Brygga första ölet - Drakens IPA (Vattenmängd)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
martinedholm
- Nybryggare

Brygga första ölet - Drakens IPA (Vattenmängd)
Hej!
Ny på forumet och även i bryggeriet.
Fick tips på ett annat forum att Drakens IPA skulle vara en ganska bra instegsöl för bryggning då den inte innehåller särskilt många ingredienser.
http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm ... 85&hits_n=
Receptet känns ganska självklart förutom att jag inte tänkte brygga riktigt så stora mängder (63L) utan tänkte göra en betydligt mindre batch eftersom det är första gången jag testar.
Jag siktar på att få en slutvolym på 5L och skulle uppskatta det rejält om någon kunde hjälpa mig lista ut hur mycket vatten jag bör börja med - eller åtminstone peka mig i rätt riktning för hur jag räknar ut det själv.
Mvh
Martin
Ny på forumet och även i bryggeriet.
Fick tips på ett annat forum att Drakens IPA skulle vara en ganska bra instegsöl för bryggning då den inte innehåller särskilt många ingredienser.
http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm ... 85&hits_n=
Receptet känns ganska självklart förutom att jag inte tänkte brygga riktigt så stora mängder (63L) utan tänkte göra en betydligt mindre batch eftersom det är första gången jag testar.
Jag siktar på att få en slutvolym på 5L och skulle uppskatta det rejält om någon kunde hjälpa mig lista ut hur mycket vatten jag bör börja med - eller åtminstone peka mig i rätt riktning för hur jag räknar ut det själv.
Mvh
Martin
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Brygga första ölet - Drakens IPA (Vattenmängd)
Lättas vore om du laddade hem Beersmith och matar in hela receptet. Batchvol 63L. = Batchvol=(antal L i jäshink)
Och sedan använder Scale funktionen. Beroende på din utrustning så borde du där ligga på ca 7L för att kunna tappa upp ca 5L.
Det försvinner vört i övrig utrustning. Tex. Avdunstning, uppsug av humle, grums i kokkärl. Allt detta måste tas i beräkning.
Jag vet inte om draken är så lämplig för så liten batch, då den innehåller hyffsad mängd humle.
Och sedan använder Scale funktionen. Beroende på din utrustning så borde du där ligga på ca 7L för att kunna tappa upp ca 5L.
Det försvinner vört i övrig utrustning. Tex. Avdunstning, uppsug av humle, grums i kokkärl. Allt detta måste tas i beräkning.
Jag vet inte om draken är så lämplig för så liten batch, då den innehåller hyffsad mängd humle.
Vi brukar förlora nån liter i varje steg minst. Så vid mäskning kanske 1. Vid kokning har vi ca 15% bortkokning/h, på 9 liter är det nästan 1,5 liter. Sen brukar det bli en del guck kvar i slammet när man tar över vörten till jäskärl, 1 liter. Ska du sekundärjäsa blir du av med minst 1 liter till om du inte vill ha med så mycket jästkaka. Oavsett, när du tappar upp så vill du inte ha med gucket i botten, 1 liter.
Så på 9 liter vid kokstart har du kvar 6 liter å tappa ungefär. Beroende på din process såklart. I vårt fall har kokkärlen alltid varit den begränsande storleksfaktorn, så vi brukar räkna därifrån och se vart vi landar.
Nu har vi lite större gryta, men tidigare såg det ut såsom ovan, ungefär.
Det som Ale Bundy säger låter förstås vettigt också :)
Lycka till!
Så på 9 liter vid kokstart har du kvar 6 liter å tappa ungefär. Beroende på din process såklart. I vårt fall har kokkärlen alltid varit den begränsande storleksfaktorn, så vi brukar räkna därifrån och se vart vi landar.
Nu har vi lite större gryta, men tidigare såg det ut såsom ovan, ungefär.
Det som Ale Bundy säger låter förstås vettigt också :)
Lycka till!
-
martinedholm
- Nybryggare

