. Brydde mig inte om att tappa om eftersom jag kör BIAB och även humlen i påsar.
Hade exakt samma problem också med BIAB, jäste fint i jäshink, efter några veckor på flaska, ingen kolsyra och en väldigt sur smak, den sura smaken blir mindre o mindre...... men kolsyran är noll....
Kylde med spiral
I mitt fall tror jag att det var jäshinken som var boven, mycket repor i plasten där det kan samlas otäcka grejor.
Har nu investerat i nya hinkar och har en ny sats på sekundären.
Mats
Kylde med spiral
I mitt fall tror jag att det var jäshinken som var boven, mycket repor i plasten där det kan samlas otäcka grejor.
Har nu investerat i nya hinkar och har en ny sats på sekundären.
Mats
Buteljerade min nya batch igår och den smakade inte surt denna gång. Då verkar det vara no-chill metoden som var boven förra batchen. Återkommer med rapport om kolsyran i den nya batchen.
Provsmakade efter 10 dar på flaska, bra kolsyra och helt klar öl. Bästa batchen hitills