Invigning av Julita gårds nya klonarkiv för humle 24/8

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Invigning av Julita gårds nya klonarkiv för humle 24/8

Inlägg av Fogsvans »

Nej men kolla va' häftigt!

Undrade just vad som blivit av detta och gjorde en sökning. Inte minst gillar ju man ju verkligen den sista informationen "Möjlighet att beställa humlekloner finns." Det vore ju jättekul att kunna göra en insats för bevarandet av dessa sorter. Typiskt nog är jag själv bortrest just den helgen och fick tyvärr mailsvaret att det handlar just om att vara på plats på lördag som gäller för att kunna beställa kloner att plantera till våren. Men det vore ju superskoj om några andra hembryggare åkte dit och sedan kunde sälja vidare lite rhizomer till oss andra i ett senare skede :)

http://www.nordiskamuseet.se/kalendariu ... rkiv-humle

https://www.facebook.com/julitagard
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Invigning av Julita gårds nya klonarkiv för humle 24/8

Inlägg av gedman »

Riktigt roligt! Jag har själv ett hus i närheten av Julita med liten tillhörande åker och har en plan att påbörja en rejäl humleodling för att kunna göra de Julitas bästa humlesorter för ölbryggning tillgängliga för andra som vill brygga med svensk brukshumle. Kanske med en tillhörande hembryggar- och skördeträff till och med... Planerna har än så länge bara varit ett frö men jag ska nog slå dem en signal i veckan och se om det är möjligt att få kloner redan i vår. Återkommer!

Tyvärr är jag själv upptagen i helgen men ha det så roligt ni som tar er dit!
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Va kul!

Vilka sorter rör det sig om? Nån som vet?
Svalöf Klon 85, Mauritz?
Fler?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Nej, de har samlat in brukshumle från gårdar där den stått i över hundra år och som vid den tiden användes för ölbryggning. De har inga namn utan har döpts efter gården de stod på.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Låter riktigt kul, tänkte starta odling i sommarstugan, så det är ju helt klart värt att tänka på.

Verkar ju som att man skulle kunna boka kloner på distans också =)
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Synd att den ligger samtidigt som Humlegårdens sommarträff.
Jag vet att Närke bryggde på någon av humlesorterna, men annars tror jag inte att de hittade någon humle som stack ut. De två sorter jag bryggde på gav väldigt lite smak och arom, är det någon annan som minns?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

så om jag förstår dig Jonas rätt, de sorter som presenteras på lördag kommer vara klena i smak och arom? Går sånt att kompensera med större givor?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jonas skrev:Synd att den ligger samtidigt som Humlegårdens sommarträff.
Jag vet att Närke bryggde på någon av humlesorterna, men annars tror jag inte att de hittade någon humle som stack ut. De två sorter jag bryggde på gav väldigt lite smak och arom, är det någon annan som minns?
Mina två sorter gav en tydlig arom och smak, men tyvärr ingen som jag ens skulle överväga att ha i mina öl. Samma sak för de två övriga sorterna som jag fick tillfälle att prova. De som var med på den stora utvärderingen rapporterade vad jag minns samma sak; dessa humlesorter var inte mycket att hänga i granen.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Farsan snackade om att åka dit, jag tror jag bommar p.g.a. andra åtaganden. Men låter ju skoj, det går ju bra att åka dit och kolla vilken dag som helst annars.

Jag provade den Chrille på Närke brygde och det var ingen höjdare. Lustigt nog var det just den varianten som jag gillade bäst när jag gick runt och sniffade på alla kottar på Julitta. Visste då inte att jag druckit en öl med den humlen.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Skriv svar