Tjohoo! Skall börja brygga!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Gurra G
Nybryggare
Nybryggare

Tjohoo! Skall börja brygga!

Inlägg av Gurra G »

Tänkte efter att ha läst på forumet och på olika platser på WWW att det nu var dags att sätta sig ner och fundera på att brygga en ale. Jag har tänkt mig en klon på London Pride men har vissa begränsningar.

Jag vill inte göra större bryggningar än att det får plats i min 5 liters damejeanne. Dels för att jag nu vill prova bryggning utan att köpa en massa grejer innan jag vet att det verkligen blir gott det jag gör. Dels för att jag vill göra lite olika sorter utan att behöva ha 250 tusen flaskor i källaren. Jag har inte hittat någon 5 liters recept och jag får inte koll på BeerSmith.

Kan någon hjälpa mig här att skala ner receptet som jag kopierat från Jonas inlägg i tråden: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=7910

"Brew Your Own har ett klonrecept på Fullers Pride där IBU ligger på 33, tror det stämmer bättre med verkligheten, men jag tror som Kenneth att den sista humlegivan är EKG.

Fuller’s London Pride clone
(5 gallons/19 L, all-grain)
OG = 1.048 FG = 1.012
IBU = 33 SRM = 14
ABV = 4.7%

This recipe is for the bottled version of London Pride. In the UK, London Pride is brewed to 4.1% ABV for cask and keg. In North America, the keg version available is the same strength as the bottled 4.7% ABV.

Ingredients
9.0 lbs. (4.1 kg) Muntons pale ale malt
14 oz. (0.40 kg) crystal malt (75 °L)
5.83 AAU Target hops (60 min)
(0.53 oz./15 g of 11% alpha acids)
2.63 AAU Challenger hops (15 min)
(0.35 oz./9.9 g of 7.5% alpha acids)
2.98 AAU Northdown hops (15 min)
(0.35 oz./9.9 g of 8.5% alpha acids)
Wyeast 1968 (London ESB) or White Labs WLP002
(English Ale) yeast

Step by Step
Mash at 149 °F (65 °C) for 60 minutes. Boil for 60 minutes adding Target for the full boil. With 15 minutes left in the boil, add Challenger and Northdown hops. Cool wort, transfer to fermenter and pitch yeast. Ferment at 68 °F (20 °C)."

Som sagt det skall vara för 4-5 liter. Eller är jag helt ute och cyklar. Jag är ny på detta och känner att all form av tillrättavisning är av godo. :oops:

Stort tack
Gustav
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Tjohoo! Skall börja brygga!

Inlägg av gedman »

Grattis! Det är aldrig en dålig idé att börja brygga öl!

Vill du skala ner ditt recept är det helt enkelt att göra det proportionellt. 4-5 liter är 1/4 av samtliga ingredienser rakt av.

Jag vill dock påpeka att jag själv tycker att det är ganska svårt att brygga så små satser. Du har väldiga felmarginaler när måtten blir små och risken finns att du till exempel får väldigt mycket högre andel vätska som kokas bort. Kom ihåg att vara extremt noga med mätning och vägning. Jag kan dock tycka att det är onödigt att köra tre olika sorters humle. Ett tips kan vara att köra Challenger rakt igenom istället, det är en av mina favorithumlesorter och funkar bra så.

Och tar ölen slut fort så kostar en jäshink bara en hundring och inget extra i frakt om du beställer några kilo malt. :)

Lycka till!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Tjohoo! Skall börja brygga!

Inlägg av ScrotzaN »

Det du behöver är ju ett bryggprogram så du lätt kan skala om receptet. Tycker du beersmith är för krångligt och opedagogiskt (Japp, det tycker jag) så testa brewtarget. Ofantligt mkt enklare o mer logiskt gränssnitt.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Skriv svar