Hur ver jag att det har jäst klart?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hur ver jag att det har jäst klart?
Jag köpte en burk Cooper, Pilsner. Hur använder jag hydrometern eller va den nu heter för att se att ölet är klart? Det skulle ta 4 dagar innan man skulle tappa upp det. Men det bubblar fortfarande och mätaren står på 50 när jag stoppar ner den i hinken. Vad anger det värdet egentligen? Enligt beskrivning så stog det att den skulle stå på 0-5 eller nått. Och om det är streck nummer 5 dom menar så är jag ju låååååångt ifrån. Kan nån vara snäll och förklara? Skummet är i princip helt borta i hinken, bara några små öar kvar.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Re: Hur ver jag att det har jäst klart?
Värdet mäter densiteten på vätskan, hur mycket socker som är kvar. Vatten ligger på noll. Ju lägre värde desto mer har sockret förjäst. Kan man säga. Jag skulle gissa på att jästen fortfarande är aktiv och jäser. Låt det stå tills det slutat bubbla. Så borde det bli ok.
Tack för svaret! Inte lätt när det är första gången.claeseliasson skrev:Värdet mäter densiteten på vätskan, hur mycket socker som är kvar. Vatten ligger på noll. Ju lägre värde desto mer har sockret förjäst. Kan man säga. Jag skulle gissa på att jästen fortfarande är aktiv och jäser. Låt det stå tills det slutat bubbla. Så borde det bli ok.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Mätte du innan du hade i jästen?
Nää, jag gjorde ju inte det... Nybörjar misstag... Såg sen att man skulle ha gjort detclaeseliasson skrev:Mätte du innan du hade i jästen?
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Sånt som händer. Låte det bara jäsa ut nu så blir det nog bra.
Re: Sv: Hur ver jag att det har jäst klart?
Gör det enkelt, låt stå 3v på jäsning...
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Jag kollade nyss igen. Igår stog mätaren på 50, idag 40. Så det går ju åt rätt håll.