Tack så mycket för svaren!
Jag laddade hem Beersmith och testade att föra in receptet (så gott jag kunde åtminstone) och ändrade även malten och humlen till de exakta ingredienserna jag köpt (Alfa skiljde sig lite). Resultatet blev följande:

Den klarade inte av att räkna ut "Est Pre-Boil Volume" vilket egentligen är det jag var ute efter, och jag vet inte heller om allting blev rätt. Bilden i högra hörnet ser alarmerande ljus ut :p (Aldrig använt programmet förut dock så jag vet inte om det spelar någon roll(eller om jag ens lyckats fylla i allting korrekt))
Om någon kunde titta på det snabbt och en en gång peka mig i rätt riktning vore det toppen!
Mvh
Martin
Jag laddade hem Beersmith och testade att föra in receptet (så gott jag kunde åtminstone) och ändrade även malten och humlen till de exakta ingredienserna jag köpt (Alfa skiljde sig lite). Resultatet blev följande:

Den klarade inte av att räkna ut "Est Pre-Boil Volume" vilket egentligen är det jag var ute efter, och jag vet inte heller om allting blev rätt. Bilden i högra hörnet ser alarmerande ljus ut :p (Aldrig använt programmet förut dock så jag vet inte om det spelar någon roll(eller om jag ens lyckats fylla i allting korrekt))
Om någon kunde titta på det snabbt och en en gång peka mig i rätt riktning vore det toppen!
Mvh
Martin
Tittar man på originalreceptet så stämmer det ju inte överrens med det du knappat in, Du har lägre alkoholhalt och högre beska. Vet inte om målet var att göra en kopia eller om du gör din egen variant, sedan är det i princip omöjligt att väga upp 3,96g humle. Håll dig till hela gram åtminstone, många rekommenderar att köra 5, 10, 15, 20 osv, men jag tycker det funkar bra utan decimaler bara.
Du har även lägre OG. Ett tips är att skala ner receptet, finns en skalfunktion i beersmith, sedan är det också viktigt att du väljer rätt equipment beroende på hur din utrustning ser ut.
Du har även lägre OG. Ett tips är att skala ner receptet, finns en skalfunktion i beersmith, sedan är det också viktigt att du väljer rätt equipment beroende på hur din utrustning ser ut.
-
martinedholm
- Nybryggare

Hej!Getingen skrev:Tittar man på originalreceptet så stämmer det ju inte överrens med det du knappat in, Du har lägre alkoholhalt och högre beska. Vet inte om målet var att göra en kopia eller om du gör din egen variant, sedan är det i princip omöjligt att väga upp 3,96g humle. Håll dig till hela gram åtminstone, många rekommenderar att köra 5, 10, 15, 20 osv, men jag tycker det funkar bra utan decimaler bara.
Jag har fört in originalreceptet och använt skalfunktionen, det är därför måtten ser ut som de gör. Gällande equipment har jag ställt in den på "Pot 11.4L" vilket är det närmaste jag kommer det jag faktiskt har (en Kastrull/Gryta på 10 L).
I originalreceptet kör dom med Humle med lite annorlunda Alfa, är det det som gör att inte mitt recept stämmer överens med originalet? Och varför visas min "Pre-Boil Vol" som -3,81?
Tack för ditt snabba svar!
Torrhumlen finns inte med i receptet ser jag.
Skapa en egen equipment profile i beersmith istället så kan du anpassa receptet utifrån din utrustning. Alfasyra för humlen kan redigeras, vet inte hur det ser ut i desktopversionen eftersom jag bara använt mobilvarianten. Det är säkert därför du får lite annorlunda värden mot originalreceptet.
Eller så struntar du helt enkelt i BeerSmith eftersom det mest verkar skapa problem i nuläget ;)
Det brukar funka ändå.
Det brukar funka ändå.
Håller med föregående talareBergkvaraBolaget skrev:Eller så struntar du helt enkelt i BeerSmith eftersom det mest verkar skapa problem i nuläget
Det brukar funka ändå.