Första gången, pale ale

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
profilito
Nybryggare
Nybryggare

Första gången, pale ale

Inlägg av profilito »

Har precis beställt dessa saker från Humle.se och tänkte ge Pale ale ett försök.

pale ale malt (Weyermann®), hel, 1 kg
pale crystal malt (Thomas Fawcett), hel, 1 kg
Hallertauer Tradition humlepellets 2011, 6,7% alfa, 100 g
Safale S-04 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Har även fått en påse humle av mina föräldrar som jag är sugen på att använda lite av, bara för att få lite egen touch (Vad tros?)

Hursom så tänkte jag brygga 5l liter första gången och jäskärl ska jag nog få tag på. Nån som vill hjälpa mig med hur mycket jag skall använda av allt det ovanstående - behöver någonting bearbetas(krossas)?
Samt: Lakningen, fungerar det att göra den i en större metallsil och bara hälla vörten igenom gång på gång?

Behöver nån som håller mig lite i handen, då jag är helt grön på området.

Mvh, Proffe
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Första gången, pale ale

Inlägg av claeseliasson »

Krossa malten, jag skulle använda 1 kilo pale ale malt, och typ 100-200 gram av den andra. Alltså krossa bara det du ska använda.
Mäska mellan 64-66 grader i 60 min. Jag antar att du kan laka genom ett durkslag. Har jag aldrig gjort, men det borde funka med en sådan liten mängd malt.

Om du siktar på en pale ale tror jag att hallertauer är fel sorts humle, men man får ju jobba med vad man har, så använd rikligt med humle.
Vad anbelangar dina föräldrars humle så skulle jag vara väldigt försiktig. Själv skulle jag inte våga använda den utan att veta vad det är för sort och oftast så är vanlig trädgårds humle inte speciellt bra för ölbryggning. Om jag förstått saken rätt. Men jag är inte väldigt insatt i humleodlingens ädla konst.

Sen kan jag rekommendera att läsa på om de olika stegen i bryggarwikin.

Lycka till!

P.s renlighet är väldigt viktigt, speciellt efter koket. Använd starr-san.
Skriv svar