Första bryggningen, veteöl. Jästid?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
DennisA
Nybryggare
Nybryggare

Första bryggningen, veteöl. Jästid?

Inlägg av DennisA »

Skall ge mig på min första bryggning och det kommer bli med maltextrakt första gången. Tänkte ge mig på en Veteöl med Weyermann Bavarian Hefeweizen maltextrakt. Sedan Hallertauer Tradition- och Hersbrucker humlekottar. Jästen blir Weihenstephan Wheat veteöljäst (3068).

Nu till frågan, hur länge skall detta jäsa? Minimum vs maximum? Jag kommer inte sekundärjäsa då det är min fösta bryggning (keep it simlpe).
Skulle vilja göra detta redan nu i helgen (ivrig som man är) men jag åker på semester i mitten av nästa vecka och kommer vara borta ca en vecka. Dumt? Bör man vara hemma och ha koll på jäsningen?

Tacksam för svar.
Oscaro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Första bryggningen, veteöl. Jästid?

Inlägg av Oscaro »

2v i jästunna blir bra, du kan säkert lämna den i tunnan 3v utan risk för konstigheter, den mesta jäsningen tar plats under de första dagarna de bör inte vara nått problem :-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Första bryggningen, veteöl. Jästid?

Inlägg av fredrik.stahl »

Tänk på att BC3068 jäser väldigt häftigt vid vanlig rumstemp, den kan lätt blåsa bort locket på en jäshink eller spruta bort jäsröret. Så om du inte har extra stor marginal i jäskärlet så är det bra om du kan hålla ögonen på jäsningen de första dagarna. Alternativt hålla ner temperaturen till 16-17 grader, det ger bäst resultat med den jästen tycker jag.
Skriv svar