Har byggt mig en mlt av en 24l kylväska. Undrar lite hur mycket över er önskade temperatur ni har på vattnet när ni mäskar in? 10 grader?
Förvärmer ni kylväskan innan?
Tog ungefär 20 minuter totalt att bygga inkl bazookascreen och jag blev toppennöjd. En 1/2" slangnippel passar perfekt i humlegårdens svarta plastkran för montering av filter.
Hur gör ni med kylväska?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Sv: Hur gör ni med kylväska?
Jag mäskar alltid med förhållandet 2.5l/kg malt o då säger byggprogrammet att vattnet ska vara 7 grader över önskad temperatur. Så vill du hamna på 65 grader värmer du vattnet till 72 grader osv. Då ser jag till att min kylväska håller rumstemperatur. Häller vattnet o sätter på locket i några minuter medan jag mäter upp annat vatten o mäskar sedan in.
Http://otterbo.wordpress.com <-- Öl o hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Så du slår inte i ett par liter kokande vatten innan du mäskar in?
Nej, det gör jag inte. Det är viktigt att poängtera att detta är vad som funkar för mig och min utrustning o inte nödvändigtvis det som kommer funka för dig. Jag hade en annan kylväska förut och då var jag tvungen att använda 10 grader över för att nå samma resultat. Så gör en eller några bryggningar när du håller koll på alla siffror så du lär dig exakt hur din utrustning fungerar. Det är mitt tips egentligen
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!